هوش مصنوعی می تواند رویدادهای آینده زندگی افراد را پیش بینی کند

محققان کشورهای مختلف در مقاله‌ای نشان داده‌اند که اگر اطلاعات زیادی در مورد زندگی افراد برای تغییر مدل‌های هوش مصنوعی ارائه کنیم (مانند مدل مورد استفاده در ChatGPT)، این مدل‌ها می‌توانند به طور سیستماتیک داده‌ها را سازماندهی کنند و پیش‌بینی کنند که در زندگی افراد چه اتفاقی خواهد افتاد. . زندگی در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و حتی دانستن اینکه چه زمانی ممکن است کسی بمیرد.

در تحقیق جدیدی که در مجله Nature Computational Science منتشر شده است، محققان دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه نورث ایسترن داده های سلامت و اشتغال شش میلیون دانمارکی را از طریق مدلی به نام Life2Vec تجزیه و تحلیل کردند.

پیش بینی آینده زندگی انسان با کمک هوش مصنوعی

پس از آموزش این مدل بر روی این داده ها، توانست الگوهایی را در آن بیابد و در مقایسه با سایر شبکه های عصبی پیشرفته، عملکرد بهتری در تحلیل آن داشته است. این مدل همچنین توانست شخصیت و زمان مرگ افراد را با دقت بالایی بهتر از رقبا پیش بینی کند.

پیش‌بینی‌های مدل Life2vec در واقع پاسخی به سؤالات کلی است. به عنوان مثال: آیا فرد طی چهار سال آینده خواهد مرد؟ هنگامی که دانشمندان پاسخ های مدل را بررسی کردند، دریافتند که پاسخ ها با یافته های علوم اجتماعی مطابقت دارد. به عنوان مثال، افرادی که در پست های مدیریتی بودند یا درآمد بالایی داشتند، شانس بیشتری برای بقا داشتند. در عین حال، مرد بودن، داشتن مهارت و ابتلا به بیماری روانی می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

محققان می گویند: نکته جالب توجه این است که یک زندگی انسان را به عنوان یک توالی طولانی از رویدادها در نظر بگیریم؛ شبیه جمله ای که یک رشته طولانی از کلمات است. این چیزی است که معمولاً از مدل های ترانسفورماتور استفاده می شود، اما در این آزمایش ما از این استفاده کردیم. داده هایی برای تجزیه و تحلیل آنچه ما توالی زندگی می نامیم، به معنای رویدادهایی که در زندگی یک فرد رخ داده است.

  خالق Touch ID و قابلیت چند لمسی صفحه نمایش آیفون، اپل را ، می کند

دانشمندان می گویند با توجه به حجم عظیم اطلاعاتی که از زندگی خصوصی انسان ها در اختیار این هوش مصنوعی قرار می گیرد، استفاده از آن خطرات زیادی را به دنبال دارد و باید نهایت احتیاط را انجام داد. قدم بعدی آنها استفاده از انواع دیگر اطلاعات مانند متن، تصویر یا اطلاعات مربوط به روابط اجتماعی در این مدل هوش مصنوعی است. چنین اطلاعاتی می تواند سطح جدیدی از تعامل بین علوم اجتماعی و سلامت را فراهم کند.

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/scientists-show-ai-can-predict-future-events-in-a-human-life