تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی امکان پذیر شده است. واردات خودروهای فرسوده از مبادی داخلی

بر اساس اعلام علی بهادری جهرمی، سخنگوی رسمی دولت، خودروهای منطقه آزاد امکان دریافت پلاک ملی را دارند. امکان تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی برای خودروهای منطقه آزاد با تصویب آیین نامه اجرایی بند (3) تبصره (7) قانون بودجه سال 1402 فراهم شده است.

همچنین بخوانید : خودروهای فرسوده از مناطق آزاد وارد می شوند; گام های آهسته به سمت تعادل بازار

بر اساس تفاهم نامه فوق خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ آیین نامه وارد مناطق آزاد شده اند و جزو خودروهای ممنوعه نبوده اند، می توانند به سرزمین اصلی وارد شوند. به عبارت دیگر دولت می خواهد با استفاده از خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور، خودروهای فرسوده را با کمترین ارز ممکن وارد کند.

واردات خودروهای فرسوده با تبدیل پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی

طرح واردات خودروهای فرسوده یکی از 13 طرح مزاحم دولت است. اجرای این برنامه از چند جهت دشوار است. اولین مشکل در این طرح تامین ارز لازم برای واردات با وجود نیاز به مدیریت منابع ارزی بانک مرکزی است. با این حال، یک مشکل بزرگتر وجود دارد. واردات خودروهای کارکرده با برندها و مدل های مختلف منجر به مشکل تامین قطعات یدکی و خدمات فنی خودرو می شود. در نتیجه ایران پس از مدتی به انباری برای خودروهای فرسوده خارجی تبدیل می شود که قابل تعمیر نیستند. نسخه کوچکتری از همین شرایط امروز در مناطق آزاد ایران به ویژه جزیره قشم قابل مشاهده است.

تبدیل پلاک منطقه آزاد به پلاک ملی

اکنون دولت در تلاش است تا با تامین خودروهای فرسوده از مناطق آزاد هر دو مشکل را همزمان حل کند. خودروهای فرسوده از مناطق آزاد به بازار داخلی وارد می شوند، بنابراین در این حمل و نقل از ارز استفاده نمی شود. خودروهای مناطق آزاد از نظر برند و مدل مشابه خودروهای خارجی موجود در کشور هستند. بنابراین مشکل کمتری در سرویس و تامین قطعات وجود دارد. اما با توجه به محدود بودن تعداد خودرو در مناطق آزاد نمی توان انتظار تاثیرگذاری گسترده این طرح را داشت و قیمت ها به سرعت کاهش نمی یابد.

  بررسی مودم Neterbit NW-431F با پشتیبانی از شبکه 4G

منبع: https://digiato.com/articles/it-was-possible-to-convert-the-license-plate-of-the-free-zone-to-the-national-one-import-used-cars-from-domestic-sources