اسپیس ایکس تاریخ مورد نظر برای پرتاب سومین فضاپیما را اعلام کرده است

اسپیس ایکس قصد دارد موشک عظیم استارشیپ خود را برای سومین بار در ماه فوریه پرتاب کند. جسیکا جنسن، معاون امور مشتریان اسپیس ایکس، در یک تماس کنفرانسی ناسا این هفته برای اعلام اخبار برنامه آرتمیس، گفت که شرکت ایلان ماسک می‌خواهد فضاپیما را برای سومین پرتاب در این ماه آماده کند. آنها امیدوارند در هفته های آینده مجوز پرتاب را از اداره هوانوردی فدرال (FAA) دریافت کنند.

جسیکا جنسن گفت که تیم اسپیس ایکس در حال حاضر برای آماده شدن برای آزمایش سوم در سایت بوکا چیکا در تگزاس کار می کند. آنها آزمایش استاتیک اولین مرحله تقویت کننده فضاپیما، Heavy Booster را به پایان رسانده اند. ایلان ماسک پیش از این اعلام کرده بود که سومین فضاپیما را برای پرتاب در دسامبر آینده آماده خواهد کرد.

SpaceX انتظار دارد FAA مجوز پرتاب را در ماه فوریه صادر کند. بنابراین سومین پرتاب آزمایشی این فضاپیما در ماه فوریه انجام خواهد شد.

موشک فضاپیما از دو مرحله تقویت کننده سنگین و فضاپیما تشکیل شده است. این تقویت کننده در لحظه پرتاب نیرویی معادل 7 میلیون کیلوگرم تولید می کند. به این ترتیب، استارشیپ قدرتمندترین موشکی است که تاکنون به فضا پرتاب شده است.

پرتاب آزمایشی فضاپیما
پرتاب دوم فضاپیما؛ اگرچه فضاپیما توانست با موفقیت از تقویت کننده جدا شود، اما در نهایت نتوانست به مدار زمین برسد.

سومین هدف پرتاب فضاپیما

در آوریل امسال، این فضاپیما برای اولین بار به صورت آزمایشی به فضا پرتاب شد. نقص در لحظه جدا شدن بوستر مرحله اول باعث شد ماموریت چهار دقیقه بعد منفجر شود. در ماموریت دوم، فضاپیما با موفقیت از تقویت کننده خود جدا شد. با این حال، این ماموریت نیز نتوانست به مدار زمین برسد.

  IBM از یک تراشه کوانتومی قدرتمند با 1121 کیوبیت رونمایی کرد

در یک کنفرانس تلفنی که توسط ناسا برگزار شد، جنسن اعلام کرد که هدف از سومین ماموریت Starship بهبود عملکرد موتورها است تا فضاپیما بتواند به مدار زمین برسد. هدف اصلی اسپیس ایکس استفاده از سیستم پرواز استارشیپ برای انتقال محموله و خدمه به ماه است. همچنین ممکن است این فضاپیما بتواند در دراز مدت فضانوردان را به مریخ ببرد. با این حال، آزمایشات زیادی هنوز مورد نیاز است. یکی از بخش های مهم عملیات پرواز فضاپیما که هنوز آزمایش نشده است، سیستم انتقال سوخت در فضا است. سفینه های فضایی برای انجام سفرهای خود کاملاً به این سیستم متکی هستند.

با وجود نگرانی‌ها در مورد تاخیر در برنامه‌های SpaceX، جنسن گفت که شرکت فضایی ایلان ماسک تقریباً تمام بخش‌های پیچیده برنامه عملیاتی خود را تکمیل کرده است. سیستم انتقال سوخت فضایی بسیار ترسناک و پیچیده به نظر می رسد، اما تنها کاری که باید انجام شود اتصال آن به فضاپیما است.

اما قبل از همه اینها، SpaceX باید ثابت کند که موشک Super Heavy می تواند فضاپیمای استارشیپ را به مدار زمین برساند. اسپیس ایکس امیدوار است ماه آینده این هدف را برای سومین بار آزمایش کند.

منبع: https://digiato.com/science/spacex-reveals-anticipated-date-for-third-starship-test-flight