عوارض گمرکی واردات خودروهای اقتصادی کاهش می یابد

در روز اول اسفند 1402 هجری قمری، بهادری جهرمی سخنگوی رسمی دولت از تصمیم دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی خبر داد. به گفته وی، تعرفه واردات خودروهای زیر 10 هزار یورو به ده درصد کاهش می یابد. این تعرفه قبلا 100 درصد بود.

روزنامه ها و رسانه های وفادار به دولت پیش از این با وضع تعرفه های سنگین برای واردات خودروهای اقتصادی مخالفت کرده بودند. افزایش تعرفه واردات نیز باعث کاهش سودآوری شرکت های واردکننده از واردات خودروهای اقتصادی شد. در نتیجه این شرکت ها تمایل داشتند به جای خودروهای اقتصادی، خودروهای میان رده با قیمت 20 هزار دلار را به بازار ایران وارد کنند.

نتایج واردات خودروهای اقتصادی در بازار ایران چیست؟

البته صنعت خودروسازی دنیا در سال های اخیر تغییر کرده و خودروهای ارزان قیمت از اکثر بازارها محو شده اند. این خودروها فقط در بازار کشورهای در حال توسعه مانند هند یافت می شوند. برای مثال می توان نیسان مگنیت یا هیوندای اکستر را از جمله این خودروها دانست. بسیاری از هاچ بک های کوچک چینی با قیمت زیر 70 هزار یوان نیز می توانند با قیمت پایین وارد بازار ایران شوند. به عنوان مثال، چانگان CS15 در دو نوع به بازار عرضه می شود که به ترتیب 55000 و 71000 یوان قیمت دارند. بی وای دی اف 3 که برای مدت کوتاهی در بازار ایران معرفی شد، هم اکنون در چین با قیمت تقریبی 45 هزار یوان به فروش می رسد.

عوارض گمرکی واردات خودروهای اقتصادی کاهش می یابد

بنابراین با تغییر این قانون امکان واردات خودروهای چینی ارزان قیمت و کوچک به بازار ایران وجود خواهد داشت. طبیعتا این خودروها با قیمت اصلی به دست مشتریان ایرانی نمی رسند و شاید 50 درصد عوارض، مالیات و پرداخت های قانونی به قیمت آن ها اضافه شود. اما عرضه گسترده خودروهای ارزان قیمت چینی در محدوده قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان می تواند برخی از مشتریان را به خرید خودروهای وارداتی ترغیب کند. در این صورت می توان گفت وعده واردات خودروهای اقتصادی برای رده های مختلف مردم تا حدودی محقق خواهد شد.

  نتفلیکس از اولین تریلر لایو اکشن «یو یو هاکوشو» رونمایی کرد.

منبع: https://digiato.com/car-news/import-tariff-of-economic-cars-will-reduced