واردات موتور سنگین با محدودیت های فراوان راه اندازی شده است!

روز گذشته مجید رضایی سهامدار و معاون راهبردی گروه خودروسازی کافر از آزادسازی واردات موتورهای سنگین به کشور خبر داد. البته این واردات نکات و محدودیت های زیادی دارد. نتیجه این محدودیت ها واردات موتورسیکلت های بزرگ و قدرتمند است.

اولین مشاهده در مورد واردات موتورهای سنگین به اندازه موتور موتور سیکلت مربوط می شود. بر اساس مقررات واردات موتورسیکلت، حجم موتور موتورهای وارداتی باید حداکثر 550 سی سی باشد.

یادداشت دوم به موضوع قدرت موتور نسبت به جرم آن می پردازد. این مشخصه در موتورهای وارداتی باید کمتر از 0.2 باشد. قدرت موتور موتورهای وارداتی نیز باید کمتر از 35 کیلووات (حدود 47 ، بخار) باشد. در نهایت موتورسیکلت های وارداتی باید فقط اسکوتر باشند. البته لازم نیست نگران این مشکل باشید، زیرا بسیاری از برندهای معروف مانند هوندا، سوزوکی، یاماها و ب ام و موتورسیکلت های جذابی با موتورهای 550 سی سی روانه بازار کرده اند.

چرا واردات موتورهای سنگین پس از سال ها محدودیت آزاد شد؟

به نظر می رسد مشکل مدیریت مصرف سوخت بزرگترین دلیل واردات محدود موتورهای سنگین به کشور باشد. به طور خاص به موتورهایی با حجم موتور 250 سی سی، موتورهای سنگین می گویند. با این حال بسیاری از موتورسیکلت ها با موتورهای بزرگ در دسته اسکوترها و موتورسیکلت های شهری قرار می گیرند.

پس از افزایش قیمت خودروها، بسیاری از مصرف کنندگان به خرید موتورسیکلت هایی روی آوردند که خودروهای ارزان تری نسبت به خودروها هستند. جذابیت این خودرو روز به روز در حال افزایش است و آشفتگی بازار خودرو نیز بر تغییر روند مصرف کنندگان تاثیر خواهد گذاشت.

  بهترین برند پاوربانک دنیا

به نظر می رسد دولت و سایر نهادهای تصمیم گیری نیز از تغییر تمایل مشتریان به خرید موتورسیکلت استقبال می کنند. موتورسیکلت ها بنزین کمتری نسبت به خودروها مصرف می کنند و نظارت بر میزان بنزین مصرفی این وسایل نقلیه آسان تر است.

واردات موتور سنگین

در نهایت سومین دلیل علاقه مشتریان به موتورسیکلت، ترافیک سنگین شهر است. بسیاری از شهروندان تهرانی می بینند که تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شده است. در چنین شرایطی موتورسیکلت ها می توانند به راحتی در خیابان تردد کنند. اما افزایش تنوع موتورسیکلت های موجود در بازار باعث افزایش فروش این خودروها می شود. لازم به ذکر است که بسیاری از اسکوترها مجهز به گیربکس اتوماتیک بوده و رانندگی بسیار آسانی دارند. این مشکل به تنهایی می تواند نقش یک موتور محرک در افزایش فروش موتورسیکلت در کشورمان داشته باشد.

منبع: https://digiato.com/car-news/import-of-motorcycles-was-released-with-many-restrictions