ربات کوچک MIRA در ایستگاه فضایی جراحی از راه دور را ممکن می کند!

این ربات اندازه کوچکی دارد اما رویاهایش خارج از این دنیاست. MIRA که مخفف Miniature Robotic Assistant است، اخیرا به اولین ربات جراحی در ایستگاه فضایی بین المللی تبدیل شده است.

این ربات کوچک که حدود 900 گرم وزن دارد، اول فوریه وارد ایستگاه فضایی شد. در چند هفته آینده، دستیار رباتیک برای کار در گرانش صفر نیز تمرین خواهد کرد.

توسعه دهندگان قصد دارند از MIRA برای شبیه سازی جراحی از طریق فناوری کنترل از راه دور استفاده کنند و جراح حرکات او را در فاصله 400 کیلومتری در نبراسکا هدایت کند.

این ربات از بازوی چپ خود برای گرفتن و از بازوی راست خود برای بریدن استفاده می کند، درست مانند یک جراح انسان در اتاق عمل.

این ربات توسط Virtual Incision مبتنی بر لینکلن توسعه داده شد و همچنین از طریق مشارکت بین ناسا و دانشگاه نبراسکا امکان پذیر شد.

یک ماموریت فضایی می تواند در درازمدت راه را برای پزشکی سفرهای فضایی هموار کند، اما مخترعان MIRA امیدوارند که نسخه جراحی با کمک رباتیک بیشترین تأثیر را بر مراقبت های بهداشتی روی زمین داشته باشد، به ویژه در مناطقی که دسترسی به پزشک محلی وجود ندارد. جراح

شین فرتور، یکی از بنیانگذاران Virtual Incision، گفت: «وقتی این کار را در دانشگاه نبراسکا شروع کردیم، دیدگاه مشترکی داشتیم. این فناوری می‌تواند جراحی با کمک رباتیک را برای هر بیمار، در هر زمان و هر مکان در دسترس قرار دهد. کاوش در استفاده از جراحی رباتیک در محیط‌های چالش‌برانگیز به تیم‌های ما کمک می‌کند تا بفهمند چگونه می‌توانیم موانعی را که بیماران با آن مواجه هستند کاهش دهیم.»

میرا

هدف این است که MIRA توسط جراح از طریق یک کنسول کنترل شود. از آنجا، جراح می تواند دوربین و ابزار ربات را در داخل بدن بیمار هدایت کند. مخترعان MIRA می گویند این فناوری می تواند شرایط را در مناطق روستایی و میدان های جنگ تغییر دهد و تعیین کننده باشد.

  اپل از کیبورد جادویی جدید با قیمت پایه 299 دلار رونمایی کرد

فناوری جراحی رباتیک معمولاً بزرگ و پیچیده است، بنابراین شرکت می خواست دستگاهی طراحی کند که حمل، نگهداری و راه اندازی آسان باشد. فریتور و همکارانش MIRA را تقریباً دو دهه پیش توسعه دادند. میرا قرار است در بهار به زمین بازگردد.

منبع: https://digiato.com/astronomy/space-station-robot-mira-remote-controlled-surgery