مواد شیمیایی در پلاستیک بیش از آنچه قبلا تصور می شد وجود دارد

حداقل 3000 ماده شیمیایی بیشتر از آنچه دانشمندان قبلاً شناسایی کرده بودند در پلاستیک وجود دارد. پیش از این، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) حدود 13000 ماده شیمیایی مختلف را در پلاستیک شناسایی کرده بود. اما اکنون گروهی از دانشمندان اروپایی بیش از 16000 ماده را در انواع پلاستیک ها از بسته بندی مواد غذایی گرفته تا اسباب بازی ها و وسایل پزشکی پیدا کرده اند.

بر اساس این گزارش، یک چهارم این مواد شیمیایی موجود در پلاستیک به طور بالقوه برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک هستند. این گزارش توسط شورای تحقیقات نروژ در راستای تلاش های دولت ها برای ایجاد اولین معاهده جهانی برای نظارت بر آلودگی پلاستیک تهیه شده است. سالانه حدود 400 میلیون تن ، پلاستیکی تولید می شود.

نویسندگان گزارش فوق می گویند برای حل مشکل آلودگی پلاستیک باید به چرخه کامل پلاستیک در طبیعت نگاه کرد و موضوع مواد شیمیایی را در نظر گرفت. این چرخه به این دلیل رخ می دهد که مواد شیمیایی موجود در پلاستیک می توانند وارد آب و غذا شوند.

اکنون محققان می توانند صدها یا هزاران ماده شیمیایی پلاستیکی را در بدن انسان پیدا کنند. می دانیم که برخی از این مواد با عواقب جدی برای سلامتی همراه هستند. این عواقب شامل مشکلات بارداری و بیماری های قلبی عروقی است.

عدد 16000 مربوط به انواع پلاستیک است. در اقلام پلاستیکی روزمره، معمولاً صدها یا هزاران ماده مختلف وجود دارد. به نظر می رسد این رقم همچنان نگران کننده است.

مواد شیمیایی پلاستیکی
تنها 6 درصد از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت پلاستیک دارای مقررات قانونی هستند.

حل مشکل آلودگی پلاستیک

این گزارش می تواند یک چارچوب ریسک جدید ایجاد کند. چارچوب فعلی ارتباط واقعی بین انسان و محیط زیست با پلاستیک را نادیده می گیرد و چشم اندازی ناقص برای عموم و سیاست گذاران ایجاد می کند.

  بهترین جاروبرقی های Dyson (2024): V15، V12 و موارد دیگر

صنعت پلاستیک اعلام کرده است که هر معاهده جهانی باید بازیافت و استفاده مجدد از پلاستیک را تشویق کند. اما نویسندگان مقاله می گویند که تنها با کنترل ، های پلاستیکی می توان از انسان و محیط زیست محافظت کرد. دانشمندان قبلاً هشدار داده بودند که بازیافت و استفاده مجدد راه حل های ثانویه برای آلودگی پلاستیک هستند.

دانشمندان می گویند شفافیت بیشتری در مورد انواع مواد شیمیایی (از جمله افزودنی ها، ناخالصی ها و نرم کننده ها) مورد استفاده در تولید و بازیافت پلاستیک مورد نیاز است.

نویسندگان گزارش فوق می گویند که یک چهارم مواد شیمیایی شناسایی شده فاقد اطلاعات اولیه شیمیایی در مورد ماهیت خود هستند.

علت اصلی این مشکل پیچیدگی شیمیایی پلاستیک ها است. در بیشتر موارد، تولیدکنندگان مواد خام خود را از زنجیره های تامین بسیار پیچیده تهیه می کنند و حتی نمی دانند حاوی چه مواد شیمیایی هستند.

تنها 6 درصد از مواد شیمیایی جهان کنترل می شود. کارشناسان می گویند بدون فشار قانونی، هیچ انگیزه ای برای کشف مواد موجود در پلاستیک وجود نخواهد داشت.

یک معاهده جهانی پلاستیک می تواند نقطه شروعی برای حل این مشکل باشد. مذاکرات در مورد این معاهده قرار است ماه آینده در اتاوا کانادا برگزار شود. در این مذاکرات قرار است توافق اولیه ای که در کره جنوبی تدوین شده در ماه دسامبر نهایی شود.

منبع: https://digiato.com/environment/chemicals-in-plastic-far-more-numerous-than-previous-estimates