اولین پرتاب سرنشین دار فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به تعویق افتاد

پرتاب تاریخی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ تنها دو ساعت قبل از پرتاب موشک Atlas V به تعویق افتاد. تصمیم برای لغو پرتاب تنها چند دقیقه پس از نشستن فضانوردان ناسا بوچ ویلمور و سانی ویلیامز در داخل فضاپیمای استارلاینر گرفته شد.

مطابق با پست ناسا در Xدلیل تاخیر در پرتاب فضاپیمای استارلاینر به دلیل مشکل دریچه اکسیژن سکوی موشک اطلس V بود. موشک Atlas V که توسط United Launch Alliance ساخته شده است، از سال 2002 تاکنون ماموریت هایی با موفقیت 100 درصدی انجام داده است، اما این اولین ماموریت آن برای حمل فضانوردان بود.

پرتاب تاریخی فضاپیمای استارلاینر لغو شد

یک مقام کنترل ماموریت در یک پخش تلویزیونی حدود دو ساعت و یک دقیقه قبل از پرتاب برنامه ریزی شده در ساعت 10:34 صبح به وقت محلی گفت، تیم مهندسی تشخیص دادند که فضاپیما دچار مشکل است و نمی تواند پرواز کند.

در حال حاضر تاریخ جدیدی برای پرتاب این ماموریت اعلام نشده است، اما احتمالاً استارلاینر در روز جمعه 10 می (21 می) به فضا پرتاب خواهد شد. استارلاینر اولین خدمه فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد برد. بوچ ویلمور و سانی ویلیامز هر دو خلبان آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده و فضانوردان سابق ایستگاه فضایی بین المللی هستند. انتظار می رود ماموریت جدید Starliner حدود یک هفته به طول بینجامد.

اگر ویلمور و ویلیامز به فضا بروند، اولین خدمه ای خواهند بود که از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال از زمان آپولو 7 در سال 1968 این کار را انجام می دهند. آنها همچنین اولین انسان هایی هستند که از زمان گوردون کوپر (در سال 1963) با موشک های اطلس به فضا پرواز می کنند. .

  تکمیل ساخت بزرگترین کشتی جهان؛ پروازها از اوایل سال 2024 آغاز خواهد شد

منبع: https://digiato.com/astronomy/starliners-first-crewed-launch-called-off-just-two-hours-before-liftoff