اولین تصویر از طیف سنج MERIS منتشر شد

در 19 مارس 2003، آژانس فضایی اروپا اولین تصویر طیف نگار تصویربرداری با وضوح متوسط ​​MERIS را که توسط ماهواره ارتباطی آرتمیس به دست آمده بود، منتشر کرد.

این عکس در صبح روز 13 مارس از شمال روسیه گرفته شده است. این منطقه خط ساحلی اطراف دریای سفید را نشان می دهد که شهر آنگلسی در جنوب غربی به دریای بارنتز منتهی می شود.

ماریس

چشمگیرترین جنبه تصویر تمایز بین یخ دریا، ابرها و آب های آزاد است. آب باز در تصویر سیاه به نظر می رسد. مناطق سفید/خاکستری در دریا نشان دهنده یخ دریا هستند.

یخ دریا را می توان به وضوح در برابر خشکی ها به ویژه در اطراف جزیره کاذب کانین و در شمال شرقی مشاهده کرد.

طیف‌نگار MERIS یکی از ابزارهای مأموریت INVEST بود که در محدوده بازتاب طیفی خورشیدی کار می‌کرد. اگرچه میرس در درجه اول به مشاهده رنگ های اقیانوس علاقه داشت، اما دامنه خود را گسترش داد و مطالعات جو و سطح زمین را نیز در بر گرفت.

این طیف سنج که دارای قدرت تفکیک طیفی و رادیومتری بالا و قدرت تفکیک فضایی دوگانه می باشد. در یک ماموریت، آب های باز اقیانوس و نواحی ساحلی را پوشش داد و در ماموریتی دیگر سطوح خشکی را پوشش داد.

یکی از قابل توجه ترین ویژگی های مریس، توانایی برنامه ریزی باندهای طیفی آن از نظر عرض و موقعیت آنها بود. MERIS در طول ماموریت INVEST از سال 2002 تا 2012 عملیاتی شد و اولین داده‌های این ابزار تا می 2002 در دسترس بود.

منبع: https://digiato.com/astronomy/first-medium-resolution-imaging-spectrometer-meris-image-published

  تلسکوپ گایا نیم میلیون ستاره جدید و 15000 سیارک را کشف کرد