برای اولین بار، محققان دستگاهی در مقیاس نانو ساخته اند که می تواند از طریق DNA کنترل شود

مهندسان مولکولی دستگاهی بسیار کوچک در مقیاس نانومتری ساخته اند که شبیه ربات های مولکولی است و می تواند به شیوه ای قابل کنترل حرکت و کار کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، این تیم مهندسی یک نانودستگاه DNA با ابعاد 70 نانومتر در 70 نانومتر در 12 نانومتر اختراع کرده اند که شامل انرژی شیمیایی برای ایجاد حرکات ضربان دار کنترل شده و ریتمیک استفاده می شود. پیشرفت آنها امکان ساخت دستگاه های نانومقیاس دقیق و قابل کنترل با کاربرد در زمینه های متنوعی مانند نانوتکنولوژی، پزشکی و علم مواد را نشان می دهد.

ساخت دستگاه مولکولی قابل کنترل در مقیاس نانو

همانطور که محققان توضیح می دهند، این ساختار از حدود 14000 نوکلئوتید تشکیل شده است که واحدهای ساختاری اصلی DNA را تشکیل می دهند. پیتر شولک، استادیار کالج علوم مولکولی در دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU)، توضیح می‌دهد:

این اولین بار است که یک موتور نانوتکنولوژی DNA با انرژی شیمیایی طراحی شده است. ما بسیار هیجان‌زده هستیم که روش‌های تحقیقاتی ما می‌تواند به مطالعه در این زمینه کمک کند و مشتاقانه منتظر ساخت نانودستگاه‌های پیشرفته‌تر در آینده هستیم.»

او در ادامه توضیح می دهد که کاربردهای امیدوارکننده این نانودستگاه ها شامل تشخیص و درمان بیماری، رباتیک مولکولی و ساخت مواد جدید است.

آزمایشگاه من نرم‌افزاری را برای طراحی این بلوک‌ها توسعه داده است و ما از نزدیک با گروه‌های آزمایشی در دانشگاه ایالتی آریزونا و همچنین دانشگاه‌های دیگر در ایالات متحده و اروپا کار می‌کنیم. پیچیدگی و دستیابی موفقیت آمیز به طرح های پیشرفته جدید و اجرای آنها.” در مقیاس نانو.”

مقاله دانشمندان به تازگی در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است.

  تصویر رسمی روی جلد هدست اپل ویژن پرو فاش شد

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/molecular-engineers-working-dna-nanomachine