هوش مصنوعی چگونه می تواند به محیط زیست آسیب برساند؟

هوش مصنوعی امروزه یکی از مهم ترین فناوری ها محسوب می شود و شاهد رشد سریعی است. اما این رشد سریع می تواند به محیط زیست آسیب برساند. به عنوان مثال، با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، میزان تولید کربن و اثرات زیست محیطی افزایش می یابد.

هوش مصنوعی کاربردهای زیادی دارد و در بسیاری از زمینه ها قابل استفاده است، اما توسعه مدل های هوش مصنوعی به انرژی زیادی نیاز دارد. رقابت برای توسعه الگوریتم‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن باعث افزایش تلفات انرژی می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها حتی تعداد زیادی از آنها را فقط به این دلیل که ممکن است در آینده به سخت‌افزاری مانند GPU نیاز داشته باشند، خریداری می‌کنند.

در این مقاله می خواهیم نگاهی به تاثیر مخرب هوش مصنوعی بر محیط زیست بیندازیم.

محاسبات هوش مصنوعی به انرژی زیادی نیاز دارد

عامل اصلی انتشار کربن ناشی از هوش مصنوعی مصرف انرژی آن است. به عنوان مثال، چت ربات هایی مانند ChatGPT به دلیل محدودیت بالای توکن ها و ورودی های زیاد، انرژی زیادی مصرف می کنند. اکثر کاربران نمی دانند مدل های هوش مصنوعی از چه مقدار منابع برای پردازش اطلاعات استفاده می کنند و هر چقدر که بخواهند از آنها سوال می پرسند.

بر اساس تجزیه و تحلیل، OpenAI از 3617 سرور HGX A100 برای پاسخ به میلیون ها درخواست روزانه کاربر استفاده می کند. مصرف برق در هر سرور 3000 وات ساعت است. البته با فرض اینکه همان Nvidia HGX A100 باشد. بر اساس این عدد، اگر 3617 سرور به صورت 24 ساعته کار می کردند، به 9505476000 وات ساعت یا 95054.76 مگاوات ساعت برق نیاز داشتند. بد نیست بدانید شهری مانند نیویورک حداکثر 10000 مگاوات ساعت انرژی در روز مصرف می کند.

  سامسونگ از دو سنسور دوربین جدید برای هدست های AR/VR خود رونمایی کرده است

هوش مصنوعی سبک زندگی افراد را تغییر می دهد

با رشد سریع هوش مصنوعی، بسیاری از کاربران در حال خرید سیستم های جدید هستند. صرف نظر از اینکه به آن نیاز دارند یا نه. این خریدهای غیر ضروری باعث افزایش ضایعات الکترونیکی و اتلاف منابع می شود که به محیط زیست آسیب می رساند.

در این میان نباید نقشی را که شرکت ها ایفا می کنند دست کم بگیریم. هنگامی که یک شرکت بزرگ از ابزار هوش مصنوعی جدیدی مانند ChatGPT رونمایی می کند، شرکت های دیگر نیز از آن پیروی می کنند. بنابراین با افزایش این مدل ها، کاربران تمایل بیشتری به خرید دستگاه های جدید پیدا می کنند.

هوش مصنوعی کارایی را بر سلامت اکوسیستم کشاورزی در اولویت قرار می دهد

مدتی است که صنعت کشاورزی به دنبال استفاده از سیستم های هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری بوده است. این سیستم ها می توانند رشد محصول را به حداکثر برسانند، نیروی انسانی را کاهش دهند و با حداقل هزینه با بلایای طبیعی مبارزه کنند. در واقع، کشاورزی مبتنی بر هوش مصنوعی یک صنعت رو به رشد است و انتظار می رود ارزش بازار آن تا سال 2032 به بیش از 10.2 میلیارد دلار برسد.

با وجود این مزایا، سیستم های هوش مصنوعی مورد استفاده در صنعت کشاورزی به انرژی زیادی برای آموزش نیاز دارند. علاوه بر این، اولویت‌بندی رشد محصول و روش‌های برداشت کارآمد می‌تواند به اکوسیستم آسیب برساند. رشد انفجاری هوش مصنوعی می تواند به طور ناخواسته راه های جدیدی برای کشاورزی ایجاد کند. روش هایی که به زمین فشار وارد می کند و ممکن است باعث خشکسالی شود.

  کدام گوشی ها به سیستم عامل HyperOS جدید شیائومی مجهز خواهند شد؟

آموزش هوش مصنوعی از طریق آزمون و خطا

آموزش پلتفرم های هوش مصنوعی با میلیاردها پارامتر به منابع زیادی نیاز دارد. فرآیند آموزش مدل های هوش مصنوعی می تواند به میلیون ها وات نیرو نیاز داشته باشد. علاوه بر این، داده های مورد استفاده می تواند شامل آزمون و خطا باشد. بنابراین، توسعه و اصلاح مدل ها می تواند نیاز به مصرف انرژی قابل توجهی داشته باشد.

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کورنل انجام شد، OpenAI از پردازنده گرافیکی V100 برای ساخت ChatGPT استفاده کرد که انگار برای 405 سال بوده است. این پردازنده گرافیکی 300 وات ساعت مصرف می کند که در 405 سال به 1,064,340,000 وات ساعت می رسد. از آنجایی که خانه ها معمولاً 30000 وات ساعت انرژی در روز مصرف می کنند، OpenAI می تواند به جای ایجاد ChatGPT، 35478 خانه را به مدت 24 ساعت برق رسانی کند.

ساخت دستگاه های هوش مصنوعی با فلزات خاکی کمیاب

سخت افزار مورد نیاز برای ساخت، آموزش و بازاریابی مدل های هوش مصنوعی از فلزات مختلفی استفاده می کند. به عنوان مثال، پردازنده‌های گرافیکی از مس، قلع، نقره، روی و سایر مواد خام کمیاب ساخته شده‌اند و شرکت‌ها به هزاران GPU نیاز دارند تا مدل‌های هوش مصنوعی خود را در حال اجرا نگه دارند.

توسعه دهندگان و سازندگان GPU باید به دنبال راه های جایگزین برای به دست آوردن مواد خام باشند. در غیر این صورت، با افزایش تقاضا برای دستگاه های مرتبط با هوش مصنوعی، استخراج فلزات آسیب زیادی به محیط زیست وارد می کند. حتی بزرگترین معادن جهان بعد از چندین دهه هیچ فلزی برای استخراج نخواهند داشت.

  دنباله دار خطی C/1999 S4 سقوط کرد

افزایش ، های الکترونیکی

رشد و توسعه سریع هوش مصنوعی به این معنی است که توسعه دهندگان به انتشار سخت افزار و نرم افزار جدید برای تسخیر بازار جهانی ادامه خواهند داد. این جاه طلبی کاربران را وادار می کند تا شروع به خرید دستگاه های الکترونیکی جدید بی فایده ای کنند که منجر به افزایش ، های الکترونیکی می شود.

لازم به ذکر است که حفظ سیستم های هوش مصنوعی به هزاران GPU و سرور نیاز دارد که اکثر آنها بازیافت نمی شوند. این وسایل همچنین حاوی عناصر سمی هستند که می توانند به محیط زیست آسیب بزنند. بنابراین افزایش ، های الکترونیکی یکی از مشکلات بزرگ رشد هوش مصنوعی است.

به طور کلی در پایان باید گفت که با وجود تاثیرات منفی که هوش مصنوعی می تواند بر محیط زیست بگذارد، باز هم می توان این تاثیرات منفی را با طراحی های انسانی کاهش داد. بنابراین، علاوه بر کاربردهای مفید هوش مصنوعی، اثرات زیست محیطی آن را می توان به حداقل رساند.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/ways-ai-tech-harms-environment