نقد گودزیلا منهای یک: بازگشتی وحشتناک و امیدوارکننده

گودزیلاو گودزیلا فیلم های، چیزهای زیادی وجود داشت در طول 69 سال گذشته، پادشاه همه هیولاها شخصیت خود را به همان اندازه تغییر داده است. در طراحی تغییر کرده است، از نیروی وحشتناک طبیعت تا مدافع قهرمان زمین. بنابراین، مناسب است که جدیدترین تجسم آن از برخی جهات بر گودزیلا و در برخی دیگر فویل‌های انسانی او تمرکز کند تا بازگشتی به عقب ایجاد کند که به طرز شجاعانه‌ای احساس تازگی می‌کند.

این وارد می شود تاکاشی یامازاکی برجسته گودزیلا منهای یک. بخشی از راه‌اندازی مجدد، بخشی برون‌یابی آزاد از ریشه‌های اصلی کایجوی افسانه‌ای در فیلم نمادین 1954، این بار به عواقب بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم منتقل می‌شویم، زیرا ژاپن خود را با بازسازی در پی پایان ویرانگر جنگ می‌بیند. مواجه شدن با وحشت هسته ای ظهور گودزیلا. تمرکز روی مرد جوانی به نام کویچی شیکیشیما (ریونوسوکه کامیکی) – خلبان کامیکازه ای که پس از پایان جنگ به خانه بازمی گردد و پشیمانی از جعل یک نقص موتور برای جلوگیری از وارد شدن به جنگ را به همراه دارد.گودزیلا منهای یک با تکیه بر عملکرد کامیکی و کویچی به عنوان تمرکز می درخشد.

تصویری از مقاله با عنوان گودزیلا منهای یک بازگشتی وحشتناک و امیدوارکننده است

اسکرین شات: توهو

درام انسانی همیشه در قلب همه چیز بزرگ بوده است گودزیلا فیلم، اما بیشتر اوقات، این انسان ها بازیگران، نیروهای دولتی یا نظامی، موجودات بزرگتر از زندگی هستند که از طریق بوروکراسی اداری یا قدرت نظامی با تهدید گودزیلا مبارزه می کنند. منهای یکواقعیت تلخی را به ما نشان می دهد که در آن ژاپن هیچ متحدی ندارد که حاضر باشد به کمکش بیاید، مردمی کبود شده، یک دولت بی تفاوت و منابع نظامی رو به کاهش است، اولین اقدام خود را با تمرکز بر ذهن انسان تقریباً ایجاد یک احساس وحشت می کند. همانطور که کویچی و همسایگانش را تماشا می کنیم که از میان آوارهای توکیو آتش زا حفاری می کنند تا خانه و زندگی خود را بازسازی کنند – در ابتدا با احتیاط از یکدیگر اما به طور فزاینده ای متحد و انعطاف پذیر – تنش ذاتی در دانستن اینکه این یک فیلم گودزیلا است وجود دارد: مردم، این شخصیت‌هایی که ما از طریق چشم‌اندازی متمرکز تحسین می‌کنیم، خانه‌های ضرب المثلی از کارت‌ها از خاکستر می‌سازند.

  اینستاگرام یک بازی جالب را به قسمت چت + فیلم خود اضافه کرده است

پس وقتی گودزیلا می آید، منهای یک هرگز از ترس و وحشتی که چنین تهدیدی باید نشان دهد و از تمثیل سیاسی داستان گودزیلا کوتاه نمی آید. بازنمایی اضطراب هسته ای– با بافت پس از جنگ آن بیشتر برجسته می شود. چشم یامازاکی برای جلوه های ویژه در اینجا باورنکردنی است: گودزیلا در آن حضور دارد منهای یک که به نظر واقعی می‌رسد، و با اشاره‌ای فوق‌العاده به زیبایی‌شناسی قدیمی‌اش، بافت و سبکی که هم به یک جانور زنده و هم به مردی در کت و شلوار شباهت دارد. و با این حال او واقعاً وحشتناک و به ظاهر غیرقابل توقف است وقتی که تمام قهرمانان ما باید متوقف شوند فقط یک ناوگان قایق های ماهیگیری و مین های بلااستفاده است. او همچنین یک تهدید هسته‌ای به شمار می‌رود: اگرچه ظهور گودزیلا در تمام مراحل آغازین فیلم شکل می‌گیرد، اما در اولین حمله واقعی خود به خاک ژاپن، او بار عمده تخریب کامل هسته‌ای را به دوش می‌کشد و کیک‌هایی از خانه‌ها را در محیطی چشم‌گیر و هولناک ویران می‌کند. انفجار پرتو گرمایی آن که تنها ویرانی و ابر قارچ گویایی در پی خود باقی می گذارد. اگر شین گودزیلاآخرین فیلم کایجو توهو و اکنون نزدیک به یک دهه از ما گذشته است، به یک گودزیلا دست یافت که در وحشتش بیگانه بود. منهای یکاین ترسی است که ریشه در واقعیت ما دارد و کاملاً در زمینه شخصیت ها و مخاطبانش شناخته شده است.

تصویری از مقاله با عنوان گودزیلا منهای یک بازگشتی وحشتناک و امیدوارکننده است

اسکرین شات: توهو

به همان اندازه هوشمندانه منهای یک هم عناصر انسانی اش و هم دید نفس گیرش از خود گودزیلا را می سازد، وقتی زمانش فرا می رسد، در آخرین اکشن، برای کویچی و جامعه ای که او در اطرافش ساخته است – جامعه ای که در طول فیلم شاهد رشد آن بوده ایم – شیء بی حرکت بودن. در برابر یک غیر قابل توقف قدرت، یامازاکی به زیبایی تمام رشته‌هایی را که گذاشته است به هم پیوند می‌دهد تا به اوج برسد که فیلم‌های گودزیلا را در کلاسیک‌ترین آنها تداعی می‌کند: داستانی از ملودرام و وحشت بزرگ، اما به شدت روی توانایی روح انسان متمرکز شده و فریفته می‌شود. بایستید، به یکدیگر کمک کنید، یکدیگر را دوست داشته باشید. اما این اساس پیام واقعی او نیز هست. منهای یک فیلمی درباره ژاپن به عنوان یک دولت-ملت نیست که به گودزیلا و آنچه که تصویر پادشاه همه کایجو نشان می دهد واکنش نشان می دهد. این یک فیلم در مورد مردم– جوامعی که در زندگی خود به عنوان افراد می سازیم، آنچه برای ما ارزش قائل هستیم و زمانی که هیچ چیز دیگری مایل به حمایت از ما نیست، به آن چه می دانیم – در مواجهه با این تهدید بزرگ و تزلزل ناپذیر. حتی دوست دارم منهای یک در تثبیت وحشت آنتاگونیست اصلی خود از طریق افکت های قابل توجه و اکشن گیرا عالی است، در نهایت فیلمی است که نه در مورد سرفصل هیولایی خود، بلکه به امید شخصیت های انسانی آن می پردازد.

  The best retro gaming gifts for the 2023 holidays

که منهای یک برتری در این تعادل بین انسان و هیولا در نوع خود یک پیروزی است. اما او همچنین این کار را با استفاده استادانه از فضای دوره خود انجام می دهد تا تمثیل های سیاسی خود را برای مخاطبانش روشن و واضح نشان دهد – تا منظره شوک و هیبت آنها، شادی روح انسانی اش، و همچنین قرص تلخ قدرت قدرتمند آن را به آنها ارائه دهد. پیام سیاسی آن را بیش از یکی از بهترین حضورهای سینمایی گودزیلا، بلکه یکی از بهترین فیلم‌های سال می‌سازد.

تصویری از مقاله با عنوان گودزیلا منهای یک بازگشتی وحشتناک و امیدوارکننده است

اسکرین شات: توهو

گودزیلا منهای یک از اول دسامبر به طور گسترده در سینماهای ایالات متحده اکران می شود و پیش نمایش های ویژه آن از هفته آینده، 29 نوامبر آغاز می شود.


اخبار io9 بیشتری می خواهید؟ ببینید چه زمانی باید منتظر آخرین اخبار باشید تعجب، جنگ ستارگانو پیشتازان فضا خروجی، مرحله بعدی چیست دنیای دی سی در سینما و تلویزیونو هر آنچه که باید در مورد آینده بدانید دکتر هو.

منبع: https://gizmodo.com/godzilla-minus-one-review-toho-kaiju-1851046649