در بین کودکان و بزرگسالان بسیار محبوب است، اما در نسل بعدی چندان محبوب نیست

بر اساس داده های Nexlux، گروه سنی 30 تا 45 سال و کودکان زیر 8 سال بیشترین پذیرش را از پلتفرم های SVOD دارند. این در حالی است که محتوای این پلتفرم ها در بین نسل Z محبوبیت کمتری دارد.

Nexlux، یک آژانس فعال در انتشار گزارش‌هایی در مورد تجزیه و تحلیل عادات رسانه‌ای، گزارشی در مورد شبکه مشاهده خانه مبتنی بر اشتراک (SVOD) در کشور منتشر کرد.

اشتراک ویدیوی درخواستی (SVOD) محبوب‌ترین نوع سرویس VOD است که در آن کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه مکرر (ماهانه، سالانه و غیره) به تمام ویدیوهای سرویسی که در آن مشترک هستند دسترسی داشته باشند. معمولاً برای پرداخت هزینه اشتراک، هیچ آگهی یا پاپ آپی ظاهر نمی شود. البته در کشور ما علاوه بر دریافت حق اشتراک، تبلیغاتی نیز به کاربران نشان داده می شود که در سطح بین المللی چندان مرسوم نیست. به گزارش نلوکس، سه بازیگر اصلی این بازار فیلمو، فیلم نت و نماوا هستند.

بر اساس داده های موجود در این گزارش، ضریب نفوذ شبکه های تلویزیونی خانگی در ایران در شهریور 1402 هجری قمری برابر با 13.6 درصد بوده است. این بدان معنا نیست که تنها 13.6 درصد از بینندگان محتوای شبکه را در خانه تماشا می کنند. بلکه این افراد کسانی هستند که با خرید اشتراک برنامه را در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی تماشا می کنند. همچنین این امکان برای چندین نفر وجود دارد که محتوای شبکه نمایش اصلی را از طریق یک اشتراک مشاهده کنند که شامل هک نیز می شود.

  انویدیا زمان برگزاری رویداد CES 2024 خود را اعلام کرد

همانطور که در گزارش نلوکس گفته شد، اکثر کاربران از نظر حجم استفاده در دسته کاربران سبک قرار می گیرند. که آن را
آنها اغلب یک یا دو سریال را از پلتفرم دنبال می کنند. تنها 1.7 درصد از افراد جامعه کاربران سنگین هستند و بیش از 7 ساعت در هفته را صرف تماشای محتوای این پلتفرم می کنند. بیشتر مخاطبان فقط سریال اصلی را از روی پلتفرم تماشا می کنند
برنامه های دیگر مانند فیلم های خارجی را از روی پلتفرم می بینند اما دنبال نمی کنند.

پراکندگی مخاطبان زنده SVOD

جالب است بدانید که بیشترین گروه مخاطبان SVOD را افراد 30 تا 45 ساله تشکیل می دهند. گروه سنی 31 تا 45 سال به تنهایی 21.7 درصد از مخاطبان را تشکیل می دهد.

به طور کلی، گروه سنی 31 تا 40 سال، نیمی از کاربران مستقیم تلویزیون خانگی را بر اساس حق اشتراک تشکیل می دهند.
شامل می شود. بنابراین گروه سنی 31 تا 45 سال کاربران اصلی این پلتفرم ها هستند.

همچنین بر اساس این گزارش، گروه سنی 33 تا 37 سال بیشترین مصرف سرانه بسترهای شبکه نمایش خانگی مبتنی بر اشتراک را دارد. نکته جالب این است که نسل آلفا (مخصوصا بچه های زیر 8 سال) هدف خوبی برای این پلتفرم ها هستند. این در حالی است که میزان استقبال Gen Z از این پلتفرم ها چندان بالا نیست.

سهم پلتفرم از کانال های مشاهده محتوا

بر اساس نتایج به دست آمده توسط Nelux، بخش بزرگی از محتوای نمایش داده شده در شبکه تلویزیونی خانگی توسط کانال های دیگر دنبال می شود. به عنوان مثال سریال ذوب کاری که یکی از پربیننده ترین سریال های شبکه تلویزیونی است، 58 درصد از مردم آن را تماشا کرده اند. اما این را باید از طریق شبکه تماشا کرد
نمایش خانگی دیجیتالی نبود.

  کنسول‌های رترو ارزان‌تر Evercade در ماه جولای وارد بازار خواهند شد

شایان ذکر است که تنها 31 نفر از طریق پلتفرم هایی مانند فیلمو، نماوا این برنامه ها را تماشا کردند. بخش بزرگی از مخاطبان محتوای شبکه خانگی را از کانال‌های دیگر مانند دانلود از تلگرام دریافت می‌کنند. به دنبال شبکه های ماهواره ای، باشگاه ها و فروشندگان.

خرید از فروشنده محبوب تر از دانلود از سایت است

بررسی نتایج سه دوره زمانی نشان می‌دهد که مخاطبان عمدتاً به سمت کانال‌های پخش آزاد تمایل دارند. یعنی ترجیح می دهند برای تماشای محتوا هزینه اشتراک پرداخت نکنند. تعداد افرادی که محتوای شبکه نمایش خانگی را از طریق ویدیو کلوپ ها و نمایندگی های فروش خریداری می کنند نیز رو به افزایش است و اکنون تعداد خریداران این محصولات به مراتب بیشتر از افرادی است که فیلم ها را از وب سایت ها دانلود می کنند.

به طور کلی میزان استفاده از کانال های مختلف برای دسترسی به محتوای تلویزیون شبکه خانگی از طریق سایت های دانلود فیلم از طریق ویدیو کلوپ ها افت و رشد نسبی را تجربه کرده است. همچنین تماشای فیلم و سریال از طریق کانال های تلگرامی، شبکه های ماهواره ای و سایر کانال ها تقریباً مستمر شده است.

فیلمو در همه شاخص ها رتبه اول را دارد

در این قسمت از گزارش نلوکس، شاخص های عملکرد برند شبکه تلویزیون خانگی بر اساس حق اشتراک مورد بررسی قرار گرفت. از نظر عملکرد برند، فیلمو به دلیل سابقه و حجم تولید، با اختلاف زیادی در رتبه اول قرار دارد
مربوط به پلتفرم به عنوان مثال، شاخص TOM تنها در مورد فیلمو 65.4 درصد است. این در حالی است که رقیب دوم فیلم نت با 18.6 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت. وقتی از مخاطبان در مورد برند اصلی استفاده شده در شش ماه گذشته سوال می شود. امتیاز فیلم 62.4 درصد است. نکته مهم این است که داده های مربوط به شهریور 1402; این نشان داد که نماوا در رتبه دوم قرار دارد. اما درد 1402 فیلم نت رشد
او عالی بود و به مقام دوم رسید.

  زمان قطع ارتباط است

درباره شاخص ترجیح برند یا MPSA؛ ولیمو، 66.9 درصد; این پلتفرم با اختلاف زیادی رتبه اول را به خود اختصاص داد که نشان می دهد بیش از دو سوم کاربران شبکه خانگی این پلتفرم را بر سایر پلتفرم ها ترجیح می دهند. فیلم نت در رتبه دوم قرار دارد و 17.7 درصد از کاربران ترجیح می دهند. نماوا نیز با 13.2 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

همچنین از دیدگاه شاخص آگاهی دستیار، فیلمو همچنان در رتبه اول قرار دارد. امتیاز این برند در بین کاربران به 85.6 درصد رسید. این شاخص در مورد نماوا معادل 45.9 درصد و در مورد نت فیلم 40.6 درصد است. شاخص آگاهی از برند یا آگاهی فرعی پیرامون سه برند Filmo، Namava و Filmnet نسبت به سپتامبر 1402 با رشد همراه بود. اما این رشد برای فیلم نت نسبت به سایر برندها چشمگیرتر بود.

منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/nex-looks-report-of-svods