مایکروسافت در حال ساخت یک مدل هوش مصنوعی قدرتمند در سطح GPT-4 است

بر اساس گزارش‌های جدید، به نظر می‌رسد مایکروسافت در حال توسعه یک مدل هوش مصنوعی با کد Crypto است “My-1” که می تواند رقیبی برای مدل های OpenAI AI مانند GPT-4 و Google Gemina باشد. اگر گزارش ها درست باشد، این اولین باری است که مایکروسافت از زمان سرمایه گذاری بیش از 10 میلیارد دلار در OpenAI، یک مدل هوش مصنوعی در چنین مقیاس بزرگی توسعه می دهد.

بر اساس گزارش The Information، مسئولیت توسعه مدل هوش مصنوعی MAI-1 احتمالا بر عهده مصطفی سلیمان، یکی از بنیانگذاران DeepMind گوگل و مدیر عامل واحد هوش مصنوعی مایکروسافت خواهد بود. مصطفی سلیمان همچنین مدیرعامل استارت‌آپ هوش مصنوعی Inflection بود که اکثر کارمندان و مالکیت معنوی آن توسط مایکروسافت به مبلغ 650 میلیون دلار خریداری شد.

به گفته دو کارمند مایکروسافت که با این پروژه آشنا هستند، اگرچه MAI-1 ممکن است مبتنی بر تکنیک‌های توسعه‌یافته توسط کارمندان سابق Inflection باشد، اما یک مدل اصلی کاملاً جدید برای این زبان خواهد بود.

مدل هوش مصنوعی MAI-1 مایکروسافت

بر اساس گزارش ها، مدل MAI-1 با حدود 500 میلیارد پارامتر این مدل بسیار بزرگتر از مدل های منبع باز قبلی مایکروسافت مانند Phi-3 خواهد بود و مطمئناً به قدرت محاسباتی و داده های آموزشی بیشتری نیاز دارد. به عبارت دیگر، MAI-1 در دسته مدل هایی مانند GPT-4 قرار می گیرد که به نظر می رسد بیش از یک تریلیون پارامتر دارند.

به نظر می رسد مایکروسافت رویکرد دوگانه ای را در توسعه MAI-1 اتخاذ کرده است و این مدل در دستگاه های مختلف و به شکل پیشرفته و بزرگتر در فضای ابری ارائه می شود. به نظر می رسد اپل رویکرد مشابهی را در نظر گرفته است.

  سود بزرگترین سازنده تراشه چین در سه ماهه سوم سال 2023 حدود 80 درصد کاهش یافت.

به گفته یک منبع آگاه، هدف و عملکرد دقیق MAI-1 هنوز ناشناخته است. برای آموزش این مدل، مایکروسافت خوشه بزرگی از سرورها را با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا اختصاص داد و داده‌های آموزشی را از منابع مختلف، از جمله متن تولید شده توسط GPT-4 و داده‌های عمومی اینترنت جمع‌آوری کرد.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/new-microsoft-ai-model-may-challenge-gpt-4