جایزه نوبل پزشکی سال 2023 به بنیانگذاران واکسن mRNA کرونا رسید + عکس

امسال که به پایان می رسد، به فصل جوایز می رسیم و یکی از مهمترین آنها در علم، جایزه نوبل است. کمیته جایزه نوبل امروز جایزه نوبل پزشکی 2023 را به دانشمندانی اعطا کرد که فناوری مورد نیاز برای ساخت واکسن‌های mRNA برای ویروس کرونا را توسعه دادند.

به گزارش بی بی سی، پروفسورکاتالین کاریکو“مجاری و پروفسور”درو وایزمناین آمریکایی که سال ها قبل از شروع همه گیری ویروس کرونا، فناوری RNA پیام رسان را برای تولید نوع جدیدی از واکسن توسعه داده بود، امسال جایزه نوبل پزشکی 2023 را از آن خود کرد.

این دانشمندان حدود 15 سال پیش یافته های خود را در زمینه فناوری mRNA در مقاله ای منتشر کردند. آنها در تحقیقات خود متوجه شدند که تغییر یکی از بلوک های شیمیایی در فناوری mRNA می تواند عوارض جانبی التهابی استفاده از این واکسن ها را از بین ببرد و مبنایی برای ورود آنها به بازار شود.

اعلام اسامی برندگان جایزه نوبل پزشکی در سال 2023

واکسن‌های کرونا بر اساس این فناوری تولید شد و بیش از 13 میلیارد دوز به مردم سراسر جهان تزریق شد و جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. این جایزه به خاطر تلاش هایشان در توسعه این فناوری ارزشمند به این دو نفر اهدا شد.

کمیته جایزه نوبل گفت: کار برندگان این جایزه نقش مهمی در توسعه واکسن‌ها با سرعت بی‌سابقه در یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت انسان در دنیای مدرن ایفا کرد.

امروز صبح به کریکو و وایزمن تلفنی گفته شد که برنده جایزه شده اند و گفتند که از شنیدن این خبر هیجان زده شده اند. جایزه نوبل شامل یک هدیه مالی به ارزش تقریبی یک میلیون دلار است که به یاد آلفرد نوبل به برندگان اهدا می شود.

  میانگین مسافت سالانه رانندگی خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای احتراق داخلی است

باید در روزهای آینده منتظر اعلام برندگان در سایر رشته های نوبل باشیم. قرار است جایزه نوبل فیزیک روز سه شنبه، نوبل شیمی روز چهارشنبه و جایزه نوبل ادبیات روز پنجشنبه اعطا شود. سپس روز جمعه جایزه صلح نوبل و سپس جایزه نوبل اقتصاد اهدا خواهد شد.

منبع: https://digiato.com/health/2023-medicine-nobel-prize-winner-announced