اندازه گیری سرعت جت های ستاره نوترونی برای اولین بار + عکس

ستاره های نوترونی با چه سرعتی جت های قدرتمند خود را به فضا پرتاب می کنند؟ در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند که این جت ها با سرعتی در حدود یک سوم سرعت نور حرکت می کنند. این اولین باری است که سرعت جت های یک ستاره نوترونی مشخص می شود.

به گزارش وب سایت The Conversation، گروهی از محققان به رهبری توماس راسل از موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا در پالرمو آزمایش جدیدی را برای اندازه گیری سرعت جت های ستاره های نوترونی انجام دادند. آنچه در گذشته انجام این کار را دشوار می‌کرد این است که جت‌ها جریان‌های پیوسته‌ای هستند که اندازه‌گیری از کجا شروع می‌کنند. اما محققان اکنون توانسته‌اند سیگنال کوتاه‌مدتی را در طول موج پرتو ایکس شناسایی کنند که می‌تواند به عنوان نقطه شروع اندازه‌گیری باشد.

ستارگان نوترونی چگالی بالایی دارند و می توانند مواد را از ستاره همراه خود “دزدیدن” کنند. اگرچه برخی از این مواد به صورت جت پرتاب می شوند، اما بیشتر آن به درون خود ستاره نوترونی فرو می ریزد. با تجمع مواد، ستاره داغ تر و متراکم تر می شود. سپس، هنگامی که ماده به اندازه کافی انباشته می شود، یک انفجار گرما هسته ای رخ می دهد. در این انفجار شاهد همجوشی هسته ای هستیم که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد و پرتوهای ایکس کوتاه مدت از خود ساطع می کند.

اندازه گیری سرعت جت های ستاره نوترونی برای اولین بار

هنگام مشاهده این رویداد، محققان می گویند متوجه شدند که جت ها با هر پالس اشعه ایکس درخشان تر می شوند. به‌جای غیرفعال ، جت‌ها، به نظر می‌رسد که انفجارهای هسته‌ای انرژی آنها را تامین می‌کند. دانشمندان می گویند اگر پالس اشعه ایکس باعث شود گاز اطراف ستاره به درون ستاره بیفتد، این پدیده شگفت انگیز قابل توجیه است. این می تواند انرژی و ماده بیشتری را برای انحراف هواپیماها فراهم کند.

  چگونه پمپ حرارتی قدرتمند به مشکل هوای سرد وسایل نقلیه الکتریکی کمک می کند (اما حل نمی کند)

مهمتر از آن، با عکسبرداری با اشعه ایکس می توانیم زمان خروج هواپیما را بدست آوریم. محققان با استفاده از دو طول موج مختلف، مدت زمانی را که جت‌ها از نقطه شروع قابل مشاهده خود به سمت خارج حرکت کردند، اندازه‌گیری کردند.

دانشمندان می گویند که سرعت جت ها نزدیک به “سرعت فرار” یک ستاره نوترونی بود. سرعت فرار روی زمین 11.2 کیلومتر بر ثانیه است. این سرعتی است که موشک ها برای فرار از گرانش زمین باید به آن برسند. برای ستاره های نوترونی، این عدد تقریباً نصف سرعت نور است.

اکنون محققان می خواهند بدانند که آیا سرعت جت ها در ستارگان نوترونی با جرم ها و سرعت های چرخش متفاوت متفاوت است یا خیر. نتایج تحقیقات آنها در مجله Nature منتشر شد.

منبع: https://digiato.com/astronomy/neutron-star-jets-speed-recorded-in-a-world-first