چند خودرو دست دوم در ایران وجود دارد؟

خودروهای فرسوده یک مشکل بزرگ برای سیستم حمل و نقل یک جامعه است. اما ارائه آمار دقیق از تعداد خودروهای فرسوده در کشور همواره محل بحث بوده است. پس از حذف تدریجی بازسازی خودروهای دست دوم در اواسط دهه 2000، تعداد این خودروها در سال های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به این موضوع پرداخت. بر اساس آمار وزارت صنعت، 22 میلیون و 108 هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور وجود دارد. در این میان 13 میلیون و 51 هزار خودرو و موتورسیکلت فرسوده یا در شرف فرسودگی است. به عبارت دیگر 59 درصد خودروها و موتورسیکلت های کشور فرسوده هستند.

آمارهای مهم از تعداد خودروهای فرسوده در کشور

ارائه آمار فوق از سوی وزارت امنیت نشان می دهد که تعداد خودروهای فرسوده در کشور با بحران بزرگی روبرو شده است. روند اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده در سال ۱۳۹۶ پس از توقف واردات خودرو متوقف شد. دلیل این مشکل تامین مالی این فرآیند از طریق واردات خودرو بوده است. پس از توقف واردات خودرو دیگر منابع مالی برای صدور گواهی اسقاط خودرو وجود ندارد. دولت دوازدهم و سیزدهم تلاش کردند این روند را از طریق خودروسازان پیش ببرند اما به نظر می رسد خودروسازان بزرگ در نبود واردات به سهم خود در نوسازی خودروهای فرسوده عمل نکرده اند.

تعداد خودروهای دست دوم

افزایش تعداد خودروهای فرسوده در سال های اخیر باعث افزایش مصرف سوخت در کشور نیز شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های شورا، کنسل ، هر خودروی فرسوده، مصرف سالانه دو هزار لیتر بنزین را کاهش می دهد. ارزش این مقدار بنزین در قیمت صادراتی به 54 میلیون تومان می رسد. البته سهم موتورسیکلت های فرسوده بیشتر از خودرو است. آمار خودروهای فرسوده در بخش های بحرانی به شرح زیر است:

  • موتور سیکلت 90 درصد
  • مینی بوس 86 درصد
  • اتوبوس های بین شهری 82 درصد
  • اتوبوس های بین شهری 57 درصد
  • تاکسی 48 درصد
  Apple Pay برای مدتی طولانی برای مشتریان Chase کاهش یافته است

با توجه به تعداد خودروهای فرسوده، بخش زیادی از خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ فرسوده هستند. در چنین شرایطی اجرای طرح های ترافیکی سختگیرانه بر روی خودروهای شخصی نمی تواند از میزان آلایندگی شهرها بکاهد. در عوض، لازم است اتوبوس‌های شهری، مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن نوسازی شوند. البته این موضوع نیاز به بودجه قابل توجهی دارد.

منبع: https://digiato.com/car-news/what-is-the-number-of-depreciated-cars-in-iran