پیشرفت های تکنولوژیکی هزینه های هوش مصنوعی را کاهش می دهد

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا پیش‌بینی می‌کند که پیشرفت‌های تکنولوژیکی هزینه توسعه هوش مصنوعی را در چند سال آینده کاهش می‌دهد. بنابراین هزینه های توسعه هوش مصنوعی بسیار کمتر از مبلغی خواهد بود که سام آلتمن از طریق سرمایه گذاران برای تولید تراشه هوش مصنوعی به دنبال آن است.

به گزارش بلومبرگ، هوانگ در اجلاس جهانی دولت در دبی در روز دوشنبه 12 فوریه 2024 خاطرنشان کرد:

شرکت‌ها نمی‌توانند فقط به خرید رایانه‌های بیشتر فکر کنند، در عوض، باید به خاطر داشته باشند که رایانه‌ها روز به روز سریع‌تر می‌شوند، به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت هوش مصنوعی مورد نیاز نخواهد بود.

انویدیا محبوب‌ترین شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی را می‌سازد و هوانگ مطمئن است که سازنده تراشه‌ها هزینه هوش مصنوعی را کاهش می‌دهد، زیرا این قطعات «به سرعت» توسعه و تولید می‌شوند.

انویدیا در مقابل OpenAI

مدیرعامل انویدیا

مدیرعامل 60 ساله انویدیا به طور غیرمستقیم تلاش های سم آلتمن برای یافتن سرمایه گذاران را بیهوده دانست. اخیراً گزارش شده است که سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، به دنبال سرمایه‌گذاران اماراتی برای سرمایه‌گذاری ۷ تریلیون دلاری در تولید تراشه‌های هوش مصنوعی است. این یک سرمایه گذاری بزرگ برای تامین مالی پروژه هایی است که می توانند با انویدیا رقابت کنند.

به دلیل رهبری بی‌نظیر NVIDIA در بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، ارزش بازار این شرکت به بیش از 1.7 تریلیون دلار افزایش یافته است و ثروت شخصی هوانگ دو برابر شده است. آلتمن و دیگر توسعه دهندگان هوش مصنوعی به دنبال افزایش تنوع دستگاه های خود با جذب سرمایه گذاران برای تولید تراشه های خود هستند.

  10 ابرخودرو گرانقیمت تاریخ خودروسازی

سازندگان تراشه پیشرو در جهان مانند TSMC و سامسونگ سالانه بیش از 30 میلیارد دلار صرف هزینه های سرمایه ای می کنند تا از رقبای خود عقب نمانند. برای اینکه آلتمن شانس واقعی موفقیت در این زمینه را داشته باشد، باید به سرعت برای تحقیق و توسعه و افزایش امکانات و نیروی انسانی هزینه کند، اما هدف هوانگ این است که ساخت تراشه‌های بهتر و کم‌هزینه‌تر این کار را غیرضروری می‌کند.

با این حال، مدیرعامل انویدیا پایان هزینه های هوش مصنوعی را به این زودی ها نمی بیند. هوانگ تخمین زد که هزینه جهانی مراکز داده ای که از پردازش هوش مصنوعی پشتیبانی می کنند طی پنج سال آینده دو برابر خواهد شد. او می‌گوید: «ما در آغاز عصر جدیدی هستیم. مراکز داده حدود یک تریلیون دلار ارزش دارند. بنابراین، طی چهار یا پنج سال آینده، ارزش آنها 2 تریلیون دلار خواهد بود و آنها باید یک تریلیون دلار را اداره کنند. طیف گسترده ای از نرم افزارها در سراسر جهان.”

منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/nvidiaceo-sees-huge-investment-ai-futile