آیا دوره بازی های انحصاری به پایان رسیده است؟

God of War، Horizon، Spider-Man، The Last Ace، Uncharted 4، The Last Legacy و Ghost of Tsushima. اینها بازی‌های انحصاری بزرگ برای نسل هشتم پلی‌استیشن بودند که همگی به پلتفرم رایانه‌های شخصی راه پیدا کردند. می دانیم که برنامه جدید سونی برای انتشار بازی ها بر روی پلتفرم رایانه های شخصی کامل نیست و به زودی بازی های بزرگ بیشتری برای رایانه های شخصی منتشر می شود. از سوی دیگر ایکس باکس ماه جنجالی را پشت سر گذاشته و چهار بازی انحصاری خود را برای کنسول های رقیب عرضه خواهد کرد. به نظر می رسد این رویدادها پیام مهمی را به طرفداران بازی های ویدیویی منتقل می کند. انحصار در دنیای بازی های ویدیویی وارد فاز جدیدی شده است و بازی های انحصاری ممکن است معنای جدیدی پیدا کنند. اما چرا؟ با ویجایاتو همراه باشید.

صنعت در حال تغییر است


پایان دوره بازی های انحصاری

طبق آمار، صنعت بازی های ویدیویی در حال حاضر سود بیشتری نسبت به بازار سینما و موسیقی دارد. انعطاف‌پذیری این صنعت و البته دسترسی بالای پلتفرم‌های مختلف آن برای عموم مردم، به بازی‌های ویدیویی جایگاه بالاتری نسبت به سایر کسب‌وکارهای سرگرمی بخشیده است. اما چنین اتفاقات و تحولات مثبتی در این صنعت باعث نمی شود که بازی های ویدیویی حاشیه امن و دست نیافتنی برای خود ایجاد کنند.

صنعت بازی های ویدیویی به خصوص در سال گذشته دوران سیاهی را پشت سر گذاشته است. اخراج ها و تعدیل نیروها از سال گذشته آغاز شد و در اولین روزهای سال جدید شدت گرفت و به نظر نمی رسد این وضعیت بهتر شود. این کاهش و البته موارد دیگر نشان دهنده تغییرات بزرگ در صنعت است. در بازار امروز، اگر استودیویی عنوانی را منتشر کند که تنها در چهار ماه بیش از ده میلیون نسخه بفروشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که از موج تاریک و وحشتناک اخراج و اخراج های دسته جمعی جلوگیری کند.

  نکات و پاسخ‌هایی از «اتصالات» 20 نوامبر NYT: نکاتی برای حل «اتصالات» شماره 162.

وقتی چنین اتفاقی برای استودیوی بزرگی مانند Insomniac Games رخ می دهد، به این معنی است که صنعت نمی تواند به روش ثابت فعلی بازار ادامه دهد و ناشران بزرگی مانند پلی استیشن و ایکس باکس باید تغییرات را بپذیرند. به همین دلیل در میان لیست بازی های خاطره انگیز و جذاب نسل هشتم پلی استیشن، چند اثر وجود دارند که برای پلتفرم رایانه های شخصی موجود نیستند. از میان بازی های باقی مانده می توان گفت که قسمت دوم بازی Last of Ace در قالب نسخه ریمستر شده نسل نهم برای PC منتشر خواهد شد. در افشاگری دیگری مشاهده کردیم که سونی قصد دارد بازی های Infamous: Second Son و God of War Ragnarok را برای رایانه شخصی عرضه کند. اینکه چرا اثری محبوب مانند Bloodborne برای PC منتشر نخواهد شد، هنوز برای بسیاری از طرفداران روح مانند یک علامت سوال بزرگ و یک معماست.

از سوی دیگر، واضح است که Xbox نیز نیاز به تغییر را پذیرفته است. اکنون چهار بازی محبوب و دوست داشتنی در پلتفرم ردموندی به کنسول های پلی استیشن و نینتندو سوییچ نیز راه پیدا کرده اند. ردموندی چنین برنامه ای را آزمونی برای سیاست های جدید خود می داند و در صورت استقبال خوب و سودآوری از این سیاست جدید، باید منتظر انتشار عناوین بیشتری برای کنسول های رقیب باشیم.

بازی های انحصاری پلی استیشن

یکی از بزرگترین تغییرات در صنعت این است که بحث بازی های انحصاری برای همه کنسول ها ممکن است به پایان برسد. درست است که پلی استیشن همچنان به عرضه بازی های انحصاری کنسول ادامه می دهد، اما به طور قطع می توان گفت که هیچ یک از این آثار برای همیشه در انحصار کنسول باقی نمی مانند. وقتی God of War به عنوان پرچمدار بازی داستانی پلی استیشن برای رایانه های شخصی منتشر می شود، به این معنی است که پلی استیشن تغییرات را پذیرفته است. البته برنامه دیگری هم دارد که سونی با عرضه برخی از بازی های انحصاری خود در زمان مناسب (مانند اتفاقی که در Ghost of Tsushima رخ داد) قصد دارد راه را برای عرضه این سری بازی به صورت انحصاری هموار کند. کنسول، شاید به منظور افزایش فروش کنسول خود.

  افزایش حقوق مهندسان هوش مصنوعی در تسلا؛ از پیوستن به OpenAI خودداری کنید

کمبود بازی های کنسول انحصاری ایکس باکس مدت هاست که شناخته شده است. ایکس باکس، یا بهتر است بگوییم، مدیریت مایکروسافت مدتها پیش تصمیم گرفت آثار خود را برای رایانه شخصی منتشر کند. اما در حال حاضر این سیاست برای سایر کنسول ها گسترش یافته است.

حتی پس از آن نیز باید به نینتندو اشاره کنیم. درست است که نینتندو با ایجاد یک جامعه مخاطب خاص توانسته خود را از دو غول دیگر صنعت بازی جدا کند، اما این تضمین نمی کند که نینتندو بتواند به رویه فعلی خود ادامه دهد. زمانی که بازی‌ای مانند The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom می‌تواند بیش از بیست میلیون نسخه تنها بر روی پلتفرم سوییچ بفروشد، تصور کنید این بازی چقدر روی پلتفرم PC فروش خواهد داشت. بازی‌های ویدیویی یک صنعت پیشرو هستند و همه بازیکنان، حتی نینتندو، برای دستیابی به سود بیشتر باید کاری متفاوت انجام دهند.

تاثیرات بازار سخت افزار


بازی های انحصاری

تقریباً چهار سال از عرضه کنسول های نسل نهم می گذرد و احتمالاً شما هم این احساس را دارید که ما چنین تغییر نسل مشخصی را تجربه نکرده ایم. از طرفی به نظر می رسد فروش کنسول های نسل نهم به اندازه نسل هشتم راضی کننده نیست و سونی فاز پایانی نسل نهم خود را آغاز کرده است. ایکس باکس نتوانست فروش کنسول های خود را افزایش دهد و ممکن است با روند نزولی مواجه شده باشد.

سال ها تصور می شد که بازار سخت افزار و تجارت فیزیکی رو به پایان است و به زودی جای خود را به مشاغل دیجیتال و خدمات ابری خواهد داد. در سایر کسب و کارهای سرگرمی این تغییر بزرگ اتفاق افتاده است، به عنوان مثال می توان گفت که تعداد شنوندگان و میزان پخش یک قطعه موسیقی در پلتفرمی مانند Spotify اکنون اهمیت بیشتری نسبت به فروش فیزیکی آلبوم موسیقی دارد. خدمات پررونق ارائه شده توسط نتفلیکس، آمازون پرایم، پارامونت پلاس و AMC پلاس نشان می دهد که بازار سینما و سریال اکنون سود بیشتری نسبت به فروش فیزیکی دارد.

  چگونه شرکت ها ما را به محصول تبدیل کرده اند؟

به نظر می رسد بازی ها نیز از چنین سرنوشتی در امان نخواهند بود و در آینده ای دور یا نزدیک با یک صنعت کاملا دیجیتالی مواجه خواهیم شد. البته شرکت های پیشرو مانند سونی و نینتندو همچنان در تلاش برای زنده نگه داشتن این بازار هستند و احتمالاً در سال 2024 شاهد عرضه های جدیدی از این دو شرکت خواهیم بود. حجم فروش این کنسول ها ممکن است نسبت به گذشته اهمیت بیشتری داشته باشد زیرا یک چشم انداز را نشان می دهد. برای آینده فروش سخت افزار برای بازیگران صنعت. اما تا زمان مشخص شدن این موضوع، سیاست انتشار بازی های انحصاری در سایر پلتفرم ها برای قطع نشدن سود اعمال می شود.


تغییرات در بازار مالی، تحولات اخیر جهانی و البته پیامدهای همه‌گیری کووید-19، همگی دلایلی هستند که صنعت را به وضعیت فعلی خود رسانده‌اند. اکنون مفهوم انحصار برای غول های بازی های ویدیویی تغییر کرده است و این شرکت ها متوجه شده اند که برای رسیدن به رشد خود باید به پلتفرم ها و محیط های مختلف بروند. با این اوصاف به نظر می رسد که در آستانه اتفاقات جدید و شاید هیجان انگیزی هستیم. این قطعا نقطه عطفی برای صنعت بازی های ویدیویی خواهد بود و باید ببینیم که آیا این تغییرات عمیق تر از گذشته خواهد بود یا فقط یک حرکت سودآور برای غول های صنعت است. اما جدا از این اتفاقات، آیا فکر می کنید روزی برسد که Bloodborne برای رایانه های شخصی منتشر شود؟ این واقعا برای من یک معمای جدی است!

بیشتر بخوانید:

منبع: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87