بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در سال 2023 + نمودار

در سه ماهه دوم سال 2023، صورتحساب واردات آمریکا به حدود 2 تریلیون دلار رسید. اما کدام کشورها بزرگترین شرکای تجاری آمریکا هستند و بزرگترین اقتصاد جهان را ارائه می دهند؟ نمودار زیر از داده های جولای 2023 از اداره سرشماری ایالات متحده استفاده می کند تا بزرگترین شرکای تجاری آمریکا و چگونگی تغییر همکاری آنها از سال 1989 را نشان دهد.

بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در سال 2023

شرکای تجاری ایالات متحده بر اساس واردات 2023

در نیمه اول سال 2023، اتحادیه اروپا بزرگترین منبع واردات ایالات متحده بود و تقریباً یک پنجم کل کالاها و خدمات وارداتی به این کشور را به خود اختصاص داد. مشاهده جالب در مورد این رابطه تجاری این است که واردات فیزیکی ایالات متحده از اتحادیه اروپا و صادرات به همان کشورها همان کالاهای تجاری از جمله ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل است.

این واقعیت نشان دهنده پدیده ای است که در آن کشورهای ثروتمند با وجود توانایی در تولید داخلی تمایل به تجارت کالاهای مشابه با یکدیگر دارند. یعنی مصرف کنندگان از داشتن حق انتخاب بیشتر سود می برند و شرکت ها بر روی نوع خاصی از کالا یا خدمات تمرکز می کنند و به جای تولید انواع مختلف، تنها یک نوع محصول یا خدمات را به صورت حرفه ای تر و با کیفیت تر ارائه می دهند.

در زیر رتبه بندی منابع اصلی واردات آمریکا در سال 2023 تا ژوئیه آمده است:

بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در سال 2023

ایالات متحده تقریباً یک سوم کل واردات را از دومین و سومین شریک تجاری بزرگ خود، مکزیک (15.2٪) و کانادا (13.5٪) تامین می کند. هر سه کشور بخشی از این توافق هستند تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا (USMCA) که تجارت مثلثی را تسهیل می کند و منجر به الگوهای عجیب واردات و صادرات می شود. مثلا آمریکا از کانادا نفت وارد می کند اما به مکزیک نفت صادر می کند. در عین حال تجهیزات حمل و نقل را از مکزیک وارد و به کانادا صادر می کند.

چین (13.2٪) و ژاپن (4.6٪) از جمله پنج شریک تجاری بزرگ برای واردات ایالات متحده هستند. هر دو کشور همچنین از لحاظ تاریخی بزرگترین منبع واردات آمریکا بوده اند.

بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در سال 2023

در همین حال، از سال 2010، کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا سهم بیشتری از واردات ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند و نیمه پایینی 10 واردکننده بزرگ ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند که نشان دهنده تغییر در پایه های تولید جهانی است.

  آیا باید به این تاریخ انقضای مواد غذایی اعتماد کرد؟ این چیزی است که کارشناسان می گویند

کسری تجاری آمریکا

ارزش واردات کالا و خدمات به این کشورها بیشتر از ارزش کالاها و خدماتی است که آمریکا به آنها صادر می کند. به همین دلیل تراز تجاری آمریکا (تفاوت صادرات و واردات) منفی است و در سه ماهه دوم سال 2023 حدود 700 میلیارد دلار کسری به ثبت رسانده است. این تراز منفی به این معنا نیست که آمریکا پول خود را به صورت نقدی پرداخت کرده است، بلکه صرفاً به این معنی است که از کسری تجاری رنج می برد. این مشکل در دوره پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا آشکارتر شد.

بزرگترین شرکای تجاری آمریکا در سال 2023

اقتصاددانان می گویند که کسری بودجه نشان دهنده نرخ پایین پس انداز در اقتصاد کشور است، زیرا تقاضا برای کالاها به دلیل استقراض است. در عین حال، این وضعیت به کشور اجازه می دهد تا رشد اقتصادی قوی را حفظ کند که شاید نتوانسته با نرخ پس انداز بالاتر به آن دست یابد.

منبع: https://digiato.com/articles/30-years-imports-us-trading-partners