کشف رابطه مرموز بین داشتن گربه و ابتلا به اسکیزوفرنی

یک مطالعه جدید نشان می دهد که داشتن یک گربه خانگی ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی (یا اسکیزوفرنی) و اختلالات روانی مرتبط را دو برابر کند. با این حال، محققان هشدار می دهند که این رابطه می تواند تحت تأثیر عوامل مشترک ناشناخته قرار گیرد و مطالعات بیشتری برای اثبات رابطه علت و معلولی مورد نیاز است.

محققان استرالیایی 17 مطالعه منتشر شده در 44 سال گذشته از 11 کشور از جمله انگلیس و آمریکا را بررسی کردند. آنها در مقاله خود نوشتند که پس از بررسی 1915 مطالعه و انتخاب 17 مورد از آنها به عنوان مرجع، به این نتیجه رسیدند که داشتن یک گربه، به معنای کلی، می تواند احتمال ابتلا به اختلالات مربوط به اسکیزوفرنی را افزایش دهد.

تاریخچه گربه ها و اسکیزوفرنی

این ارتباط اولین بار در سال 1995 به دلیل انگلی به نام گزارش شد توکسوپلاسما (توکسوپلاسما) در گربه ها پیشنهاد شده است. اما تحقیقات از آن زمان تاکنون نتایج متناقضی داشته است.

برخی از مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض گربه ها در دوران کودکی می تواند احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد. با این حال، بسیاری از مطالعات چنین رابطه ای را پیدا نکرده اند. برخی تحقیقات همچنین ارتباط با گربه ها را با نمرات بالاتر در آزمون های اسکیزوفرنی و تجربیات روان پریشی مرتبط دانسته اند. اما باز هم، بسیاری از مطالعات این پیوند را رد می کنند.

توکسوپلاسما
توکسوپلاسما گوندی انگلی است که از طریق گاز یا مدفوع گربه به انسان منتقل می شود و می تواند اثرات عجیبی بر ویژگی های رفتاری داشته باشد.

توکسوپلاسما گوندی، انگلی با عواقب عجیب

تی. گوندی یک ، بی ضرر است که می تواند از طریق آب آلوده یا گوشت نیم پز منتقل شود. گاز گربه یا تماس با مدفوع این حیوان نیز می تواند باعث عفونت T.gondii شود.

  8 بهترین دستگاه پخش تلویزیون برای 4K، HD (2024): Roku، Chromecast، Fire TV

تخمین زده می شود که بین ده ها میلیون تا نیمی از جمعیت جهان به این ، آلوده هستند. همزمان، محققان در حال کشف پیوندهای عجیبی بین این ، و رفتارهای فردی هستند. به عنوان مثال، تی. گوندی ممکن است برای مردم جذاب تر به نظر برسد!

زمانی که تی. هنگامی که وارد بدن می شوند، می توانند به سیستم عصبی برسند و بر انتقال دهنده های عصبی تأثیر بگذارند. محققان عفونت با این ، را با تغییرات شخصیتی، علائم روان پریشی و برخی اختلالات عصبی از جمله اسکیزوفرنی مرتبط می دانند.

گربه ها و اسکیزوفرنی
برخی از محققان می گویند که اسکیزوفرنی با گاز گربه مرتبط است، نه با داشتن گربه. برخی دیگر می گویند احتمالاً علت ناشناخته ، T. gondii و اثرات آن بر اسکیزوفرنی است.

همبستگی، نه علت و معلول

با این حال، وجود این روابط ثابت نمی کند که T. gondii عامل این تغییرات است یا اینکه این ، باید از طریق گربه به انسان منتقل شده باشد.

نویسندگان مقاله جدید می گویند که آنها “ارتباط مثبت قابل توجهی” بین داشتن گربه و ابتلا به اسکیزوفرنی پیدا کردند. اما باید در نظر بگیریم که از 17 مطالعه بررسی شده، 15 مطالعه مورد شاهدی بودند. این مطالعات نمی توانند رابطه علت و معلولی را اثبات کنند. همچنین، عوامل کمکی می‌توانند هم عفونت انگلی و هم علائم اسکیزوفرنی را تحت تأثیر قرار دهند که در مطالعات مورد شاهدی شناسایی نشده‌اند.

محققان خاطرنشان کردند که برخی از مطالعات در این زمینه کیفیت پایینی داشتند. یک مطالعه همچنین نشان داد که رابطه بین داشتن گربه و اسکیزوفرنی در سنین 9 تا 12 سالگی بالاترین میزان است. این به این معنی است که چارچوب های مهم برای چنین تحقیقاتی به خوبی تعریف نشده است.

مطالعه دیگری نشان داد که اسکیزوفرنی با داشتن گربه مرتبط نیست، بلکه با گاز گرفتن گربه ارتباط دارد. یک مطالعه همچنین نشان داد که سایر عوامل بیماری زا ممکن است درگیر باشند.

  تبلیغات TikTok با برنامه جدید "Off the Phone" به دنیای واقعی گسترش می یابد

محققان توافق دارند که تحقیقات کیفی و گسترده‌تری برای دستیابی به نتایج قطعی‌تر در مورد کارکرد مالکیت T. Gundy بر گربه‌ها مورد نیاز است که منجر به اختلالات در حال توسعه او مانند اسکیزوفرنی شد.

منبع: https://digiato.com/health/mysterious-link-between-owning-cats-and-schizophernia-is-real