چگونه لینوکس اوبونتو به لپ‌تاپ‌های رده بالای Dell نفوذ کرد (و چرا به آن “پروژه اسپوتنیک” می‌گویند)

Dell XPS 13 Ubuntu Linux Developer Edition با Tiger Lake

دل

RALEIGH, N.C. — امروزه Dell XPS-13 با لینوکس Ubuntu محبوب ترین لپ تاپ لینوکس است. بسیاری از کاربران، به ویژه توسعه دهندگان از جمله لینوس توروالدز، آن را دوست دارند. همانطور که توروالدز اخیراً گفته است: “معمولاً من نامی نمی‌آورم، اما برای XPS 13 استثنا قائل می‌شوم زیرا آنقدر آن را دوست داشتم و در نهایت وقتی “او به کالج رفت” برای دخترم یکی خریدم.

پس چگونه Dell – که بیشتر به خاطر رایانه های شخصی با کیفیت خوب و تولید انبوه خود شناخته می شود – به ساخت لپ تاپ های لینوکس اوبونتو رده بالا دست یافت؟ خوب، بارتون جورج، مدیر انجمن توسعه دهندگان Dell Technologies، داستان «پروژه اسپوتنیک» را این هفته طی ارائه‌ای در نمایشگاه محبوب لینوکس و جامعه منبع باز، All Things Open، به اشتراک گذاشت.

همچنین: بهترین لپ‌تاپ‌های لینوکس (و چرا ممکن است یکی بخواهید)

اما ابتدا باید بدانید که دل از اواسط دهه 2000 از دسکتاپ ها و لپ تاپ های لینوکس پشتیبانی کرده است. در سال 2006، مایکل دل به من گفت که Dell اولین فروشنده بزرگ رایانه های شخصی خواهد بود که پشتیبانی از لینوکس دسکتاپ را راه اندازی و دریافت می کند – و معلوم شد. برای موفقیت

جورج توضیح داد که دل همیشه حجم زیادی را با این کامپیوترها انجام داده است. البته نه از نظر حجم، مانند ماشین‌های ویندوز، اما به اندازه‌ای است که Dell همیشه دسکتاپ‌های مبتنی بر لینوکس را ارائه می‌دهد – عمدتاً توسط Red Hat Enterprise Linux (RHEL) پشتیبانی می‌شود.

با این حال، هیچ یک از این ماشین ها واقعاً برای توسعه دهندگان جذابیت نداشت. جورج توضیح داد:

در سال 2011، گروهی از ما در تلاش بودیم تا بفهمیم دل چگونه می‌تواند به توسعه‌دهندگان مرتبط‌تر شود. دل چیز مهمی در ذهن توسعه دهندگان نبود، و ما تصمیم گرفتیم که ایده خوبی است که توسعه دهندگان را وادار کنیم استراتژی خود را تغییر دهند. دل را به عنوان شرکتی می دیدند که می خواستند با آن کار کنند.

این ایده از مکالمه دل و استفان اوگریدی، یکی از بنیانگذاران شرکت تحلیلگر متمرکز بر توسعه ردمونک، جرقه زده شد. بارتون به یاد آورد که O’Grady پیشنهاد کرد که برای توسعه دهندگان عالی خواهد بود “اگر یکی از لپ تاپ های خود را بردارید، اوبونتو را روی آن نصب کنید و آن را به کار ببندید. ما گفتیم این یک ایده عالی است، اما هرگز اتفاق نخواهد افتاد، زیرا ما” من” من در مورد دل صحبت می کنم. لپ‌تاپ‌های ما باید حجم و درآمد زیادی ایجاد کنند. وقتی با یکی از مافوق هایمان درباره حجم هایی که انتظار داشتیم بفروشیم صحبت کردم، او پاسخ داد: “بله، این همان چیزی است که ما در بلژیک در روز سه شنبه، بین سه تا چهار بعد از ظهر می فروشیم.”

  یوبی‌سافت The Crew را از کتابخانه بازیکنان حذف می‌کند و به ما یادآوری می‌کند که مالک چیزی نیستیم

با وجود این ارزیابی دلسرد کننده، زمانی که دل یک صندوق نوآوری داخلی راه اندازی کرد، بارتون آن را دوباره راه اندازی کرد. این بار او 40000 دلار دریافت کرد تا ایده خود را دنبال کند. جورج به یاد می آورد: «برای شروع همین کافی بود. “بنابراین، اول از همه، ما یک تیم رسمی تشکیل دادیم. اما هیچ یک از ما در این زمینه تمام وقت نبودیم. ما از مدیران آنها تاییدیه گرفتیم که به طور رسمی روی این کار کار کنیم، اما این به نوعی در زمان آزادمان بود.” گاهی اوقات، جورج گفت: «تیم پروژه شامل دو نفر و یک سگ بود. »

همچنین: بهترین توزیع های لینوکس برای مبتدیان

جورج با گوگل و آمازون تماس گرفت: “این چیزی است که ما در تلاشیم تا انجام دهیم.” “آیا این چیزی شبیه چیزی است که ممکن است به آن علاقه داشته باشید؟” “و حتی با وجود اینکه آنها سفارشی برای 10000 واحد در آنجا ثبت نکردند، من را هم نخندیدند.” این کافی بود تا ثابت شود که یک مورد تجاری برای لینوکس لپ تاپ اوبونتو برای توسعه دهندگان وجود دارد.

در همان دوره، جورج در وبلاگ شخصی خود اعلام کرد که دل قصد دارد چه برنامه‌ای داشته باشد و ترافیک او از 60 بازدید در روز به 15000 افزایش یافت. پس از آن هم مانند الان، لپ‌تاپ‌هایی که با لینوکس آماده استخدام هستند، توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند.

پس از همه اینها، تیم می خواست مطمئن شود که آن را به درستی انجام می دهد. صرفاً این نیست که یک توزیع را روی یک ماشین ریخته و به بهترین ها امیدوار باشیم. امروز می توانید این کار را انجام دهید و شانس عالی دارید که همه چیز به خوبی کار کند. در سال 2013؟ نه واقعا.

  سود هواوی در سه ماهه اول سال 2024 564 درصد افزایش یافت

جورج اضافه کرد: «ما یک تصویر تقریبی ایجاد کردیم که مردم می‌توانند از آن در XPS 13 استفاده کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را دانلود کرده و شروع به کار روی آن کنند. ما به مردم گفتیم که اخطارهای زیادی وجود دارد و این یک انتشار رسمی یا پشتیبانی نشده است. اما نکته اصلی اینجاست که حتی اگر نمی‌توانید این کار را با مصرف‌کنندگان، با توسعه‌دهندگان – که می‌دانستند نسخه بتا است – انجام دهید، خوب هستید. و اکثر اشکالات را رفع کردیم. بزرگترین آن پد لمسی بود. ، که شخصی آن را “معقول” توصیف کرد https://www.zdnet.com/article/how-ubuntu-linux-snuck-into-high-end-dell-laptops-and-why-its-call-project -sputnik/ “.

همچنین: لینوکس ممکن است بهترین انتخاب شما برای افزایش امنیت دسکتاپ شما باشد.

بنابراین دل با Canonical، شرکت مادر لینوکس اوبونتو، شریک شد تا اطمینان حاصل کند که تمام درایورها برای بهترین تجربه دسکتاپ توسعه لینوکس اوبونتو در کلاس وجود دارند. در واقع، نام “پروژه اسپوتنیک” اشاره ای به مارک شاتل ورث، بنیانگذار اوبونتو و مدیر عامل شرکت Canonical است. یک دهه قبل از خود پروژه، شاتل ورث هشت روز را با فضاپیمای سایوز شوروی به دور زمین چرخید. جورج و خدمه تصمیم گرفتند که «سایوز» صدای الهام‌بخشی ندارد، بنابراین شرکت به جای آن «اسپوتنیک» را انتخاب کرد.

جرج ادامه داد:

ما یک برنامه بتا برای دستگاه با پیشنهاد تخفیف 10 درصدی اعلام کردیم. فکر می‌کردیم احتمالاً 300 نفر دریافت می‌کنیم. در عوض 6000 نفر به دست آوردیم. در آن زمان بود که مدیریت ارشد گفتند خوب، چیزی واقعی دارید. ما از اسلایدها به در نه ماه راه اندازی می شود. ساخت یک سیستم بسیار سریع است.

امروز، بیش از یک دهه بعد، Dell XPS 13 Series و سایر سیستم‌هایی که اوبونتو-لینوکس را اجرا می‌کنند، محبوب‌تر از همیشه هستند. جورج و شرکت با شروع یک پروژه Skunkworks یک پایه سخت افزاری لینوکس برای توسعه دهندگان و کاربران قدرتمند ایجاد کردند.

  بهترین نیروهای ویژه نظامی در سراسر جهان

منبع: https://www.zdnet.com/article/how-ubuntu-linux-snuck-into-high-end-dell-laptops-and-why-its-called-project-sputnik/#ftag=RSSbaffb68