سم آلتمن از سمت مدیرعاملی OpenAI برکنار شد

OpenAI در اقدامی غافلگیرکننده تصمیم گرفت سم آلتمن، مدیر عامل شرکت را اخراج کند. پس از برکناری آلتمن، بنیانگذار و مدیر عامل OpenAI، گرگ براکمن، خروج خود را از شرکت اعلام کرد.

OpenAI در بیانیه ای از برکناری سام آلتمن به عنوان مدیرعامل خبر داد و گفت که هیئت مدیره دیگر به توانایی او برای رهبری OpenAI اعتماد ندارد:

“خروج آقای آلتمن به دنبال فرآیند مشورت و بررسی توسط هیئت مدیره صورت می گیرد. در این روند ما به این نتیجه رسیده ایم که او همیشه در ارتباطات خود با هیئت مدیره صادق نبوده و چنین موضوعی او را از انجام مسئولیت های خود باز می دارد.” “هیئت مدیره دیگر به توانایی او برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد ندارد.”

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI، در حالی که هیئت مدیره یک مدیرعامل جدید پیدا می‌کند، به‌طور موقت به‌عنوان مدیرعامل کار خواهد کرد. به گفته منابع متعدد، کارمندان OpenAI پس از اعلام عمومی از رفتن سام آلتمن مطلع شدند.

سام آلتمن دیگر مدیر عامل OpenAI نیست

سام آلتمن

در حالی که هیئت مدیره تصمیم به اخراج سم آلتمن گرفت، چند روز پیش شاهد اولین کنفرانس توسعه دهندگان OpenAI بودیم. همچنین، آلتمن به دنبال تامین مالی برای ادامه کار OpenAI بود و می‌خواست با سرمایه‌گذاری مایکروسافت یک هوش مصنوعی همه‌کاره (AGI) بسازد. بنابراین برکناری آلتمن از سمت مدیرعاملی کمی عجیب به نظر می رسد.

آلتمن در شبکه اجتماعی پست الکترونیکی او به خروج خود از OpenAI واکنش نشان داد و گفت که در مورد برنامه های آینده خود صحبت خواهد کرد:

من عاشق زمانم در OpenAI بودم. این برای من شخصاً متحول کننده بود، و امیدوارم که دنیا هم همین حس را داشته باشد. بیشتر از همه دوست داشتم با افراد با استعداد کار کنم. “بعداً در مورد آینده صحبت خواهم کرد.”

چند ساعت پس از خبر اخراج آلتمن، گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران و رئیس OpenAI، اعلام کرد که شرکت را ، می کند. گرگ براکمن وارد پست الکترونیکی Deer X گفت که پس از اطلاع از خروج آلتمن، با ارسال پیامی به تیم OpenAI استعفای خود را اعلام کرد.

  اپل فروش آنلاین ساعت‌های سری ۹ و اولترا ۲ را متوقف کرده است

خبر جدایی آلتمن و براکمن حرکتی غافلگیرکننده است. به خصوص که آلتمن در سال های اخیر چهره OpenAI بوده است و شروع رقابت در دنیای هوش مصنوعی با معرفی ChatGPT توسط آلتمن پیوند خورده است. علیرغم خروج آلتمن، مایکروسافت، یک سرمایه گذار بزرگ در OpenAI، ادامه همکاری خود را با این شرکت اعلام کرد و گفت که به Mira و تیمش متعهد است.

باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی برای سم آلتمن خواهد افتاد. گزارش هایی از گفتگوی او با جانی آیو، طراح ارشد سابق اپل وجود داشت، اما آلتمن چنین گزارش هایی را رد کرد. آلتمن همچنین بزرگترین سهامدار Humane است. شرکتی که مدتی پیش ابزار هوش مصنوعی Humane AI Pin را رونمایی کرد و می خواهد آن را با گوشی های هوشمند جایگزین کند.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/openai-ceo-sam-altman-fired