سردرگمی به واردات تویوتا کرولا، چهار شرکت واردکننده و یک مدل خودرو رسیده است!

چندی پیش در دیجیاتو به بحث سردرگمی در واردات خودروهای نیسان پرداختیم. تاکنون شش شرکت برای واردات خودروهای نیسان اقدام کرده اند. این سردرگمی اکنون برای یک برند ژاپنی دیگر نیز تکرار شده است. تاکنون چهار شرکت برای واردات تویوتا کرولا در نسخه های مختلف اقدام کرده اند.

اولین شرکتی که تویوتا کرولا وارد کرد، شرکت معین خودرو بود که برخی آن را با نام معین موتورز می شناسند. این شرکت در دوره های گذشته واردکننده محصولات پورشه بود اما با توجه به شرایط محدود واردات تصمیم گرفت تویوتا کرولا را برای بازار ایران انتخاب کند. تاکنون دو نسخه از این خودرو توسط معین خودرو به نام های تویوتا کرولا 1.2 و تویوتا کرولا 1.5 در بازار ایران عرضه شده است. هر دو خودرو از نظر ظاهر، تجهیزات و امکانات در سطح یکسانی قرار دارند که تنها تفاوت آنها در مشخصات فنی است.

همچنین بخوانید: سردرگمی در واردات نیسان به ایران; چند شرکت متقاضی تامین نیسان هستند؟

اما معین خورو در بحث واردات تویوتا کرولا تنها نیست. چندی پیش مشخص شد که سایپا تصمیم دارد تویوتا کرولا هیبریدی را به بازار ایران بفروشد. البته طبق روال واردات خودرو توسط شرکت های بزرگ، این روند به کندی پیش می رود تا اینکه شرکت دیگری از سایپا سبقت بگیرد. پرساوش اکنون دو مدل تویوتا لوین با سیستم یکپارچه دارد. این خودرو در واقع یک تویوتا کرولا است که اکنون با نامی دیگر وارد بازار ایران شده است. در حال حاضر دو نسخه از این خودرو با سیستم یکپارچه وجود دارد، یعنی تویوتا لوین هیبریدی و تویوتا لوین با موتور 1.2 لیتری توربوشارژ.

  AI Prison of the Future فقط یک قسمت از Outer Limits است

سردرگمی در مورد واردات تویوتا کرولا هرگز پایان نمی یابد!

اما هرج و مرج در واردات تویوتا به اینجا ختم نمی شود. تیفان نیز تصمیم گرفت خود را به عنوان یکی از واردکنندگان این خودرو معرفی کند. البته همه این شرکت ها تنها متقاضیان واردات مدل کرولا نیستند و انتظار داریم در آینده نیز نمونه های مشابهی را به بازار عرضه کنند.

سازمان توسعه تجارت و وزارت حراست دو نهادی هستند که مجوز واردات خودرو را به شرکت ها می دهند. مانند گذشته این سوال پیش می آید که چند شرکت می توانند همزمان خودرو وارد کشور کنند؟ آیا نمی توان به جای یک خودروی یک برند، چندین خودروی مشابه با برندهای مختلف به بازار ایران فروخت؟ وقتی چند شرکت همزمان یک خودرو را روانه بازار می کنند دیگر توجیهی برای انجام بازاریابی و تبلیغات وجود ندارد و انجام این کارها بی معنی است.

واردات تویوتا کرولا

مشکل دیگر مربوط به زیرساخت خدمات پس از فروش است. آیا بهتر نیست آنها را ملزم به ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کنیم تا اینکه شرکت های مختلف یک خودرو را وارد کنند؟ این موضوع در مورد خودروهای هیبریدی اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا نگهداری از این خودروها حساسیت بیشتری را می طلبد. اما به نظر می رسد این اظهارات در دستور کار نهادهای مسئول قرار نگرفته و به زودی شاهد سردرگمی در واردات مدل ها و برندهای دیگر خواهیم بود.

منبع: https://digiato.com/car-news/confusion-reached-the-import-of-toyota-corolla-four-importing-companies-and-one-car-model