تبدیل هوش مصنوعی مولد با ChatGPT. چت ربات OpenAI یک ساله است

در 30 نوامبر 2022، OpenAI ChatGPT را منتشر کرد، و شاید در آن زمان، هیچ ،، حتی مدیران شرکت، انتظار نداشتند کاربران تا این حد از آن قدردانی کنند. اکنون یک سال از انتشار ChatGPT می گذرد و در این مدت تغییرات زیادی را در دنیای فناوری به وجود آورده است.

برخلاف مثال های قبلی، ChatGPT یک ربات چت همه کاره است که می تواند برای کارهای مختلف از نوشتن اسکریپت گرفته تا تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شود. این چت بات را می توان یک همراه، یک دستیار شخصی هوشمند، یک معلم، یک دوست یا یک مشاور خوب در نظر گرفت.

در این مقاله با دیجیاتو همراه باشید تا داستان چت ربات محبوب OpenAI را برای شما بازگو کنیم و بدانید که ChatGPT در طول مدت حضورش در بازار چه تغییراتی داشته است و چه تاثیری بر زندگی مردم داشته است. همچنین مسیر احتمالی این چت بات را در آینده به تصویر می کشیم.

یک پیشرفت اساسی در هوش مصنوعی مولد با ChatGPT

هنگامی که OpenAI در سال 2015 شروع به کار کرد، سم آلتمن و ایلان ماسک می خواستند هوش مصنوعی ایجاد کنند که به نفع بشریت باشد. آنها همچنین در مورد تمرکز بر امنیت و حریم خصوصی کاربران صحبت کردند. در ابتدا، تیم OpenAI یک مدل زبان بزرگ (LLM) را بر اساس معماری Google Transformer آموزش و توسعه داد که می تواند متون مختلفی را بر اساس ورودی زبان طبیعی تولید کند.

ChatGPT

اولین محصول رسمی OpenAI، مدل زبان GPT-1 بود که در سال 2018 معرفی شد، که از داده‌های مختلفی از جمله مجموعه داده‌های Common Crawl و BookCorpus برای تولید پاسخ‌های کامل در پاسخ به پرسش‌های کاربران استفاده می‌کند. اگرچه این مدل به دلیل توانایی بالای خود در پردازش زبان طبیعی توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کرد، اما از ضعف های عمده ای رنج می برد.

GPT-1 مستعد تولید متون تکراری بود. به این معنی که اگر کاربران خارج از محدوده اطلاعاتی که برای آن مدل زبان آموزش داده می شود، سوالی بپرسند، پاسخ خاصی دریافت نخواهند کرد و معمولاً شاهد پاسخ های مکرر هستیم. همچنین نمی توانید برای مکالمه طولانی به GPT-1 تکیه کنید. زیرا تنها پس از چند دقیقه قدرت تشخیص مدل زبانی کاهش می یابد و پاسخ مناسبی ارائه نمی دهد.

یک سال بعد، OpenAI مدل بهبود یافته تری از نسخه اول به نام GPT-2 را معرفی کرد که از به روز رسانی ها در تولید یک زبان منسجم و روان پشتیبانی می کرد. همچنین با استفاده از 1.5 میلیارد پارامتر و دریافت طیف وسیعی از داده ها مانند صفحات وب، کتاب و سایر منابع متنی، این مدل زبانی پاسخ جامعی به سوالات مختلف ارائه کرد و کاربران مکالمه طولانی با GPT-2 را تجربه کردند.

OpenAI با استفاده از تجربیات دو مدل قبلی تصمیم به توسعه GPT-3 گرفت و در 28 می 2020 شاهد معرفی رسمی آن بودیم. در این نسخه به غیر از قابلیت های ایجاد متن، امکاناتی مانند ترجمه زبان وجود داشت. ابزار Playground نیز با انتشار GPT-3 به مجموعه مدل زبان OpenAI اضافه شد تا کار با APIها را برای توسعه دهندگان آسانتر کند.

  روش ما روش بازار آزاد است
ChatGPT

با موفقیت OpenAI در ارائه مدل‌های قبلی، تصمیم شرکت برای راه‌اندازی یک چت بات قطعی به نظر می‌رسید و در 30 نوامبر 2022 شاهد معرفی رسمی ChatGPT بر اساس GPT-3.5 بودیم. با معرفی رسمی این چت بات، صنعت هوش مصنوعی وارد مرحله جدیدی از توسعه شده است و روز به روز بر محبوبیت ChatGPT افزوده می شود. تقاضا برای این برنامه بسیار زیاد بود چرا که تعداد کاربران این نسخه پس از 6 روز به یک میلیون نفر رسید و سریع ترین رشد برنامه را شاهد بود چرا که تعداد کاربران ماهانه به 100 میلیون کاربر رسید.

این علاقه و محبوبیت فزاینده باعث شد سازندگان ChatGPT برنامه ریزی کنند تا نسخه اشتراکی ربات چت را ارائه دهند. سرانجام ChatGPT Plus در 1 فوریه 2023 معرفی شد و با پرداخت ماهانه 20 دلار، کاربران از طیف گسترده ای از ویژگی ها مانند زمان پاسخگویی سریع تر، ساعات اوج مصرف و دسترسی اولویت دار برخوردار خواهند شد. البته مهم ترین نکته استفاده از مدل زبان GPT-4 در نسخه پولی است. این مدل در تاریخ 14 مارس برای کاربران پلاس معرفی شد.

علاوه بر موارد فوق، افزودن قابلیت API به این هوش مصنوعی محبوب به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا از قابلیت ها و پردازش این چت بات در نرم افزار خود استفاده کنند و بدون نگرانی از مسائل فنی یا جزئیات کدگذاری خاص، برنامه ای بر اساس ChatGPT بسازند.

ChatGPT

اگرچه بیانیه های متعددی مبنی بر توقف 6 ماهه توسعه ChatGPT بیان شد، اما شرکت سازنده آن به بهبود چت بات محبوب خود ادامه داد و با معرفی افزونه های ChatGPT گام مهمی در دسترسی به این هوش مصنوعی به آخرین اطلاعات برداشت. انجام محاسبات و استفاده از خدمات شخص ثالث. علاوه بر این، ویژگی‌های امنیتی مختلفی مانند غیرفعال ، تاریخچه چت به ChatGPT اضافه شد و به مرور نسخه‌های iOS و سپس اندروید نیز در اپل استور و گوگل پلی در دسترس عموم قرار گرفت.

علیرغم پیشرفت های قابل توجه در ChatGPT AI، اشکالاتی مانند عدم دسترسی به داده های جدید و دسترسی محدود به اطلاعات (از سپتامبر 2021) وجود داشت. به همین دلیل، تیم OpenAI با ارائه نسخه Turbo GPT-4 این مشکل را حل کرد تا ChatGPT بتواند از داده های بلادرنگ برای پاسخگویی به درخواست های کاربران استفاده کند. همچنین با ارائه GPT می توانید در کار با API ها بیشتر سفارشی سازی کنید.

اثرات ChatGPT بر زندگی ما

همه ما می‌خواهیم یک دستیار 24 ساعته در دسترس داشته باشیم، اطلاعات و داده‌هایی را که می‌خواهیم در اختیارمان بگذارد، با ما مشورت کند و مانند یک دوست صمیمی با ما صحبت کند. همه این موارد در ChatGPT قابل مشاهده است، به همین دلیل است که این چت بات در بین کاربران بسیار محبوب است. زیرا رفتارها و پاسخ های او بسیار شبیه به انسان است.

  گزارش درآمد و درآمد IBM برای سه ماهه چهارم سال 2023 اعلام شد

اگر بخواهیم تمام قابلیت‌های ChatGPT را نام ببریم، باید مقاله دیگری را به آن اختصاص می‌دهیم، اما لازم است این مهم‌ترین مشارکت‌های Chatbot را با هم مرور کنیم تا بفهمیم ChatGPT با چه سرعتی در حال پیشرفت و تکامل است.

ChatGPT

چت ربات OpenAI یک دستیار عملی در کارهایی مانند یادگیری و نوشتن مقالات خبری است و می تواند محتوای مورد نظر را در چند دقیقه با آخرین داده ها آماده کند. چه به دنبال منابعی برای تحقیقات یا پروژه های دانشجویی باشید، ChatGPT فورا لینک های مورد نیاز و مرتبط را نمایش می دهد. در بحث های ادبی می توانید با ChatGPT که از کیفیت شعری بالایی برخوردار است و به پتانسیل بالای فرهنگی آن پی می برد، مناظره ادبی داشته باشید.

جدا از بحث ادبی و نوشتاری، این چت بات قطعه مهمی برای بسیاری از شرکت ها، کارمندان و مدیران در زمینه کاری و تجاری است. ChatGPT مهارت های کاری شما را ارزیابی می کند، تفکر انتقادی و مهارت های حل مسئله شما را به چالش می کشد و در نهایت عامل مهمی در افزایش بهره وری، کارایی و همکاری کارکنان است. بنابراین، اگر به دنبال توسعه‌دهنده ایده، منتقد و دستیار هستید، قطعاً باید یک حساب کاربری در ChatGPT AI باز کنید.

ChatGPT

اگرچه عموم مردم به جنبه مثبت هوش مصنوعی علاقه مند هستند، اما برخی از کارشناسان نگران پیشرفت آن و تأثیر چت بات های مختلف از جمله ChatGPT در دنیای تجارت هستند. آنها با ابراز نگرانی از این موضوع معتقدند در صورت توسعه هر چه بیشتر هوش مصنوعی، بسیاری از فرصت های شغلی از بین می رود و دیگر توانایی انسان ها نمایان نخواهد شد.

خطرات بالقوه ChatGPT به موارد ذکر شده محدود نمی شود. بلکه دامنه آن ممکن است شامل امنیت و حریم خصوصی کاربران باشد. مجرمان سایبری، هکرها و حتی برخی تروریست ها می توانند از این چت بات برای انتشار اطلاعات نادرست، فیشینگ، تبلیغات نادرست و هدف قرار دادن حریم خصوصی کاربران استفاده کنند.

ChatGPT

بررسی شرکت ها نتایج متفاوتی به همراه داشت. شرکت تحقیقاتی آمریکایی گارتنر در نظرسنجی های خود اعلام کرد که 68 درصد از مدیران بر این باورند که مزایای هوش مصنوعی بیشتر از خطرات آن است. این در حالی است که طبق گفته MalwareBytes، حدود 81 درصد از افرادی که با ChatGPT آشنا هستند، نگران خطرات بالقوه امنیتی و ایمنی این چت بات هستند و 63 درصد به نتایج و اطلاعاتی که ChatGPT نمایش می دهد اعتماد ندارند.

صرف نظر از تهدیدات و مزایای هوش مصنوعی، نمی توان کتمان کرد که وجود ChatGPT تأثیر قابل توجهی در ترغیب سایر غول های فناوری به پیوستن به صنعت هوش مصنوعی داشته است. متا، آنتروپیک، گوگل و مایکروسافت همگی نام‌های معروفی هستند و اکنون با توسعه ربات‌های چت و ابزارهای بهره‌وری هوش مصنوعی بیشتر در مورد آنها می‌شنویم.

ChatGPT

حدود 8 ماه پیش گوگل از چت ربات Bard رونمایی کرد و با افزودن پسوند آن به یوتیوب می تواند به سوالات مرتبط با ویدئوها پاسخ دهد. یکی دیگر از رقبای ChatGPT، چت ربات کلود 2 Entropic است که با تمرکز بر ایمنی کاربر و تولید خروجی بهینه تر، از دیگر چت ربات ها متمایز است. از دیگر رقبای GPT Chat می توان به BingChat مایکروسافت که از GPT-4 استفاده می کند و Llama 2 که یک مدل زبان منبع باز بزرگ از متا است، اشاره کرد.

  ادعاهای اپل در مورد بی طرفی کربن گمراه کننده است

آینده ChatGPT چگونه خواهد بود؟

درسی که صنعت هوش مصنوعی به ما آموخته است غیرقابل پیش بینی بودن این حوزه است. تا چند سال پیش هیچکس فکرش را نمی کرد که هوش مصنوعی تا این حد توسعه پیدا کند و حضور آن در زندگی و کسب و کار ما احساس شود. اگرچه آینده را نمی توان به طور دقیق پیش بینی کرد، ChatGPT AI هنوز هم جای پیشرفت و توسعه دارد.

در آموزش، ChatGPT می‌تواند به معلم کامل‌تری تبدیل شود و تجربیات شخصی و تعاملی‌تری از جمله تدریس خصوصی، بازخورد و ارزیابی آزمون در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. همچنین اگر نویسنده یا نویسنده باشید، پیشرفت های زیادی در نوشتن داستان و طراحی تبلیغات و پوستر خواهید دید.

ChatGPT

ChatGPT یک دستیار تجاری عالی برای مدیران و کارمندان است و در آینده نزدیک، این افراد می توانند از چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی برای رشد تجارت خود، بهبود پروژه ها و بازاریابی، ایجاد استراتژی های مختلف و بهبود خدمات و رضایت مشتری استفاده کنند. البته این موارد به آموزش یا تبلیغات محدود نمی شود و انتظارات حاکی از نفوذ این چت بات در سایر بخش ها از جمله سلامت، درمان، ورزش و روابط اجتماعی افراد است.

یکی دیگر از اهداف شرکت های فعال در صنعت هوش مصنوعی دستیابی به هوش مصنوعی جهانی یا به اختصار AGI است که می تواند به عنوان نمونه ای از هوش مصنوعی انسان باشد. شن لیگ، محققی در زمینه یادگیری ماشینی، حدود 13 سال پیش ادعا کرد که بشر می تواند تا سال 2028 به هوش مصنوعی عمومی دست یابد، اما برخی دیگر از محققان اظهار می کنند که دستیابی به این فناوری دورتر و در دهه آینده است.

نتیجه

در این مقاله تاریخچه و روند رشد ChatGPT را بررسی کردیم و همچنین در مورد تاثیرات فعلی و آینده این چت بات صحبت کردیم. اگرچه هوش مصنوعی کار انسان را در بسیاری از زمینه ها تسهیل کرده است، اما محققان هوش مصنوعی همچنان نسبت به تهدیدات هوش مصنوعی ابراز نگرانی می کنند و توسعه ربات های گفتگوی مختلف و قابلیت های آنها را خطرناک می دانند.

باید منتظر ماند و دید که آینده هوش مصنوعی به چه سمتی می رود آیا روزی می رسد که AGI جایگزین انسان ها شود؟ آیا می توانیم آینده ای جدید و پیشرفته را با هوش مصنوعی تصور کنیم؟ به مرور زمان پاسخ سوالات خود را خواهیم گرفت.

آینده هوش مصنوعی را چگونه می بینید؟ نظرات خود را با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/chatgpt-is-one-year-old