کاهش وزن روند پیری مغز را تا 9 ماه کند می کند

انتخاب یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات تازه و غذاهای فرآوری شده کم می تواند برای روند پیری مغز شگفت انگیز باشد. طبق تحقیقات جدید، رژیم غذایی متشکل از سبزیجات، غذاهای دریایی و غلات کامل به نظر می‌رسد که علائم پیری سریع مغز را بهبود می‌بخشد که یک پیامد شایع چاقی است و تنها یک درصد کاهش وزن دارد.

پس از 18 ماه، اسکن مغز شرکت کنندگان نشان داد که مغز آنها تقریباً 9 ماه جوانتر از سن شناسنامه آنها تخمین زده شده است. به عبارت دیگر، اگر نسبت به سال‌هایی که زندگی کرده‌اید، احساس می‌کنید جوان‌تر یا بزرگ‌تر هستید، سن بیولوژیکی و سن در شناسنامه شما متفاوت است.

تحقیقات نشان می دهد که سن بیولوژیکی چیزی بیش از یک احساس است. یکی از نشانه های سن بیولوژیکی را می توان در DNA افراد یافت. اکنون با توجه به این تحقیقات جدید می دانیم که می توانیم اثرات این سن را در کاهش ارتباطات مغزی ببینیم.

رژیم غذایی مدیترانه ای
محققان دریافته اند که کاهش تنها 1 درصد از وزن بدن به دنبال یک رژیم غذایی سخت می تواند مغز را 9 ماه جوان تر از سن شناسنامه اش کند.

مقابله با پیری مغز

تحقیقات در گذشته نشان داده است که پیری بیولوژیکی ناشی از استرس را می توان معکوس کرد. اکنون، با این تحقیقات جدید، می دانیم که بهبود رژیم غذایی یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود وضعیت بدنی شماست. این ربطی به سن شناسنامه ندارد.

در این مطالعه، محققان تصاویری از مغز 102 شرکت کننده در یک مطالعه بالینی گرفتند. اسکن مغز یک بار قبل از آزمایش و دوباره 18 ماه بعد انجام شد. آزمایشات تکمیلی عملکرد کبد، سطح کلسترول و وزن بدن بود.

این گروه از سه رژیم غذایی مختلف استفاده کردند: یک رژیم مدیترانه ای با مقدار زیادی آجیل و مرغ به جای گوشت قرمز، یک رژیم مدیترانه ای با افزودنی هایی مانند چای سبز و یک رژیم غذایی مبتنی بر دستورالعمل های تغذیه.

  تفاله قهوه ممکن است از مغز در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند!

سن مغز بر اساس الگوریتمی که توسط اسکن مغز گروهی متشکل از 300 نفر مختلف آموزش داده شده بود، تخمین زده شد. این مدل می تواند سن افراد را بر اساس ارتباطات مغزی آنها به طور دقیق اندازه گیری کند.

به طور متوسط، افراد مورد آزمایش حدود 2.3 کیلوگرم وزن کم کردند. محققان دریافتند که به ازای هر 1 درصد کاهش وزن، مغز شرکت کنندگان 9 ماه جوانتر از سن شناسنامه آنها به نظر می رسد.

هنوز مشخص نیست که آیا تغییرات در ارتباطات مغزی عملکرد مغز را بهبود می بخشد یا خیر. مغز شبکه پیچیده ای از اتصالات انعطاف پذیر است که ما تازه شروع به ترسیم آن کرده ایم.

علائم پیری آهسته‌تر مغز با کاهش سطح چربی کبد و بهبود پروفایل لیپیدی مرتبط بود. اما احتمال سطحی یا کوتاه مدت بودن این تغییرات وجود دارد. همچنین لازم به ذکر است که شرکت کنندگان به عنوان بخشی از تجربه، کارت عضویت رایگان در ورزشگاه دریافت کردند. یعنی ورزش نیز یکی از عوامل موثر در آزمایش بود.

منبع: https://digiato.com/science/weight-loss-slows-brain-aging-by-up-to-9-months