لایحه TikTok می تواند بسیاری از برنامه ها را ممنوع کند

لایحه ای که تیک تاک را ممنوع می کند مگر اینکه فروخته شود، عبور چهارشنبه در مجلس نمایندگان آمریکا و در راه رسیدن به سنا است. لایحه‌ای که از کنگره عبور می‌کند، TikTok را کاملاً نامگذاری می‌کند، اما سایر برنامه‌هایی را که رئیس‌جمهور آن‌ها را «تهدیدی برای امنیت ملی» می‌داند، نیز ممنوع می‌کند. وکلای فناوری نگرانند که شرایط مبهم ممکن است منجر به ممنوعیت سایر برنامه ها و وب سایت ها شود.

اریک گلدمن، استاد حقوق اینترنت در دانشگاه سانتا کلارا، در یک مصاحبه تلفنی با Gizmodo گفت: “هیچ ، واقعا نمی داند که چه کسانی تحت پوشش این لایحه هستند.” ما بر روی قطعه TikTok تمرکز کرده‌ایم زیرا بدیهی است که این اولین هدف قرار می‌گیرد. اما این قانون اثرات نامشخصی دارد، زیرا ما حتی نمی دانیم در مورد چه کسی صحبت می کنیم.”

جدا از ممنوعیت TikTok، این لایحه چیزی جز واضح است یک اپلیکیشن یا وب سایت برای ممنوعیت باید دو شرط را داشته باشد. ابتدا، برنامه باید به کاربران اجازه دهد تا پروفایل هایی برای اشتراک گذاری محتوا ایجاد کنند. این شامل وب سایت Gizmodo می شود که در آن کاربران برای ارسال نظرات وارد می شوند. دوم، شما همچنین باید «توسط یک دشمن خارجی کنترل شود»، که می‌تواند شامل برنامه‌ای باشد که صرفاً «در معرض هدایت یا کنترل» شخصی در روسیه، چین، کره شمالی یا ایران است.

گلدمن می‌گوید این لایحه تعداد اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های تحت آن را در نظر نمی‌گیرد. 65 نماینده مجلس نمایندگان کنگره که به این لایحه رای منفی دادند، به او می‌پیوندند، بسیاری از آنها می‌گویند که این قانون آزادی بیان را نادیده می‌گیرد یا ادعا می‌کند که با عجله انجام شده است. گلدمن این لایحه را یک «شلیک اجرایی» می نامد که هدف آن ارسال سیگنالی به رای دهندگان در مورد چین است.

  در iOS 18 احتمالاً می‌توانید ایموجی ایجاد کنید و رنگ آیکون‌ها را تغییر دهید

می توانید استدلال کنید که بسیاری از برنامه ها تحت تحریم TikTok قرار دارند. عوامل روسی از گروه های فیس بوک برای تأثیرگذاری بر رأی دهندگان در انتخابات 2016 استفاده کرد. همین چند ماه پیش، در ایکس ایلان ماسک، گروه تروریستی مورد حمایت ایران حماس هنگام پرداخت هزینه خدمات تبلیغاتی اطلاعات نادرست پخش می کند و علامت های آبی رنگ آیا فیس‌بوک و ایکس به معنای لایحه TikTok «معرض هدایت یا کنترل» روسیه و ایران خواهند بود؟

ایوان براون، یک وکیل فناوری مستقر در شیکاگو، گفت: “در اینجا فضای زیادی برای تفسیر خلاقانه وجود دارد که چگونه شخصی می تواند در یک کشور خارجی باشد و بدون داشتن آن کنترل را به دست بگیرد.” رئیس جمهور واقعاً قدرت کنترل نشده ای برای قرار دادن برنامه دیگری در این لیست دارد.

لایحه TikTok ممکن است برنامه هایی را که فقط یک میلیون کاربر ماهانه دارند، تقریباً به اندازه برنامه های کوچکی مانند Mastodon ممنوع کند. برای مرجع، TikTok حدود هزار برابر بزرگتر است، با یک میلیارد کاربر ماهانه. طیف گسترده ای از برنامه های تحت پوشش لایحه TikTok و اصطلاحات مبهم برای نامیدن آنها “کنترل شده توسط یک دشمن خارجی” قدرت زیادی به رئیس جمهور می دهد.

تمام بحث ها در مورد این لایحه در مورد TikTok بوده است، اما کارشناسان حقوقی بر تأثیر آن بر اکوسیستم برنامه های ایالات متحده تأکید می کنند. در حال حاضر، رئیس‌جمهور و کنگره تقریباً هیچ اختیاری در مورد برنامه‌هایی که ممکن است وجود داشته باشند یا نباشند، ندارند، اما لایحه TikTok آن را تغییر می‌دهد. قانون می تواند به سرعت توسط کنگره تصویب شود، اما تغییر تصمیم روند بسیار کندتری دارد.

  لیست قیمت لاستیک بیابانی به قیمت دولتی + جدول زمانی اسفند ماه 1402 منتشر شد

واضح است که TikTok عزیز کسی جز شرکت مادرش Bytedance نبوده است. این اپلیکیشن هفته گذشته ترس کنگره را با راه اندازی a کمپین push notification و از کاربران بخواهید که با قانونگذاران برای مبارزه با این لایحه تماس بگیرند. یک مقام وزارت خارجه چین از ممنوعیت TikTok گفتبرمی گردد تا آمریکا را گاز بگیرد،چهارشنبه. ادعاهای موجهی در مورد ممنوعیت TikTok وجود دارد، اما این لایحه بزرگتر از این است.

این اولین لایحه TikTok نیست که می‌بینیم، اما می‌تواند آخرین لایحه باشد و در صورت تبدیل آن به قانون باید با عواقب آن زندگی کنیم. اکنون عامل کلیدی این است که آیا چاک شومر، رهبر اکثریت سنا آن را معرفی می کند یا خیر. شومر گفت او در قبض عجله نخواهد کردو باید دید که آیا سناتورها در نظر خواهند گرفت که لایحه TikTok فقط مربوط به TikTok نیست.

منبع: https://gizmodo.com/tiktok-bill-could-get-lot-apps-banned-1851337755