رونمایی از خودروهای لادا دستاورد صنعت خودروسازی روسیه برای ایرانیان است + عکس

صبح روز دوشنبه 22 آذر 1402 نیکا موتور از خودروهای لادا در تهران رونمایی کرد. این خودروها برای مشتریان ایرانی وارد می شود. خودروهای لادا در رده خودروهای اقتصادی طبقه بندی می شوند، بنابراین انتظار داریم با قیمتی مقرون به صرفه به دست مصرف کنندگان برسند. چهار محصول این برند لادا وستا، لادا وستا کراس، لادا نیوا و لادا گرانتا برای ورود به بازار ایران در راه هستند.

معرفی لادا

لادا دومین برند روسی پس از یاواز است که خودروهای آن در بازار ایران به فروش می رسد. این برند متعلق به گروه روسی اتوواز است که تولیدکننده بزرگ خودروهای سواری و تجاری در این کشور است. برند لادا به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک بین دولت شوروی و شرکت ایتالیایی فیات در دهه 1960 شروع به کار کرد. این شرکت تا پایان دوره شوروی نسخه های ارزان قیمت محصولات فیات را تولید می کرد.

پس از تغییرات سیاسی و اقتصادی که روسیه در نتیجه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شاهد آن بود، گروه رنو لادا را خریداری کرد. از آن زمان تاکنون محصولات لادا بر روی پلت فرم و موتورهای گروه رنو-نیسان ساخته شده و در واقع خودروهای رنو روسی با قیمت ارزان تری عرضه می شوند. لادا در اوج فعالیت خود توانست بازار روسیه را دور بزند و بخشی از محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کند.

ماشین های لادا

پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و خروج خودروسازان جهانی از بازار روسیه، رنو نیز همکاری خود با لادا را کنار گذاشت. در نتیجه تولید محصولات لادا برای مدتی متوقف شد. این شرکت حتی تصمیم گرفت از شرکت ایران خودرو مجوز تولید بگیرد و آن را با نام لادا گرانتا جدید در بازار روسیه معرفی کند. اما مدیران این شرکت تصمیم گرفتند با موتورهای هشت سوپاپ به تولید ادامه دهند و یا برخی ویژگی ها را حذف کنند. حالا یک شرکت واردکننده تصمیم گرفته است خودروهای لادا را برای مشتریان ایرانی بیاورد. خودروهایی که در صورت تعیین قیمت مناسب مشتریان می توانند دریافت کنند.

  ربات جاروبرقی جدید که به منبع آب خانه شما متصل می شود اکنون در Kickstarter است

لادا ویستا اسپرت جذاب ترین خودرو لادا در بازار ایران

اولین محصولی که توسط نیکاموتور به دست مصرف کنندگان ایرانی می رسد لادا وستا اسپرت است. طبیعتا نسخه معمولی این خودرو نیز وارد بازار ایران خواهد شد. لادا وستا اسپرت نسخه ارتقا یافته مدل معمولی است. طراحان لادا با استفاده از نوارهای سفید و قرمز در بدنه خودرو، لادا ویستا اسپرت را از نوع معمولی آن متمایز کردند.

لادا وستا با موتورهای 1.6 لیتری و 1.8 لیتری در دسترس عموم قرار دارد، در حالی که لادا وستا اسپرت به موتور قدرتمندتر و بزرگتر مجهز خواهد شد. موتور 1.8 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی لادا وستا حداکثر قدرت 145 ، بخار و 184 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند.

یک گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخ ها را در این خودرو بر عهده دارد. طبیعتا نسخه های وارداتی به بازار ایران با گیربکس اتوماتیک عرضه خواهند شد. مجموع مصرف سوخت لادا وستا اسپرت 7.9 لیتر در هر صد کیلومتر است و باک سوخت در این خودرو به 55 لیتر می رسد. موتور وستا اسپرت نیز با استاندارد آلایندگی صفر یورو 5 مطابقت دارد.

سایر خودروهای لادا برای بازار ایران

علاوه بر لادا وستا اسپرت، محصولات دیگری از این برند نیز راهی بازار ایران شده است. این خودروها لادا وستا کراس، لادا گرانتا و لادا نیوا هستند که در ادامه به بررسی مختصر آن ها می پردازیم.

لادا وستا کراس

لادا وستا کراس در واقع نسخه استیشن این خودرو است که فاصله کمی از سطح زمین بالاتر است. این خودرو محصول جدیدی محسوب می شود که از سال 2022 وارد بازار روسیه شده است.

  تصویر روز ناسا: اطراف خورشید

لادا وستا کراس جز در ظاهر تفاوتی با نسخه سدان این خودرو ندارد. موتورهای 1.6 لیتری و 1.8 لیتری تنفس طبیعی همچنان در این خودرو استفاده می شوند.

سفر لادا نیوا

لادا نیوا را می توان معروف ترین محصول این شرکت روسی دانست. این خودرو یک خودروی آفرود ارزان و موثر است که به دلیل محبوبیت در روسیه چندین دهه است که در خط تولید قرار دارد. نسخه ای از این خودرو که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، لادا نیوا تراول نام دارد. این خودرو شباهت زیادی به نسل فعلی و قبلی تویوتا راو4 دارد اما کابین آن به سبک خودروهای چند دهه پیش طراحی شده است.

لادا نیوا به یک موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است. یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو را در لادا نیوا بر عهده دارد. همانطور که از این خودرو انتظار داریم، در لادا نیوا از سیستم چهار چرخ محرک مکانیکی استفاده شده است.

لادا گرانتا

لادا گرانتا یکی از شرکت های کوچک و ارزان قیمت در خانواده خودروسازان روسی است. این خودرو در گستره محصولات این شرکت در یک قدمی لادا وستا قرار دارد. انتظار داریم لادا گرانتا ارزان ترین محصول وارداتی این خودروساز برای بازار ایران باشد.

لادا گرانتا
لادا گرانتا

لادا گرانتا در فرم های بدنه هاچ بک، سدان و استیشن تولید می شود. قدرت این خودرو از یک موتور 1.6 لیتری هشت سوپاپ گرفته شده است که در حداکثر بازدهی به 106 ، بخار خواهد رسید. یک گیربکس پنج سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو را در این خودرو بر عهده دارد.

  ویتامین C و نقش آن در سلامتی

منبع: https://digiato.com/car-news/lada-cars-were-unveiled-the-achievement-of-the-russian-automobile-industry-for-iranians