یک آزمایش خون سریع و ارزان ممکن است سرطان را قبل از ظاهر شدن علائم تشخیص دهد

محققان یک آزمایش خون سریع، ارزان و بسیار حساس برای تشخیص پروتئین تولید شده توسط سلول های سرطانی ایجاد کرده اند. این آزمایش می تواند طیف وسیعی از سرطان ها را قبل از ظاهر شدن علائم تشخیص دهد و برای تشخیص زودهنگام بیماری کلیدی است.

تشخیص زودهنگام سرطان از طریق آزمایش خون

بسیاری از سرطان‌ها تا زمانی که علائم ظاهر نشوند، تشخیص داده نمی‌شوند، در این زمان ممکن است بیماری گسترش یافته و درمان موثر آن دشوار باشد. بیومارکرها راهی برای تشخیص سرطان هستند، اما باز هم، برخی از آنها تنها زمانی ظاهر می شوند که سرطان علائمی داشته باشد یا با نوع خاصی از سرطان مرتبط باشد.

در مطالعه جدید محققان دانشگاه راکفلر آنها یک آزمایش خون بسیار حساس ساخته اند که پروتئین کلیدی تولید شده توسط سلول های سرطانی را تشخیص می دهد. این آزمایش نوید تشخیص زودهنگام تعدادی از سرطان ها را می دهد.

آزمایش خون

LINE-1 ORF1p یک پروتئین نشانگر زیستی نسبتاً جدید است که در دنیای علم مورد توجه قرار گرفته است. (خط-1) بردار بازگشتی است. یک عنصر ویروس مانند که در هر سلول انسانی یافت می شود. این رتروترانسپوزون با مکانیزم کپی و چسباندن تکثیر می شود و در نتیجه یک کپی جدید در موقعیت جدیدی در ژنوم ایجاد می شود. 1 (ORF1p) پروتئینی است که توسط LINE-1 در سطوح بالایی در سرطان تولید می شود. از جمله بسیاری از شایع ترین و کشنده ترین سرطان هایی که مری، روده بزرگ، ریه، سینه، پروستات، تخمدان، رحم، پانکراس و سر و گردن را تحت تاثیر قرار می دهند.

  ناسا تصویری از اشکال عنکبوت مانند را از سطح مریخ نشان داد

جان لاکاوایکی از نویسندگان این تحقیق گفت:

ترانسپوزون‌ها معمولاً در اسپرم، تخمک و در طول رشد جنینی ظاهر می‌شوند، بنابراین مواردی وجود دارد که ترانسپوزون‌ها از نظر پاتولوژیک غیر بیولوژیکی هستند.

اغلب، LINE-1 توسط بدن کنترل می شود. اما هنگامی که ظاهر می شود و ORF1p را تولید می کند، نشان دهنده این است که ممکن است چیزی اشتباه باشد.

لاکاوا گفت:

مکانیسم‌هایی وجود دارد که از بیان و تولید LINE-1 ORF1p جلوگیری می‌کند، بنابراین می‌توانیم از حضور پروتئین به عنوان جایگزینی برای سلول ناسالمی استفاده کنیم که دیگر نمی‌تواند آن را کنترل کند. فرد سالم.»

سلول های سرطانی ORF1p را در اوایل بیماری تولید می کنند، بنابراین یافتن راهی برای آزمایش دقیق آن به معنای تشخیص سرطان در مراحل اولیه است. محققان به دنبال طراحی یک آزمایش سریع و کم هزینه برای تشخیص ORF1p در پلاسمای خون بودند.

محققان چگونه به این آزمایش دست یافتند؟

از آنجایی که ORF1p در غلظت‌هایی بسیار کمتر از حد تشخیص روش‌های آزمایشگاهی بالینی مرسوم وجود دارد، محققان از تکنیک تشخیص مبتنی بر تک مولکولی به نام Simoa استفاده کردند. Simoa یک پلت فرم ایمونولوژیکی فوق حساس برای اندازه گیری نشانگرهای زیستی در مقادیر کمی از سرم، پلاسما یا مایع مغزی نخاعی است.

محققان با استفاده از روش جدید توسعه یافته خود، چندین نوع سرطان و بیش از 400 فرد سالم را که هنگام اهدای خون فاقد سرطان بودند، غربالگری کردند. ORF1p پلاسما در تقریباً 99٪ از این افراد غیرقابل تشخیص بود.

از پنج بیمار مبتلا به ORF1p قابل تشخیص، بیمار با بالاترین سطح شش ماه بعد به سرطان پیشرفته پروستات مبتلا شد. چهار مرحله بعدی سرطان تخمدان در مرحله اول ایجاد شد که نشان می دهد نشانگر زیستی ممکن است نشانگر مرحله اولیه بیماری باشد.

  هوش مصنوعی گوگل به خبرگزاری ها در نوشتن مقاله کمک می کند

به طور کلی، محققان دریافتند که این آزمایش در تشخیص ORF1p در نمونه های خون گرفته شده از بیماران مبتلا به سرطان تخمدان، معده، مری و کولورکتال بسیار دقیق است. علاوه بر این، هزینه آزمایش کمتر از 3 دلار است و در کمتر از دو ساعت نتیجه می دهد.

مارتین تیلورنویسنده اصلی این مطالعه گفت:

ما شوکه شدیم که این آزمایش در انواع سرطان ها بسیار خوب عمل کرد.

علاوه بر تشخیص سرطان، از این آزمایش می توان برای ارزیابی اثربخشی درمان سرطان نیز استفاده کرد. اگر درمان موثر باشد، باید سطح ORF1p بیمار را کاهش دهد. محققان 19 بیمار تحت درمان سرطان معده و روده را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که در 13 نفر از افرادی که به درمان پاسخ دادند، سطح ORF1p در بدن کمتر از حد تشخیص اندازه گیری شد.

محققان تصور می کنند که این آزمایش می تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه در مراقبت های بهداشتی معمول ادغام شود. برای تایید بیشتر این آزمون، مطالعاتی با استفاده از گروه های بزرگتر مورد نیاز است.

منبع: https://digiato.com/health/blood-test-detect-cancer-before-symptoms-appear