خودروهای وارداتی زیادی می آوریم که نیاز به انبارهای جدید دارد!

مهدی الزغمی رئیس سازمان توسعه تجارت روز شنبه 7 بهمن ماه وعده جدیدی را در زمینه واردات خودرو ارائه کرد. وی در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما گفت: خودروهای زیادی وارد می شود، بنابراین باید به فکر انبارهای جدید باشیم. وی در ادامه سخنان خود گفت: تعامل سازنده ای با دستگاه های مختلف صورت گرفت و در روزهای آینده خودروهای زیادی وارد می شود و فضای انبار برای نگهداری خودرو برای ترخیص از گمرک مشکل خواهیم داشت. البته وعده های رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص خودروهای وارداتی موضوع جدیدی نیست.

همچنین بخوانید: وعده نامعلوم واردات خودروهای برقی; فقط 600 دستگاه وارد شده است

سازمان توسعه تجارت هم اکنون در حال اجرای طرح واردات خودرو است. به عبارت دیگر سازوکار واردات خودرو به کشور از طریق این سازمان است. به همین دلیل شاهد وعده های رئیس این سازمان در خصوص واردات خودرو هستیم. این وعده ها از 200000 تا 20000 خودرو متغیر بود. با مراجعه به آرشیو خبرگزاری های رسمی و همچنین خبرگزاری های خودرو می توانید ویدئوهای مربوط به صحبت های مهدی داغمی در خصوص واردات خودرو را مشاهده کنید.

تفاوت وعده و واقعیت در تعداد خودروهای وارداتی

صحبت های مهدی دیغمی درباره واردات خودرو دلگرم کننده است اما نکاتی در این بین وجود دارد. نخست اینکه بر اساس آمار گمرک هنوز تعداد خودروهای وارداتی به 10 هزار خودرو نرسیده است در حالی که مدیران وزارت حراست قول واردات سالانه 100 تا 200 هزار خودرو را داده بودند. بنابراین، بین آنچه که وعده داده شده و آنچه در واقع اتفاق افتاده است، تفاوت زیادی وجود دارد.

  استیو وزنیاک وقتی بمیرد به ارزش بازار اپل فکر نخواهد کرد
ماشین وارداتی

بررسی های انجام شده از آمارهای وزارت صنعت در دولت های گذشته نشان می دهد که حتی در شرایط عدم تحریم و اتصال بانک ها به شبکه بانکی بین المللی، سالانه حداکثر 50 هزار خودرو وارداتی وارد کشورمان می شد. بنابراین ظرفیت خودروهای خارجی برای ورود به کشور محدودیت خاصی دارد و برای افزایش این محدودیت باید بسیاری از رویه های ورود و ترخیص خودروها به کشور تغییر کند.

ثانیاً برای تأثیرگذاری بر بازار، خودروهای وارداتی نباید در گمرک انبار شوند، بلکه باید مکانیزم ترخیص خودرو تسهیل شود تا خودروهای وارداتی پس از ورود به گمرک در کمترین زمان وارد بازار شوند. نگهداری خودروهای وارداتی در گمرک هیچ مشکلی را برای بازار خودرو و مصرف کنندگان حل نمی کند! این مشکل از تعداد اندک خودروهای پلاک وارداتی که در بازار آزاد با اختلاف قیمت زیاد به فروش می رسید مشهود است.

منبع: https://digiato.com/car-news/we-bring-so-many-imported-cars-that-new-warehouses-needed