پاکستان و بلاروس به چین در ساخت پایگاه تحقیقاتی در ماه کمک می کنند

ایستگاه بین المللی تحقیقات قمری (ILRS) یک پروژه به رهبری چین است و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این کار انجام خواهد شد دهه 1930 تشکیل خواهد شد. اکنون پاکستان و بلاروس برای همکاری در این پروژه با چین توافقنامه امضا کرده اند. با جمع این دو عدد تعداد کشورهای شرکت کننده در این پروژه می شود هفت کشور اعلام وصول.

به گزارش اسپیس نیوز، در حال حاضر هفت کشور در اتحاد ILRS وجود دارد: چین، روسیه، بلاروس، پاکستان، آذربایجان، ونزوئلا و آفریقای جنوبی. به جز چین و روسیه، پنج کشور دیگر نیز در حوزه فضایی قدرت ندارند، اما به نظر می رسد چین تنها به دنبال همکاری فنی از سوی این کشورها نیست و اهداف سیاسی خاص خود را در سر دارد.

پایگاه تحقیقاتی چین در ماه

پایگاه تحقیقاتی چین در مقابل پایگاه ناسا

کشورهایی که با چین در ساخت ایستگاه تحقیقاتی در ماه همکاری می کنند، در زمینه فضا فعال و قوی نیستند. به عنوان مثال، پاکستان توانایی پرتاب موشک های خود را ندارد و به چین متکی است. پاکستان تنها سه ماهواره فعال در مدار دارد، در حالی که چین بیش از 800 ماهواره را به مدار زمین پرتاب کرده است. بنابراین، چین به همان اندازه که به متحدان سیاسی نیاز دارد، به کمک فنی این کشورها نیز نیاز دارد.

از سوی دیگر، ناسا نیز موافق استآرتمیس» اتحاد متفاوتی برای ساختن پایگاهی روی ماه ایجاد می شود. این توافقنامه دستورالعمل هایی برای اکتشاف صلح آمیز ماه ارائه می دهد. تا به حال 29 کشور استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، کره جنوبی و بریتانیا این قرارداد را امضا کرده اند.

  این ربات قبل از لبخند زدن لبخند شما را تشخیص می دهد + فیلم

یکی از اهداف اصلی برنامه آرتمیس تا پایان دهه 2020، ساخت یک یا چند پایگاه در نزدیکی قطب جنوبی ماه است که اعتقاد بر این است که غنی از یخ آب است. مقامات ناسا گفتند مهارت ها و درس های آموخته شده از این برنامه به آژانس کمک می کند تا در اواخر دهه 2030 یا اوایل دهه 2040 فضانوردان را به مریخ بفرستد.

منبع: https://digiato.com/astronomy/china-recruits-pakistan-and-belarus-for-its-planned-moon-base