دستاورد این محقق ایرانی راهی امن برای ذخیره سازی ، های هسته ای فراهم می کند

مهناز محتشیان، محقق دانشگاه ساسکاچوان در کانادا، یک کامپوزیت شیشه-سرامیک طراحی کرده است که امکان ذخیره سازی بهتر و ایمن ضایعات هسته ای را فراهم می کند. ترکیب جدید در برابر خوردگی مقاوم است و می توان از آن برای ساخت مخازن ذخیره بزرگتر از مخازن موجود استفاده کرد. این دستاورد می تواند برای صنعت انرژی هسته ای بسیار سودمند باشد.

بر اساس مقاله ای که در مجله Corrosion Science منتشر شده است، مهرناز مخشیان، دانشجوی دکترا در دانشگاه ساسکاچوان می گوید این دستاورد می تواند بهترین گزینه برای مهار ، های هسته ای باشد. انرژی هسته ای این پتانسیل را دارد که جایگزین پاک تری برای سوخت های فسیلی باشد. با این حال، دفع ایمن حجم زیادی از ، های هسته ای یکی از موضوعاتی است که همیشه مانعی بر سر راه توسعه این انرژی بوده است.

ذخیره سازی ، های هسته ای

ذخیره سازی ایمن ، های هسته ای

ذخیره سازی ، های هسته ای تابع مقررات و استانداردهای ایمنی سختگیرانه ای است تا از سلامت انسان و محیط زیست اطمینان حاصل شود. انتخاب مخزن ذخیره سازی نیز به عوامل مختلفی مانند نوع و سطح رادیواکتیویته بستگی دارد. به عنوان مثال، ، های هسته ای سطح بالا (HLW) بسیار پرتوزا هستند و خطرناک ترین شکل ، های هسته ای هستند. این نوع ، ها معمولاً در ظروف فلزی، شیشه ای یا بتنی مخصوص نگهداری می شوند.

بسیاری از کشورها در حال حاضر در حال برنامه ریزی برای ساخت مخازن زیرزمینی عمیق برای دفع دائمی ، های هسته ای سطح بالا هستند. در این تکنیک، این ، ها در اعماق زمین در سازه های پایدار دفن می شوند. اما یافته های جدید ممکن است راه دیگری برای دفع این ، ها ارائه دهد.

  اپل اولین شرکتی خواهد بود که تراشه های 2 نانومتری TSMC را دریافت می کند

در تحقیقات جدید پیشرفت قابل توجهی در زمینه مقاومت در برابر خوردگی و ظرفیت مخزن حاصل شده است. میچیان و پروفسور اندرو گروسونور از طریق مطالعه بر روی یک ماده کامپوزیت ساخته شده از شیشه و سرامیک به نتایج امیدوارکننده ای دست یافتند. این دستاورد می تواند از فرسایش منابع ذخیره سازی ، در دراز مدت جلوگیری کند.

دو موضوع اصلی در ارتباط با دفع ، های هسته ای وجود دارد. یکی نشت این مواد به محیط زیست و دیگری حجم زیاد ، های تولیدی. در حال حاضر شیشه در سرتاسر جهان برای نگهداری ، های هسته ای استفاده می شود، اما ظرفیت آن محدود است، به این معنی که هر ظرف تنها می تواند درصد کمی از ، ها را در خود جای دهد. اکنون این ماده جدید توانایی بیشتری در ذخیره سازی ، دارد و در دراز مدت از نشت این ، ها به محیط زیست جلوگیری می کند.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/a-safe-way-to-store-nuclear-waste