سایپا با همکاری چینی ها موتور هیبریدی می سازد!

سایپا یکی از دو خودروساز بزرگ ایران است که تنوع محصولات آن در مقایسه با ایران خودرو کمتر است. اکثر محصولات سایپا که در حال حاضر به بازار عرضه می شوند بر اساس موتور 1.5 لیتری هشت سوپاپ M15 هستند. این موتور نسخه بهبود یافته و بزرگ شده موتور محبوب پراید است که سایپا اکنون آن را M13 می نامد. شرایط سخت پیش روی سایپا در بحث پیشرانه، این شرکت را بر آن داشت تا با همکاری شرکت های چینی برای توسعه موتور هیبریدی خود از آنها کمک بگیرد.

هرمز رازی، عضو هیئت مدیره و معاون اجرایی توسعه محصول گروه سایپا از همکاری این شرکت با شرکای چینی خود برای توسعه موتورهای جدید خبر داد. در حاشیه برگزاری چهارمین دوره سمینارهای خودروهای برقی، همکاری سایپا با یک شرکت خودروسازی چینی فعال در حوزه خودروهای برقی اعلام شد. همچنین پروژه هایی برای تولید موتور هیبریدی از طریق همکاری با شرکای چینی در دستور کار قرار دارد.

هواوی، شریک بالقوه سایپا در فرآیند توسعه موتور هیبریدی

الرازی به نام خودروساز و نحوه همکاری با آن اشاره ای نکرد. طبیعتا در کنفرانس مذکور که توسط سایپا برگزار شد، نمایندگانی از بخش خودروسازی هواوی حضور داشتند. این شرکت که معمولا به خاطر نوآوری های تکنولوژیکی اش شناخته می شود، مدتی است که وارد بازار خودروی چین شده است. این شرکت سال هاست که به دلیل ارائه تجهیزات مخابراتی به ایران توسط دولت آمریکا تحریم شده است. به همین دلیل هواوی می تواند بدون نگرانی از تحریم با شرکای ایرانی همکاری کند.

توسعه موتور هیبریدی با همکاری هواوی

از اخبار منتشر شده در روزهای اخیر مبنی بر همکاری سایپا و خودروساز چینی در زمینه تولید موتورهای هیبریدی خرسندیم. اما باید به سابقه این شرکت در زمینه تولید موتورهای جدید توجه کرد. یک سال از رونمایی شاهین پلاس و کادیلا با موتور ME16 می گذرد و این خودروها هنوز به خط تولید نرسیده اند. سایپا آریا که با موتور 2 لیتری چینی به بازار عرضه می شود هنوز وارد تولید نشده است. آیا بهتر نیست ابتدا موتورهای بزرگ و تنفس طبیعی 16 سوپاپ از سایپا تولید شود و سپس به سمت تولید موتورهای برقی و هیبریدی برویم؟

  ترافیک اینترنت ماهواره ای Starlink در سال 2023 سه برابر خواهد شد

منبع: https://digiato.com/car/saipa-makes-a-hybrid-engine-in-cooperation-with-the-chinese