ممکن است زندگی در زیر یخ نمکی عطارد وجود داشته باشد

دمای سطح سیاره عطارد به دلیل نزدیکی آن به خورشید است 427 درجه سانتی گراد همچنین رسیدن به سطح این سیاره برای زندگی مناسب نیست. با این حال، دانشمندان آمریکایی شواهدی از یخچال های طبیعی نمکی در سطح این سیاره پیدا کرده اند، جایی که حیات به طور بالقوه می تواند جریان داشته باشد. این مناطق شبیه محیط های بسیار خشن و سرشار از نمک روی زمین هستند.

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله Planetary Science، دانشمندان موسسه علوم سیاره ای یا پوند بر اینچ مربع محققان در آریزونا می‌گویند: «ترکیبات نمکی خاص این سیاره حفره‌های قابل سکونت حتی در برخی از محیط‌های شدید مانند صحرای خشک آتاکاما در شیلی ایجاد می‌کند. ما بر این باوریم که مناطقی در زیر سطح عطارد وجود دارند که برای زندگی مهمان‌نوازتر از سطح خشن آن هستند.

سیاره تیر؛ شاید سیاره ای با حیات

کاوشگر عطارد ناسا کشف کرد که این سیاره حاوی ترکیبات پنهانی مانند سدیم، پتاسیم، گوگرد و کلر او هست. دانشمندان قبلاً معتقد بودند که چنین عناصری در عطارد به دلیل نزدیکی آن به خورشید و عدم وجود جو وجود ندارد. اما محققان اخیرا در دو منطقه از سیاره، یکی دهانه رادیتلادی دیگری منطقه ای در قطب شمال عطارد به نام … Borealis Chaos آنها مطالعات جدیدی انجام داده اند.

با مطالعه این مناطق، محققان به این نتیجه رسیدند که مقدار زیادی از این ترکیبات پنهان که به شکل یخچال های طبیعی در داخل زمین هستند، هنگام برخورد یک سیارک با سطح عطارد آشکار می شوند.

فرضیه دانشمندان این است که وجود این لایه های نمکی به گذشته بسیار دور این سیاره برمی گردد. این لایه‌های نمکی زمانی تشکیل شدند که آتشفشان‌ها بخارهای آب حاوی سدیم را در هوا آزاد کردند و این بخارات آب و سدیم در استخرهای موقتی متراکم شدند. سپس خورشید آب را تبخیر کرد و سدیم را پشت سر گذاشت. در طی میلیاردها سال، این لایه ها به شکل فعلی خود رسیدند. محققان می گویند که این لایه ها ممکن است حاوی شواهدی از حیات باشند، همانطور که حوضچه های نمک خشن در سیاره ما دارای حیات میکروبی هستند.

  اکنون Microsoft Visual Studio Pro را فقط با 40 دلار بخرید: آخرین فرصت

دانشمندان منتظر کاوشگر هستند “بیبی کلمبو”که نتیجه تلاش اروپایی و ژاپنی است، در سال 2025 برای جمع آوری داده های بیشتر به عطارد خواهد رفت.

منبع: https://digiato.com/astronomy/scientists-say-there-may-be-life-under-mercurys-salt-glaciers