اپل 490 میلیون دلار جریمه به دلیل گمراه ، سهامداران پرداخت می کند

Apple Pay 490 میلیون دلار توافقنامه اقدام دسته جمعی در سال 2019 تصویب شد. در این شکایت ادعا شد که تیم کوک، مدیر عامل اپل، اظهارات نادرستی در مورد فروش آیفون در چین طی یک تماس درآمدی در سال 2018 ارائه کرده است که سرمایه گذاران را گمراه کرده است.

ماجرای شکایت سهامداران از اپل

به گزارش رویترز، کوک در تماسی با تحلیلگران در 1 نوامبر 2018 گفت که اپل در بازارهای نوظهوری که در آن ارزهای محلی ضعیف شده اند، مانند ترکیه، هند، برزیل و روسیه با فشار مواجه است. اما چین را در این لیست قرار نداد. کوک در آن زمان گفت:

وی افزود: بازارهای نوظهوری که شاهد فشار در آنها هستیم بازارهایی مانند ترکیه، هند، برزیل و روسیه هستند که در این بازارها ارزهای محلی طی دوره اخیر ضعیف شده است. و این بازارها آنطور که ما می‌خواهیم رشد نمی‌کنند.»

کوک در مورد چین چنین گفت:

من چین را در آن دسته قرار نمی دهم. تجارت ما در چین در سه ماهه گذشته بسیار قوی بود. ما 16 درصد رشد داشتیم و از این موضوع بسیار راضی هستیم. به ویژه عملکرد آیفون بسیار قوی بود و شاهد دو برابر بود رشد رقمی.”

چند ماه بعد، در ژانویه 2019، کوک پیامی را با سرمایه گذاران به اشتراک گذاشت که نشان می داد درآمد اپل برای سه ماهه چهارم سال 2018 حدود 84 میلیارد دلار خواهد بود که کمتر از انتظارات اولیه بین 89 تا 93 میلیارد دلار است. اپل سرانجام در 29 ژانویه 2019 درآمد 84.3 میلیارد دلاری را برای سه ماهه اعلام کرد.

  آیفون 16 احتمالا رم بیشتر و وای فای سریع تری خواهد داشت

قیمت سهام اپل نیز بین 1 نوامبر 2018 تا 31 ژانویه 2019 حدود 25 درصد کاهش یافت. کوک در نامه خود گفت که کاهش رشد اقتصاد چین تا حد زیادی عامل کاهش درآمد اپل در آن سه ماهه بوده است:

در حالی که انتظار داشتیم برخی از چالش‌ها در بازارهای نوظهور کلیدی وجود داشته باشد، میزان رکود اقتصادی، به ویژه در چین را پیش‌بینی نمی‌کردیم. در واقع، بخش قابل توجهی از کاهش درآمد، بیش از 100 درصد کاهش درآمد سالانه ما در سراسر جهان، در چین رخ داده است.

سرمایه گذاران با اشاره به موارد مشابه مدعی شدند که کوک می دانست که تقاضا برای آیفون در چین رو به کاهش است، اما آن را اعلام نکرد. اگرچه اپل این اتهامات را رد کرد و به هیچ تخلفی اعتراف نکرد، اما اکنون با پرداخت جریمه موافقت کرده است.

منبع: https://digiato.com/finance-investment/apple-agrees-to-settle-tim-cook-investor-lawsuit