درمان با mRNA مدرنا خطر مرگ را در بیماران ملانوما به نصف کاهش داد

Moderna نتایج امیدوارکننده‌ای را از واکسن درمانی mRNA ملانوم خود در آزمایش فاز 2B دریافت کرده است. هنگامی که این درمان با ایمونوتراپی ترکیب می شود، خطرات عود بیماری، گسترش و مرگ را در مقایسه با درمان های موجود به طور قابل توجهی کاهش می دهد. بر اساس نتایج این کارآزمایی، احتمال مرگ بیمارانی که مدرنا را با داروی ترکیبی دیگری مصرف کرده بودند، 50 درصد کمتر بود. پیش از این، مدرنا اعلام کرده بود که واکسنی برای درمان سرطان پوست ملانوما تا سال 2025 راه اندازی خواهد شد.

اگرچه تحقیقات بر روی درمان‌های مبتنی بر RNA پیام‌رسان (mRNA) سال‌هاست که ادامه دارد، همه‌گیری ویروس کرونا و توسعه واکسن‌هایی برای این بیماری سرعت تحقیقات را تسریع کرده است. Moderna و BioNTech از موفقیت این واکسن ها برای درمان بیماری های دیگر استفاده کرده اند. سرطان یکی از این بیماری هاست که مدرنا با استفاده از فناوری مبتنی بر RNA سعی در کنترل آن دارد.

کارآزمایی مدرنا و داروی سرطان پوست ملانوم

داروی ملانوما همانطور که هست mRNA-4157(V940) یه جورایی معلومه درمان انفرادی نئوآنتی ژن او هست. این بدان معناست که این دارو برای هر بیمار با توجه به توالی DNA خاص تومورها طراحی شده است.

کارآزمایی کنونی 157 بیمار مبتلا به ملانوم مرحله III و IV پرخطر را برای آزمایش اثربخشی mRNA-4157 (V940) انتخاب کرد. پس از برداشتن تومورها با جراحی، بیماران به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول داروهای mRNA و داروی ایمونوتراپی دیگری به نام Keytruda دریافت کردند. به گروه دوم فقط Keytruda داده شد.

این کارآزمایی نشان داد که در دراز مدت، خطر عود سرطان یا مرگ در بیمارانی که هر دو دارو را دریافت می‌کنند، افزایش می‌یابد. 49 درصد خطر متاستاز در این افراد نیز ممکن است کاهش یابد 62 درصد نزولی بود. البته عوارض در دو گروه مشابه بود، گروه اول 25 درصد و گروه دوم 20 درصد عوارض داشتند. شایع ترین عوارض جانبی این درمان ها خستگی، درد در محل تزریق و لرز بود.

  اتحادیه اروپا در حال انجام تحقیقات رسمی در مورد نقض قوانین TikTok است

منبع: https://digiato.com/health/mrna-skin-cancer-therapy-halves-risk-of-death-in-clinical-trial