ظاهرا اثر انگشت ما منحصر به فرد نیست!

بر اساس تحقیقات جدید، اثر انگشت ما ممکن است آنطور که فکر می کردیم متفاوت نباشد. محققان با کمک هوش مصنوعی توانستند اثر دست افراد را از میان 60000 اثر انگشت مختلف با دقت 77 درصد بیابند. نتایج این تحقیق در زمینه های مختلف از جمله پزشکی قانونی قابل استفاده است.

یکی از ویژگی های شگفت انگیز انسان منحصر به فرد بودن بدن هر یک از ماست. اگرچه بیش از 100 میلیارد نفر در این سیاره زندگی می کنند، دانشمندان معتقدند که هیچ اثر انگشتی هرگز یکسان نیست. همچنین فرض بر این است که الگوی خطوط و حلقه‌ها در اثر انگشت هر انسان روی انگشت دیگری از همان فرد تکرار نمی‌شود و انگشتان فردی انسان به طور قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارند. اکنون مقاله ای منتشر شده در Science Advances این فرضیه باستانی را زیر سوال برده است.

تحقیق و بررسی جدید 60000 اثر انگشت با استفاده از هوش مصنوعی

برای اثبات فرضیه خود، محققان دانشگاه کلمبیا از یک پایگاه داده عمومی در ایالات متحده استفاده کردند که شامل حدود 60000 اثر انگشت از مجموعه های 10 انگشت فردی بود. محققان می‌خواستند بدانند آیا یک شبکه عصبی می‌تواند شباهت‌های بین اثر انگشت یک فرد را شناسایی کند یا خیر. آنها این داده‌ها را به سیستم‌های مبتنی بر شبکه‌های عصبی، نوعی هوش مصنوعی، وارد کردند.

اثر انگشت

این هوش مصنوعی شاخه ها و نقاط انتهایی لبه های اثر انگشت را بررسی نکرد (این الگوها در آزمایش های سنتی اثر انگشت استفاده می شوند). در عوض، مکان دیگری را تجزیه و تحلیل کرد: زوایا، منحنی ها، چرخش ها و حلقه ها در مرکز اثر انگشت.

  ناسا رکورد را شکست. دریافت لیزر فضاپیمای سایک از فاصله 16 میلیون کیلومتری

آزمایش هوش مصنوعی نشان داد که اگرچه هر اثر انگشت هنوز منحصر به فرد است، اما شباهت های کافی بین آنها وجود دارد که هوش مصنوعی می تواند آنها را با دقت بیش از 77 درصد مطابقت دهد. به طور دقیق تر، جهت برجستگی ها در مرکز اثر انگشت های مختلف یک فرد مشابه است.

استاد علوم قانونی دانشگاه لوزان سوئیس گفت: این مطالعه هیچ چیزی را به طور قطعی رد نمی کند و استدلال آخرین تحقیقات تنها به شباهت بین اثر انگشت متعلق به یک فرد اشاره دارد. وی افزود که این واقعیت از ابتدای انگشت نگاری مشخص بود.

دانشیار علوم پزشکی قانونی در دانشگاه استافوردشایر انگلستان نیز معتقد است که بعید است این مطالعه در مرحله فعلی تأثیر قابل توجهی بر پرونده های جنایی داشته باشد.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/new-research-suggests-that-our-fingerprints-arent-actually-unique