تأخیر فضاپیماها می تواند باعث شود ناسا از برنامه فرود روی ماه خود عقب نشینی کند

اولین پرتاب آزمایشی Starship در 31 آوریل 1402 خطر به تاخیر انداختن حضور دائمی روی ماه برای برنامه آرتمیس ناسا را ​​به همراه داشت. آرتمیس 3 قرار است در سال 2025 پرتاب شود. اما GAO می گوید برخی از بخش های سیستم فرود انسانی اسپیس ایکس (HLS) بیشتر از ماموریت های معمولی ناسا دوام آوردند.

ماموریت فرود HLS روی ماه مستلزم ارسال مخزن سوخت به فضا و پر ، آن است. پس از پر شدن مخزن، فضاپیمای HLS قبل از رفتن به ماه، لنگر انداخته و سوخت گیری می کند.

بر اساس گزارش سرویس اطلاعات محاسباتی ایالات متحده، اسپیس ایکس باید با موفقیت فضاپیما را به مدار زمین بفرستد تا بتواند این سیستم سوخت‌گیری فضایی را راه‌اندازی کند. قرار بود اسپیس ایکس در پرتاب آوریل خود به این نقطه برسد. اما آتشی در داخل موشک ایجاد شد که باعث شد سیستم توقف خودکار آن باعث انفجار موشک شود.

آزمایش فضاپیما
پس از پرتاب دوم استارشیپ، فعالیت ها در تاسیسات اسپیس ایکس برای آماده سازی موشک ها برای آزمایش های بعدی افزایش یافت.

اسپیس ایکس رویدادهای مهم Starship را به تعویق انداخت

دفتر کنترل می گوید که اسپیس ایکس و ناسا با تاخیر در چندین “رویداد کلیدی” برای Starship و HLS مواجه هستند. هشت مورد از 13 رویداد مهم بین 6 تا 13 ماه به تعویق افتاده است. قبل از اینکه آرتمیس 3 بتواند پرواز کند، فضاپیما باید این رویدادها را تکمیل کند.

تأخیر فضاپیماها می تواند بر ایمنی ماموریت های سرنشین دار تأثیر بگذارد، زیرا ناسا زمان کمتری برای بررسی نیازهای انسانی برای فضاپیما خواهد داشت. تا زمانی که فضاپیما با موفقیت به مدار زمین نرسد، مراحل زیر را نمی توان انجام داد. از جمله آزمایش بدون سرنشین قبل از آرتمیس 3 و سوخت گیری در فضا.

  کدام کشورها بیشتر به چین بدهکار هستند؟ + نمودارها

موفقیت فضاپیما در اولین پرواز خود می تواند تاخیر را جبران کند. منبع اصلی این تاخیرها موتور و مخزن سوخت رپتور است. این نگرانی وجود دارد که رپتورز نتواند به طور مداوم سطح قابل قبولی از عملکرد را حفظ کند. همچنین فرصتی برای طراحی یک سیستم درایو جدید وجود ندارد.

گزارش Diwan Aruchut همچنین می گوید که SpaceX پیشرفت چندانی در توسعه فناوری های سیستم ذخیره سوخت فضایی نداشته است. سیستم های اصلی که SpaceX باید توسعه دهد عبارتند از:

  • مکانیزم ارتباطی و حسگرها (برای شناسایی، هدایت و اتصال فیزیکی خودرو به تانکر و انتقال سوخت)
  • اندازه گیری سوخت (برای تعیین مقدار سوخت در مخزن و مقدار سوخت در حال انتقال)
  • توانایی مخزن برای کنترل ضایعات سوخت در فضا

لازم به ذکر است که گزارش تازه منتشر شده اداره کنترل آمریکا قبل از دومین پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز استارشیپ تهیه شده است. در آزمایش دوم، بوستر با موفقیت جدا شد و موتورهای فضاپیما روشن شد. تصاویر از تاسیسات اسپیس ایکس در تگزاس نشان می دهد که فعالیت در آنجا از زمان پرتاب افزایش یافته است زیرا این شرکت فضایی برای آزمایش های آینده آماده می شود.

منبع: https://digiato.com/science/starship-delays-likely-to-make-nasa-miss-moon-landing-dates