واکنش نمایندگان مجلس و دولتمردان به افزایش قیمت اینترنت موبایل چیست؟

چندی پیش اپراتورها با ارسال نامه ای به رئیس جمهور خواستار افزایش قیمت تعرفه اینترنت شدند و دلیل آن کمبود بودجه برای توسعه و نگهداری زیرساخت ها بود. همچنین اعلام شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش قیمت اینترنت همراه موافقت کرده است. سپس اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از افزایش 34 درصدی قیمت تعرفه اینترنت خود خبر دادند. البته طبق اعلام وزارت ارتباطات اپراتورها برای این افزایش قیمت باید سه شرط را رعایت کنند که عبارتند از: افزایش سایت های نسل پنجم به 10 درصد تا پایان سال 1403 هجری قمری و پوشش نسل چهارم به 94 درصد. تا پایان سال 1403 ه. 1403 و افزایش سرعت اینترنت 30 درصد در عرض شش ماه.

اگرچه طبق اعلام وزارت ارتباطات، این افزایش قیمت مشروط به ارتقای کیفیت است و قرار است بر اجرای این طرح نظارت دقیقی شود، اما این اقدام با نارضایتی مردم همراه بود و واکنش‌های متفاوتی را از سوی آنان داشت. در زیر برخی از واکنش های مسئولان فعلی و سابق را می بینیم.

جبار کوشی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از افزایش تعرفه استفاده از اینترنت همراه گفت: دولت در حالی که در برابر افزایش حقوق مقاومت می کند، اینترنت را 30 درصد افزایش داده است. و بیش از 30 درصد.»

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام درباره گرانی اینترنت و تاثیر آن بر گرانی خدمات و سایر مطالب گفت: حقیقت این است که در حوزه هزینه های بالا به نظر من. ما با درک نادرست شرایط مواجه هستیم، یعنی برخی بخش‌ها» مدیریت کشور «در حد فشار و بار اقتصادی بر مردم» درک درستی ندارد.

  بهترین معاملات Apple Studio Display: خدمات پس انداز و رایگان در دسترس است

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به افزایش قیمت اینترنت در کشور گفت: در چنین شرایطی دولت باید هزینه های اپراتورها را جبران کند و تا حد امکان اینترنت را گران نکند. زیرا اینترنت برای همه طبقات گران است.» «درآمد جامعه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند».

وی نماینده مردم شیراز در مجلس است و با وجود اینکه اظهارات اپراتورها در مورد ارزان بودن اینترنت را تا حدودی توجیه می کند، افزود: این روزها اینترنت برای مردم مهمتر از نان است. و بسیاری از امور زندگی مردم به آن وابسته است و فناوری به آن مربوط است، زیرا استفاده بیش از حد از اینترنت به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت، زمان و سایر هزینه های دولت و ملت کمک می کند. علاوه بر این، کاهش حمل و نقل برای افراد پس از انجام کارهای آنلاین منجر به آلودگی کمتر هوا می شود.

مصطفی طاهری، یکی از اعضای کمیته صنایع نیز در ارتباط با افزایش قیمت اینترنت همراه گفت: پس از افزایش قیمت اینترنت، تصمیم گرفتیم به زودی نمایندگانی از وزارت ارتباطات و اپراتورها در کمیته صنایع حضور پیدا کنند. امکان و بحث در مورد حجم خرید ارز، سرعت اینترنت، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز و افزایش قیمت ها در سال های گذشته و فرمولی که قیمت اینترنت را 34 درصد افزایش داده است، توضیحاتی ارائه می دهد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در دولت دوازدهم به شدت به افزایش قیمت اینترنت واکنش نشان داد و در ایکس نوشت:

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مردشت شدیدترین واکنش را به گرانی اینترنت داشت و در ایکس نوشت:

  پیش نمایش GPT-4o باعث ناراحتی من شد

حشمت الله فلاحت بیشه، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، نماینده دوره های هفتم، هشتم و دهم شورای اسلامی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از طریق حساب کاربری خود یعنی یوزر ایکس به این اتفاق واکنش نشان داد و وعده بهبود کیفیت یک اشتباه:

علی رضا سلیمی نماینده ادوار هشتم، نهم، دهم و یازدهم حوزه انتخابیه محلات و دیلیجان در منطقه مرکزی بود. او در حساب کاربری خود از افزایش قیمت اینترنت نوشت

همانطور که محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات در خصوص افزایش تعرفه ها گفت: فکر نمی کنم افزایش تعرفه ها ناشی از عدم رقابت باشد، هم بخش خصوصی و هم بخش نیمه دولتی در ارائه اینترنت فعال هستند. کشور و دو اپراتور تلفن همراه نیز در بازار فعال هستند.» اوراق بهادار و اطلاعات آنها از طریق کدال منتشر می شود.

وی تاکید کرد: شاید از بیرون به نظر برسد که دولت در این زمینه انحصار دارد، اما پویایی و جزئیات دقیق نشان می دهد که اینطور نیست. عامل اصلی افزایش بیش از حد تعرفه تصفیه است. اصلی‌ترین چیزی که باعث اختلال در نظم مکانیزم تعرفه شد، انحلال بود. دولت با سیاست انحلال بازار را سرکوب کرده و نرخ تعرفه را افزایش داده است.

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت صدا و سیما گفت: نکته مهم این است که برای چه منظوری نیاز به افزایش قیمت داریم و آیا واقعاً افزایش کیفیت داریم یا خیر؟ اگر به نسبت حقوق مردم به هزینه اینترنت نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که مثلاً 1.2 درصد از حقوق مردم آلمان صرف خرید اینترنت می شود در حالی که در ایران 10 درصد حقوق خود را صرف اینترنت می کنند. و این بدون توجه است. تغییر قیمت. 10٪ هزینه فاجعه ای به نام VPN است و چیزی برای حقوق مردم باقی نمی ماند. در هر صورت، اینترنت فقط یک بستر رسانه ای نیست، بلکه بستری برای زندگی است. این اپراتورها که امروز اعلام می کنند سرمایه ای برای توسعه ندارند، با ده سرور شروع به کار کردند اما الان سرمایه زیادی دارند.

  TechCrunch Mobility: اخراج کارکنان در اپل، محاسبه قیمت خودروهای برقی و وعده دیگری برای روباتاکسی تسلا

منبع: https://digiato.com/tech/irancell-price-increase