متان باید فورا از سوخت های فسیلی حذف شود

سازمان جهانی انرژی می گوید متان موجود در سوخت های فسیلی باید فورا حذف شود تا تغییرات آب و هوایی کنترل شود. خبر خوب این است که فناوری‌های کنونی به ما اجازه می‌دهند تا مقادیر زیادی متان را با هزینه کم از سوخت‌های فسیلی حذف کنیم.

مقدار متان در جو بسیار کمتر از دی اکسید کربن است. این در حالی است که 30 درصد افزایش دمای کره زمین تاکنون به دلیل وجود این گاز در جو بوده است.

متان تنها ده سال در جو باقی می ماند، اما انرژی را بسیار سریعتر از دی اکسید کربن جذب می کند. در نتیجه، حذف انتشار این گازهای گلخانه ای راهی سریع برای کنترل گرمایش جهانی در کوتاه مدت و بهبود کیفیت هوا است.

بخش انرژی مسئول حدود 40 درصد متان تولید شده در فعالیت های انسانی است. اما این بخش پیشرفت چشمگیری در کاهش انتشار این گاز نداشته است.

سازمان جهانی انرژی روز چهارشنبه (19 اکتبر) اعلام کرد که کاهش هر چه سریعتر گاز متان برای محدود ، افزایش دما تا 1.5 درجه سانتیگراد ضروری است. بدون هدف قرار دادن این گاز، حتی اگر سوخت های فسیلی را عمیقاً کاهش دهیم، دمای متوسط ​​سطح احتمالاً تا سال 2050 بیش از 1.6 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

این سازمان می گوید که 75 درصد از انتشار متان ناشی از فعالیت های بخش نفت و گاز و 50 درصد از انتشار متان ناشی از تولید زغال سنگ را می توان با استفاده از فناوری های فعلی کاهش داد. هزینه استفاده از تمام استراتژی های موجود برای کاهش انتشار متان تنها 2 درصد از درآمد خالص صنعت در سال 2022 خواهد بود.

  اولین فضانورد کانادایی به فضا پرتاب شد

سازمان جهانی انرژی می‌گوید که حتی دستیابی به اهداف انتشار کربن صفر – که کاملاً قطعی نیست – بدون کاهش انتشار متان هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. در عوض، اقدامات هدفمند اضافی برای حذف متان از سوخت های فسیلی برای کنترل خطر عبور از نقاط اوج در تغییرات آب و هوایی بسیار مهم است.

با این حال، روند همچنان منفی است. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی انرژی، کربن ردیاب، انتشار متان در سال 2022 به 135 میلیون تن رسید – کمی بیشتر از سال 2021.

منبع: https://digiato.com/science/international-energy-agency-warns-methane-emissions-should-be-cut-immediately