نقد مشکلات بدن سری 3

آخرین سریال نتفلیکس، 3Body Issue، یک درام علمی تخیلی پیچیده است که نشان دهنده یک گام به عقب برای سازندگان بازی تاج و تخت است. این مجموعه علمی تخیلی توسط دیوید بنیوف و Dr. ب. این فیلم که توسط ویس تهیه شده است بر اساس کتاب مشکل سه بدن اثر لیو سیکسین ساخته شده است. حال در بررسی زیر به شما می گوییم که طرفداران اثر اصلی (کتاب) و به طور کلی ژانر علمی تخیلی باید از این سریال چه انتظاری داشته باشند. در آینده با ویجایاتو همراه باشید تا سری 3 را با Body Trouble بررسی کنیم.

نقد مشکلات بدن سری 3

ند استارک در سریال Game of Thrones گفت: “زمستان در راه است.” ب. ویس بر اساس مجموعه رمان‌های «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین ساخته شده است. حالا در جدیدترین سریال Game of Thrones، دوباره شاهد سناریوی مشابه هستیم. این بدان معناست که ورود تهدید در قلب «مشکل سه بدن» قرار دارد، یک سریال جدید نتفلیکس که توسط بنیوف و وایس بازنویسی شده و از رمان علمی تخیلی به همین نام (برنده جایزه معتبر هوگو) الهام گرفته شده است. یک پروژه به همان اندازه جاه طلبانه است. «طالبانه» دنیای روایی وسیعی دارد که به یکی از سریال های پیشرو در نتفلیکس تبدیل خواهد شد.

ابتدا باید بدانید که این سریال سفری عظیم به وسعت فضا و پیچیدگی های احساسات انسانی است. گستره این مجموعه بسیار وسیع است و از دوران پرتلاطم انقلاب فرهنگی چین تا نقاط دوردست جهان را شامل می شود. داستان او رمانی پر از وظایف فلسفی و معضلات کیهانی است که در نگاه اول، درک آنها دشوار و پیچیده به نظر می رسد. به طور کلی، مشکل سه بدن یک الگوی روایی است که مضامین شکنندگی تمدن، معضلات اخلاقی پیشرفت تکنولوژی، و جستجوی ابدی برای درک جایگاه ما در جهان را بررسی می‌کند.

نقد مشکلات بدن سری 3

بنابراین، یک نکته در نگاه سازندگان به این اقتباس این است که سریال یک قطعه سرگرمی برای عموم مردم نیست. شاید داستان این سریال مخاطب خاصی را جذب کند اما این سریال جدید فضای پاپ کورن بازی تاج و تخت را ندارد. حتی در نگاه اول، محتوای این مجموعه، پایه های جوامع و قطب نماهای اخلاقی ما را زیر سوال می برد. با تمام این تفاسیر، این سریال می تواند هیجان یک ماجراجویی علمی تخیلی را با کاوش های عمیق فلسفی متعادل کند.

داستان مشکل سه بدنه در سال 1966 آغاز می شود، زمانی که یک فیزیکدان جوان چینی به دلیل کارش به طور علنی محاکمه شد. این فیزیکدان در مواجهه با انتخاب بین زندگی در زندان و همکاری با دولت، دانش خود را در خدمت دولت قرار می دهد. با پرش به سال 2024، متوجه می‌شویم که کار او با وقایع گروهی از دانشمندان دیگر که به دلیل خودکشی‌های زنجیره‌ای بی‌ثبات شده‌اند و البته خلأهایی در قوانین فیزیک که این گروه کل کار خود را بر اساس آن‌ها قرار داده‌اند، در هم آمیخته است. . . .

نقد مشکلات بدن سری 3

اعضای گروه نگران پدیده های عجیبی هستند که آنها را فراگرفته است و با یک هدست آینده نگر روبرو می شوند که با آن می توانند از تجربیات غوطه ور فوق العاده ای در دنیای مجازی لذت ببرند. در طول این جلسات، قهرمانان با تهدیدی برای کل سیاره روبرو می شوند. بنابراین داستان حول پاشنه ای می چرخد ​​که درک آن برای مخاطب دشوار است. در نتیجه برای درک داستان باید صبور باشید. البته این موضوع از منظر خود ریتم روایی مشکلی را نشان می دهد.

  What is EQ?: How to Improve the Sound of Your Headphones

بررسی این سریال را با یک سوال ادامه می دهم: آیا مشکل 3Body بازی تاج و تخت جدید است؟ باید بدانید که همانطور که در بازی تاج و تخت اتفاق افتاد، بنیوف و وایس همیشه در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از رمان‌ها را اقتباس کنند که فیلمبرداری آنها در رسانه تلویزیونی دشوار یا غیرممکن است. حالا با این نگاه سری جدید هم به این عنوان برچسب زده می شود. اما بازی تاج و تخت یکی از محبوب ترین فیلم ها بود. از طرفی سریال جدید بنیاف و ویس هم این حس را به من نمی دهد.

نقد مشکلات بدن سری 3

بنابراین، شایان ذکر است که سری مشکلات سه بدنه در نوع خود یک گام به عقب است. اما این به معنای کوچک بودن این سریال نیست. باید بدانید که عناصر علمی تخیلی به خوبی در طرح داستان ادغام شده اند و برای داستانی تاریک و آزاردهنده که در قسمت پنجم جذاب به اوج احساسی و بصری خود می رسد، این الگوی روایی و ساختار بصری یک امتیاز اضافه است. بنابراین اغراق نمی کنم وقتی می گویم The Three-Body Issue جاه طلبانه ترین سریال نتفلیکس در سال 2024 است. اما سردرگمی داستان و سرعت پایین روایت در هشت قسمت که به نظر می رسد فقط نکته اصلی داستان باشد. کوه یخ، نقطه ضعف سریال هستند.

البته باز هم می گویم که منظورم این نیست که دیدن این سریال ارزشی ندارد، زیرا اگر آثار علمی تخیلی قابل تاملی را دوست دارید از دیدن آن لذت خواهید برد، اما باید بدانید که در مدل قصه گویی این سریال، با توجه به به سازندگان، اغلب به جای افزایش سرعت، سرعت را کاهش می دهد. تغییر لحن، پای شما را بر روی ترمز داستان سرایی قرار می دهد. البته در چنین داستان های گیج کننده ای آهسته جلوه دادن کارها مزیت هایی دارد، اما در این مورد و در بسیاری از سریال های دیگر مانند آن، با این مدل داستان سرگیجه آور است.

نقد مشکلات بدن سری 3

علاوه بر این، اگرچه نویسندگان این مجموعه تمام تلاش خود را برای ساده‌سازی داستان و مبنای علمی آن برای مجموعه‌ای با مخاطب گسترده و ناهمگون انجام دادند، اما ارتباط قوی بین فیزیک و وقایع روایت‌شده توسط «مشکل سه بدنه» همچنان می‌تواند بینندگان زیادی را جذب کنید. خلاص شوید اما چرا؟ چون این سریال هم مثل رمان، عنوانش را از مسئله سه تنه نیوتن گرفته است. مفهومی که سریال چندین بار به آن بازمی گردد، این ایده و مفهوم بسیار فنی تر و ذهنی تر از تولید متوسطی است که مخاطبان عام را هدف قرار می دهد.

  مشخصات و پیشنهادات سری Samsung Galaxy Book 4 Edge فاش شد

اگرچه راه‌حل‌های بصری اتخاذ شده و مهارت‌های روایی نویسندگان به حداقل رساندن پیامدهای این محدودیت کمک می‌کند، اما تصور من این است که پس از فاش شدن پیچیده‌ترین بخش مشکل، مخاطب در اولین بار تماشای سریال را متوقف می‌کند. من هیچ کدام از مفاهیم را نمی فهمم. پس همچنان می گویم این سریال با این رویکرد یک گام به عقب برای سازندگان بازی تاج و تخت است.

اما از نظر محتوایی، اگر بخواهیم به طور خلاصه به سریال بپردازیم، باید گفت که هر هشت قسمتی که می توان آن ها را به صورت یکجا تماشا کرد، روی یک نقطه تمرکز دارند. اگر با سرعت آهسته و داستان سرایی نامتعادل موافق هستید، این مجموعه، قبل از هر چیز، می خواهد رفتار بشریت را قبل از وقوع یک فاجعه وجودی اجتناب ناپذیر، ویرانگر، اما هنوز بسیار دور، به طور جالب بررسی کند. نتیجه نیز روشن است: داستان این است که ما انسان ها قطعاً مستحق انقراض نیستیم. در اینجا شخصیت و عملکرد آنها نیز در همین راستا به منصه ظهور می رسد.

نقد مشکلات بدن سری 3

در سه گانه لیو سیکسین، درگیری بین زمینی ها و مهاجمان خارجی به عنوان نمادی از روابط دشوار چین با قدرت های غربی عمل کرد و اکنون این دیدگاه با رویارویی پکن و واشنگتن که در سال های اخیر بدتر شده است، بازتاب بیشتری دارد. با این حال، سازندگان سریال تهدید حمله آینده را به عنوان پیامد اجتناب ناپذیر بی تفاوتی انسان نسبت به آینده سیاره توضیح می دهند. بهره برداری و تخریب بی پایان منابع طبیعی دیر یا زود به یک آخرالزمان اقلیمی منجر خواهد شد. بنابراین مسئله نجات نسل های آینده از نابودی احتمالی بالاخره در اقتباس فیلم نتفلیکس مطرح شد.

اما در بخش شخصیت پردازی، سریال قربانی همان پیچیدگی های ذکر شده در داستان شد. این بدان معناست که در بخش شخصیت‌ها قهرمان‌های زیادی را می‌بینیم که عمق احساسی ندارند که برای مخاطب من قابل درک باشد. البته بازیگران سریال خوب هستند اما شخصیت ها توانایی ماندگاری ندارند. به عنوان مثال، ایزا گونزالس، جس هانگ، جوآن آدپو، الکس شارپ و جان بردلی تمام تلاش خود را می کنند و جذابیت و جهانی بودن را برای جذب مخاطب به سریال به ارمغان می آورند. با این حال، شخصیت‌هایی که بازی می‌کنند توسط داستانی بیش از حد پیچیده از عناصر علمی تضعیف می‌شوند که اساساً آنها را به مهره‌ای روی یک صفحه شطرنج بزرگ‌تر تبدیل می‌کند، با پیامدهای منفی که مستقیماً بر عمیق‌تر شدن رذایل، درگیری‌ها و روابط بین‌فردی آنها تأثیر می‌گذارد.

نقد مشکلات بدن سری 3

بنابراین مخاطب در حین تماشای سریال متوجه نوعی سردی روایی می‌شود که سریال‌های دیگر با طرح‌های پیچیده‌ای از منظر علمی (مثلاً گمشده و تاریک) در عوض از آن اجتناب کرده‌اند. اما مجموعه مشکلات سه تنی قربانی این پیچیدگی است. حتی می توان گفت که شخصیت های اصلی از کلیشه های رایج پرداختی تشکیل شده اند و شما به هیچ وجه با درام های شخصی آنها همدردی نمی کنید. منظور من این است که انحرافات غنایی و روابط عاطفی بین شخصیت‌ها در داستانی تاریک که رفتار توده‌ها را در مواجهه با تهدید وجودی فزاینده بررسی می‌کند، نمی‌گنجد.

  موشک همچنان به سمت ماه می رفت

با تمام این ایرادات ریز و درشت، باید گفت که ساخته جدید دیوید بنیوف و دی بی وایس از نظر وسعت حماسی و خشونت شدید در برخی قسمت ها به بازی تاج و تخت شباهت دارد. البته موسیقی این سریال علمی تخیلی توسط رامین جوادی نوشته شده است که اگرچه در حد بازی تاج و تخت نیست اما همچنان موسیقی خوبی است. کیفیت بصری سریال در بیشتر لحظات نفس گیر است. بنابراین در بحث اجرای نکات فنی ایراد خاصی به زنجیره نمی توان یافت.

نقد مشکلات بدن سری 3

در پایان باید گفت: «مشکل سه بدن» محصولی چند ژانر است که داستان های علمی تخیلی درباره یک تهدید بیگانه قریب الوقوع، یک داستان پلیسی مرموز، یک رویه پلیسی، یک حماسه تاریخی و یک درام مسئولیت پذیر را ترکیب می کند. اما مشکل اصلی چنین سریال جاه طلبی، خواندن روایت پیچیده لیو سیکسین است. سازندگان پروژه در تلاش برای خیره ، مخاطب با کیفیت بصری و نمایش صحنه های غیرمعمول، لحظات و نکات پیچیده رمان را به شکلی خاص و آرام به نمایش می گذارند. چنین رویکرد آشفته ای به مخاطب اجازه نمی دهد وحشت وجودی حاکم بر صفحات این رمان های علمی تخیلی چینی را احساس کند.

در نتیجه، سری مشکل سه بدنه جذابیتی زیبا و گران قیمت به نظر می رسد که به شدت فاقد عمق فلسفی و علمی منبع اصلی است، هرچند خود سازندگان سعی کرده اند این نکات را با پیچیدگی به داستان اضافه کنند. این سریال ممکن است واقعاً برای طرفداران علمی تخیلی جذاب باشد، اما طرفداران بازی تاج و تخت احتمالاً ناامید خواهند شد. در هر صورت، سازندگان «3Body Issue» هم اکنون مشتاقانه منتظر سه فصل دیگر هستند، اما باید دید آیا اقتباس های بعدی می توانند کار بهتری برای جذب مخاطب داشته باشند یا خیر.

منبع: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%84-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%B3%D9%87-%D8%AC%D8%B3%D9%85-3body-problem