کشف سیاره جدیدی که ممکن است اقیانوسی در حال جوش داشته باشد

سیاره ای که فقط 70 سال نوری از ما دور است و توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. گروهی از ستاره شناسان این سیاره جدید را با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب کشف کردند و با بررسی های دقیق تر می گویند این سیاره ممکن است یک جهان باشد. پیرامونی در حال حاضر تا زمانی که به جوش بیاید آنقدر داغ است که بخواهد بپزد!

بر اساس مقاله تحقیقاتی منتشر شده توسط مجله اخترشناسی و اخترفیزیک، سیاره ای که دانشمندان درباره آن بحث کردند. TOI-270 D نامگذاری شد و این سیاره در واقع یکی از سه سیاره منظومه TOI-270 است که با همسایگان خود به دور یک ستاره کوتوله سرخ می چرخد.

به دلیل ترکیب گازی این سیاره، دانشمندان آن را “نپتون کوچولویادشان آمد. با این حال، کاملاً مشخص نیست که آیا TOI-270 d دقیقاً مانند نپتون است (تصویر بالا).

ترکیب جو سیاره جدید. عامل تمایز

چیزی که این جهان در حال جوش را از سایر سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف کرده ایم متفاوت می کند، ترکیب شیمیایی جو آن است. ستاره شناسان از ترکیب جو به عنوان “جهان هسی” یاد کرده اند. این بدان معناست که اقیانوس بزرگ و جوی بسیار غنی از هیدروژن دارد.

علاوه بر این، سایر داده های به دست آمده توسط جیمز وب نشان می دهد که دمای اقیانوس های این سیاره به 100 درجه سانتی گراد می رسد.

با این حال، برخی از ستاره شناسان بر این باورند که داده های جیمز وب از این سیاره ترکیب کاملا متفاوتی را نشان می دهد. آنها بر این باورند که به جای یک اقیانوس در حال جوش، این سیاره می تواند یک سطح سنگی پوشیده از جو بسیار متراکم هیدروژن و بخار فوق گرم داشته باشد.

  هوش مصنوعی می تواند بشریت را در دو سال نابود کند

منبع: https://digiato.com/astronomy/scientists-discovered-a-strange-new-planet-with-boiling-oceans