پلک زدن می تواند به بهبود بینایی کمک کند

نتایج یک مطالعه جدید در مجله PNAS نشان می دهد که چشمک زدن تحریک پذیری شبکیه را افزایش می دهد و در نتیجه بینایی را با وجود از دست دادن موقت نور افزایش می دهد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که پلک زدن بینایی را نیز افزایش می دهد.

ما اغلب بیش از حد پلک می زنیم تا چشمان خود را مرطوب نگه داریم. این امر کنجکاوی دانشمندان را برانگیخت و اخیراً تحقیقات برای کشف کاربردهای مژه افزایش یافته است.

تحقیقات قبلی نشان داده است که پلک زدن حواس ما را تازه می کند، به ما کمک می کند اشیاء را تشخیص دهیم و جریان دائمی اطلاعات از چشمانمان را به قطعات کوچکتر تبدیل می کند.

البته، وقتی پلک می‌زنیم، چیزی حدود 300 میلی‌ثانیه نمی‌بینیم – حتی اگر متوجه نباشیم که در حال وقوع است. این اختلال بینایی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. اما نکته جالب این است که اثر مثبت است. مطالعات قبلی نشان داده است که فعالیت عصبی با بسته شدن چشم کاهش می یابد، اما بلافاصله پس از باز شدن چشم به اوج خود می رسد.

مژه
چشمان ما تقریباً 10 درصد از ساعات بیداری ما به دلیل پلک زدن بسته است.

چگونه پلک زدن بینایی را بهبود می بخشد؟

محققان دانشگاه روچستر در نیویورک از دستگاه های ردیابی چشم با دقت بالایی استفاده کردند. هدف آنها اندازه گیری اثر پلک زدن در 12 نفر در هنگام مشاهده تصاویر با کنتراست نورهای مختلف روی صفحه بود.

از آنجایی که هر دو چشم به طور همزمان پلک می‌زدند، هر فرد فقط یک چشم را زیر نظر داشت. شدت نور ورودی های بصری شرکت کنندگان نیز ثبت شد.

  هیبانک آغاز فعالیت جدید بانکی ما خواهد بود

محققان دریافتند که پلک زدن با تغییر شدت نور ورودی به شبکیه، به نسبت زمان صرف شده برای تماشای صفحه، قدرت سیگنال های بصری دریافتی را افزایش می دهد.

شرکت کنندگان ناخودآگاه پلک می زدند و در برخی موارد از آنها خواسته می شد که داوطلبانه این کار را انجام دهند. در هر دو مورد، پلک زدن باعث افزایش دید آنها شد.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که پلک زدن واقعی (غیر ارادی) چشم باعث افزایش توجه می شود. اما محققان دریافتند که اگر روشنایی به گونه ای تغییر کند که شرایط پلک زدن را تقلید کند، بینایی همچنان افزایش می یابد. این نشان می دهد که پلک زدن نه تنها پردازش بینایی را مختل می کند، بلکه حواس را نیز تقویت می کند.

علاوه بر این، محققان دریافتند که پلک زدن منجر به فرمول مجدد اطلاعات بصری می شود. این شبیه اثر سایر حرکات چشم است که ما متوجه آن نمی شویم. به عنوان مثال، حرکت بسیار سریع چشم و رانش چشم (حرکت ناگهانی چشم در حین تمرکز روی یک شی) نشانه های مکانی و زمانی را به اطلاعات بصری اضافه می کند.

با توجه به اینکه در حدود 10 درصد از ساعات بیداری ما چشمان ما به دلیل پلک زدن بسته است، خوب است بدانید که این پدیده فوایدی نیز دارد.

منبع: https://digiato.com/interdisciplinary/blinking-boosts-vision-research-says