فضاپیمای SLIM ژاپنی روی ماه گیر کرده است

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) اولین تصویر از فضاپیمای SLIM را بر روی سطح ماه منتشر کرد. این تصویر نشان می دهد که فرودگر ماه ژاپنی Sirot بر سطح ماه فرود آمده و به همین دلیل قادر به حرکت نیست.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که نقص در موتور اصلی فضاپیما مانع از فرود کاملا موفقیت آمیز شده است. SLIM تنها در 50 متری سطح ماه دچار این نقص شد و در نتیجه با زاویه روی سطح فرود آمد.

این ناهنجاری فرونشست باعث شد تا پنل های خورشیدی SLIM رو به خورشید نباشند و در نتیجه شارژ نشوند. با این حال، ژاپن موفق شد به پنجمین کشوری تبدیل شود که به آرامی روی ماه فرود آمد.

حتی پس از گم شدن موتور اصلی، نرم افزار فضاپیما توانست به طور خودکار فرود SLIM را هدایت کند. فرودگر با سرعت 1.4 متر بر ثانیه یا کمتر به سطح ماه رسید که کمتر از سرعت طراحی شده است. اما زاویه و سرعت افقی آن نیز با محدوده طراحی متفاوت بود. در نتیجه فضاپیما بر روی سطح ماه فرود آمد.

یکی از دستاوردهای شگفت انگیز فرودگر ژاپنی این است که نقطه فرود آن تنها 55 متر با محل فرود اولیه تفاوت داشت. آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن می گوید هدف اصلی ماموریت SLIM آزمایش فناوری فرود دقیق با دقت کمتر از 100 متر است. این بدان معنی است که این بخش از کار با موفقیت انجام شده است.

فرود فضاپیمای ژاپنی SLIM
تصویر دوربین ناوبری SLIM پس از فرود روی ماه.
JAXA

آینده مبهم فضاپیمای SLIM

پس از فرود، مقامات SLIM گفتند که برای جلوگیری از تخلیه باتری های متصل به پنل های خورشیدی، فضاپیما را طبق برنامه برنامه ریزی کرده اند. سلول های خورشیدی رو به غرب هستند. آژانس ژاپنی امیدوار است که با چرخش جهت خورشید در آینده، پرتوهای خورشید با زاویه ای بتابد که باتری های SLIM را دوباره شارژ کند.

  همه چیزهایی که باید بدانید و آمازون برای خرید قبل از فروش جولای پیشنهاد می دهد

این وسیله نقلیه حامل دو فضانورد بود. این دو مریخ نورد قبل از فرود از SLIM خارج شدند و با موفقیت روی سطح ماه فرود آمدند. این را می توان به عنوان احیای خیره کننده ماموریتی دانست که اکنون به طرز غم انگیزی به پایان می رسید.

یکی از این دو فرود وسیله نقلیه اکتشافی قمری 2 یا SORA-Q، تصویر جدیدی از فضانورد سرگردان را تولید کرد.

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن می گوید در حال بررسی علت خرابی یکی از دو موتور اصلی خودرو است. آنها نتایج خود را به صورت عمومی منتشر خواهند کرد. دفعه بعد که خورشید از سمت غرب به محل فرود SLIM می تابد، باتری ها ظرف یک هفته شارژ می شوند. به این ترتیب می دانیم که آیا بازیابی کامل این کار امکان پذیر خواهد بود یا خیر.

منبع: https://digiato.com/astronomy/japan-slim-spacecraft-sticks-moon-landing-upside-down