چین ادعا کرده است که یک سلاح ریلی الکترومغناطیسی ساخته است که قادر به شلیک گلوله های مافوق صوت است.

مهندسان نیروی دریایی چین ادعا می کنند که یک سلاح الکترومغناطیسی ساخته اند که می تواند چندین پرتابه را با سرعت مافوق صوت بدون آسیب رساندن به بدنه آن شلیک کند. سرعت گلوله این سلاح ریلی 6 مارس یا 2 کیلومتر در ثانیه و دامنه آن نیز استثنایی است 100 تا 200 کیلومتر او هست. در حالی که این سلاح را با کمک هوش مصنوعی آزمایش می کند 120 گلوله آتش بی عیب و نقص است. چنین سلاحی می تواند توازن قدرت را در صحنه جهانی تغییر دهد.

بر اساس گزارش SCMP، مهندسان چینی موفق به ساخت یک سلاح ریلی الکترومغناطیسی شده اند که پس از شلیک مداوم آسیبی نمی بیند. ایالات متحده قبلاً قادر به ساخت چنین سلاحی با هزینه هنگفت نبود و این فرآیند را در سال 2021 لغو کرد. یکی از محققان این فناوری می گوید که این پیشرفت نشان دهنده یک تغییر کیفی از انرژی شیمیایی به انرژی الکترومغناطیسی است. مهمترین مزیت یک سلاح الکترومغناطیسی شلیک مداوم است و چین در رسیدن به این امر موفق بوده است.

سلاح ریلی الکترومغناطیسی چین؛ بیش از یک سلاح

نیروی دریایی ایالات متحده این پروژه را در سال 2021 پس از دهه ها سرمایه گذاری گسترده در تحقیقات تسلیحات ریلی رها کرد. از آنجایی که مسائل مهندسی، فناوری و مالی مانع از ادامه آن شد، کشور در عوض تمرکز خود را به کار بر روی موشک های مافوق صوت معطوف کرد. یکی از مشکلات عمده ای که ایالات متحده با آن روبرو بود این بود که تفنگ ریلی آن نمی توانست استرس و فرسودگی شلیک های مکرر را تحمل کند.

  رندرهای مفهومی اپل واچ طراحی جدید با اتصال بند مغناطیسی

اکنون چین با سیستم اندازه گیری و تشخیص خود بر این مشکل غلبه کرده است. این سیستم قادر به تجزیه و تحلیل بیش از 100 هزار سنسور این شامل تقریباً 10 برابر تعداد سنسورهای موجود در هواپیماهای مدرن است که امکان تشخیص بلادرنگ و عیب یابی مشکلات احتمالی را در عرض میلی ثانیه فراهم می کند. بر اساس گزارش ها، این فناوری هوش مصنوعی چندین بار این سلاح را از آسیب جدی نجات داد و نقش مهم خود را در تضمین عمر عملیاتی سلاح راه آهن نشان داد.

کاربردهای این فناوری پیشگام بسیار فراتر از جنگ دریایی است. این فناوری می تواند حمل و نقل پرسرعت را از طریق توسعه لوله های خلاء برای قطارها متحول کند. چنین انتقالی می تواند از سرعت صوت فراتر رود. علاوه بر این، این فناوری می‌تواند با تسهیل پرتاب موشک‌های ارزان‌تر و کارآمدتر، انقلابی در سفر فضایی ایجاد کند.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/china-claims-breakthrough-in-electromagnetic-rail-gun