مریخ نورد کنجکاوی شواهد جدیدی از رودخانه های آب در مریخ کشف کرده است

تجزیه و تحلیل داده های مریخ نورد کنجکاوی نشان می دهد که بسیاری از دهانه های مریخ ممکن است زمانی رودخانه بوده باشند. این داده ها وجود حیات در مریخ را تایید می کند.

بنجامین کاردناس، استادیار علوم زمین در ایالت پن و نویسنده اصلی مقاله جدید گفت: «ما شواهدی پیدا کرده‌ایم که مریخ ممکن است سیاره‌ای از رودخانه‌ها بوده باشد. ما نشانه‌هایی از رودخانه‌ها را در سرتاسر سیاره می‌بینیم.»

داده های مریخ نورد کنجکاوی نشان می دهد که بسیاری از دهانه های مریخ زمانی رودخانه بوده اند

در مطالعه ای که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، محققان از مدل های دیجیتالی برای شبیه سازی فرسایش در مریخ طی هزاران سال استفاده کردند. محققان دریافتند که اشکال معمول دهانه به احتمال زیاد بقایای بستر رودخانه های باستانی است.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که یک مدل کامپیوتری را بر روی ترکیبی از داده های ماهواره ای، تصاویر گرفته شده توسط فضاپیمای کنجکاوی و اسکن های سه بعدی چینه شناسی (لایه هایی از سنگ به نام لایه های رسوب شده در طی میلیون ها سال) آموزش می دهد. در زیر بستر دریا در خلیج مکزیک، این تجزیه و تحلیل توضیح جدیدی برای تشکیل یک دهانه معمولی مریخ ارائه می دهد.

کاردناس می‌گوید: «ما همه چیز برای تأیید رکورد مریخ داریم. این تحلیل تنها بر اساس تصاویر گرفته شده توسط فضاپیمای کنجکاوی نیست.

تیم تحقیقاتی با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط فضاپیمای کنجکاوی در دهانه گیل، نشانه هایی از یک رودخانه را پیدا کردند. محققان می گویند این داده ها به دلیل وجود این نتایج نشان دهنده وجود نشانه هایی از حیات در مریخ است و می گویند مریخ در آن دوره زمانی قابل سکونت بوده است.

  اپسیلون تاروس، ستاره ای با سیاره

کاردناس و تیمش در حین طراحی مدل کامپیوتری خود، کاربرد جدیدی برای اسکن چینه نگاری ۲۵ ساله کشف کردند. کاردناس توضیح می دهد که بررسی های کف دریا در خلیج مکزیک که توسط شرکت های نفتی جمع آوری شده است، اطلاعات خوبی در مورد مریخ ارائه می دهد.

منبع: https://digiato.com/astronomy/curiosity-rover-finds-new-evidence-of-ancient-mars-rivers