مشتری ممکن است به شکل گیری ماه کمک کرده باشد

ستاره شناسان می گویند که رویداد “بی ثباتی بزرگ” کمتر از 100 میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی رخ داده است. در این وضعیت بی ثباتی بزرگ، چهار سیاره گازی غول پیکر در منظومه شمسی در مدار خود دچار اختلال شدند و اجرام کوچکتر در منظومه شمسی از مدار خود منحرف شدند. اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که تغییرات در مدار مشتری ممکن است باعث ناپایدار شدن مدار سیاره ای به نام “Tia” و برخورد آن با زمین و تشکیل ماه شده باشد.

دانشمندان با مطالعه شکل‌گیری و مکان انواع مختلف دنباله‌دارها و سیارک‌ها، یک رویداد ناپایداری بزرگ را در آغاز تولد منظومه شمسی کشف کردند. می دانیم که اجسام منظومه شمسی از قرصی از غبار و گاز تشکیل شده اند که به دور خورشید می چرخد. اما ترکیب بسیاری از سیارک ها و دنباله دارها با توزیع مواد درون این دیسک مطابقت ندارد. این نشان می دهد که این اجرام در مقطعی از تاریخ خود از مدار اصلی خود جدا شده اند.

در اوایل شکل گیری منظومه شمسی، غول های گازی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون به یکدیگر نزدیکتر بودند. به تدریج، فعل و انفعالات گرانشی این غول های گازی با سیارات کوچکتر فراتر از نپتون باعث شد زحل، اورانوس و نپتون از خورشید دور شوند. در همان زمان مشتری به خورشید نزدیک شد.

این تغییرات مداری باعث بی ثباتی در مدار اجسام داخلی منظومه شمسی شد. ستاره شناسان به این نظریه می گویندمدل نیستآنها آن را به این دلیل می نامند که اولین بار در شهر نیس فرانسه توسعه یافت. بر اساس موقعیت سیارک ها در نقاط 4 و 5 لاگرانژ در مدار مشتری، اخترشناسان انتظار دارند که این رویداد حداکثر 100 میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی رخ داده باشد.

برخورد زمین و سیاره تیا
ستاره شناسان بر این باورند که ماه از ، ها در نتیجه برخورد زمین با سیاره فرضی Theia تشکیل شده است.

نقش مشتری در شکل گیری ماه

یکی از سوالاتی که در بین ستاره شناسان وجود دارد، زمان دقیق شروع این ناپایداری است. برخی می گویند که این ناپایداری تنها 4 میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی رخ داده است، برخی دیگر می گویند این رویداد 60 میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی رخ داده است.

  مدیر عامل Stellantis با Waymo صحبت می کند، Rivian کارکنان خود را کاهش می دهد و نرم شدن خودروهای الکتریکی بزرگ ادامه دارد

گروهی از ستاره شناسان در تحقیقی جدید به دنبال پاسخی برای این سوال بودند. آنها بر روی شهاب سنگ های کندریتی EL enstatite متمرکز شدند. این شهاب‌سنگ‌ها ترکیبی شبیه به زمین دارند و ممکن است همه در یک نقطه از قرص غبار منظومه شمسی تشکیل شده باشند.

اما این شهاب سنگ ها دیگر در نزدیکی زمین یافت نمی شوند. در عوض، مشاهدات نشان می دهد که این سیارک متعلق به خانواده آتور است که در ناحیه بیرونی کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری یافت شده است. ستاره شناسان بر این باورند که یک رویداد، شاید یک بی ثباتی بزرگ، این سیارک ها را به مکان فعلی خود منتقل کرده است. بنابراین انتخاب خوبی برای بررسی این رویداد آشفته است.

شبیه‌سازی دینامیکی سناریوهای مختلف جابجایی مشتری نشان داد که این غول گازی اجداد این سیارک‌ها را حداقل 60 میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی به مکان فعلی‌شان کشاند. بنابراین دانشمندان اکنون می توانند بگویند که بی ثباتی بزرگ 60 تا 100 میلیون سال پس از تولد منظومه شمسی رخ داده است.

جالب اینجاست که برخورد زمین و سیاره فرضی Theia نیز در همان زمان اتفاق افتاد. مجموعه داده‌ها نشان می‌دهد که این ضربه بزرگ (از ،‌هایی که ماه از آن شکل گرفته است) ممکن است نتیجه این بی‌ثباتی بزرگ بوده باشد.

البته این نتایج هنوز شواهد قطعی نیستند. اثبات رویدادهایی که 4.5 میلیارد سال پیش رخ داده اند، کار بسیار دشواری است. با این حال، دانشمندان می گویند که برخوردی که ماه را تشکیل داد با بی ثباتی قابل توجهی همراه بود.

  OpenAI در حال بررسی فروش سهام 86 میلیارد دلاری خود است

منبع: https://digiato.com/astronomy/during-great-instability-jupiter-may-have-helped-form-moon