لاکهید مارتین به مرحله مهمی در تولید جنگنده تهاجمی F-35 رسیده است. با این حال، این دستاورد، اگرچه قابل توجه است، اما به دلیل داستان در حال انجام توسعه و آزمایش پیکربندی سخت افزاری Tech Refresh-3 (TR-3) پیچیده است. TR-3 از قابلیت های آینده F-35، که در مجموع به عنوان بلوک 4 شناخته می شود، پشتیبانی می کند. تاخیر در TR-3 به این معنی است که F-35 ها پس از ساخت، پارک و تحویل نخواهند شد و منتظر این قابلیت های جدید هستند. این در مورد هزارمین F-35 نیز صدق می کند.
لاکهید مارتین در مورد وضعیت تحویل F-35 از جمله 1000 امین هواپیمای تولید شده گفت:
ما به تولید سریع F-35 ادامه می دهیم و هواپیماها را در مراحل مختلف فرآیند تولید نهایی داریم. زمانی که این هواپیماها سخت افزار لازم TR-3 را دریافت کردند و نرم افزار نهایی TR-3 در دسترس بود، به روند ساخت ادامه خواهند داد. پارکینگ، تا زمان تحویل “
صرف نظر از این، رسیدن به 1000 واقعاً یک دستاورد شگفت انگیز برای این برنامه بحث برانگیز است که گاهی اوقات با مشکل مواجه شده است.
تا اوایل ژانویه، ناوگان F-35 بیش از 773000 ساعت پرواز داشته، بیش از 2280 خلبان و 15400 تکنسین تعمیر و نگهداری را در 14 سرویس هوانوردی در سراسر جهان آموزش داده و بیش از 469000 سورتی پرواز داشته است. در حال حاضر میزبان 32 پایگاه و 11 کشتی است یا می تواند میزبان جنگنده های F-35 باشد و 17 کشور در برنامه بین المللی Joint Strike Fighter (JSF) شرکت می کنند.
تقاضا برای F-35 هرگز بیشتر از این نبوده است. درگیری های ژئوپلیتیکی اخیر و تهدیدات در حال تغییر تقاضا برای این جنگنده پیشرفته نسل پنجم را افزایش داده است. برای مشتریان جدید یا مشتریان فعلی که درخواست هواپیمای بیشتری دارند، خرید هواپیمای TR-3 و قابلیتهای بالقوه بلوک 4 دارای ارزش زیادی خواهد بود. آنها یک هواپیمای بالغ تر با قابلیت ها و پتانسیل توسعه بسیار بیشتر از نسخه های قبلی دریافت خواهند کرد.
بلوک 4 شامل بسیاری از ویژگی های جدید، از جمله قدرت پردازش بسیار افزایش یافته، نمایشگرهای جدید، خنک کننده پیشرفته، سنسورهای الکترواپتیکال جدید (EOTS و DAS) و مجموعه ای از سلاح های اضافی است که واقعاً پتانسیل F-35 را آزاد می کند. مهمتر از آن، مجموعه رادار و جنگ الکترونیک جدید این هواپیما را باید بزرگترین پیشرفت آن دانست. به گفته فرمانده نیروی هوایی ارتش، جنبه جنگ الکترونیک به تنهایی بزرگترین مزیت بلوک 4 است.
مشکل کنونی این است که F-35 به یک ستون فقرات سخت افزاری جدید و پایگاه نرم افزاری مرتبط، که مجموعاً TR-3 نامیده می شود، نیاز دارد تا نیازهای مختلف برای ارتقاء بلوک 4 را برآورده کند. TR-3 در توسعه خود با تاخیرهای متعددی مواجه شده است.
پیر شدن ناوگان فعلی هواپیماهای آزمایشی F-35 و سایر محدودیت ها در زیرساخت های آزمایشی موجود، به ویژه در رابطه با آزمایشگاه های نرم افزاری زمینی، این مسائل را پیچیده تر کرده است. اولین پرواز یک هواپیمای آزمایشی F-35 با نسخه TR-3 در ژانویه 2023 انجام شد و تلاش ها برای ایجاد یک نیروی آزمایشی اختصاصی TR-3 با مجموع شش جنگنده ضربتی مشترک در حال انجام است.
انتظار می رود توسعه TR-3 بین آوریل و ژوئن سال جاری به پایان برسد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این یک سال تا 18 ماه دیرتر از زمان مورد انتظار انجام خواهد شد.
این تاخیرها همچنین منجر به هزینه های اضافی قابل توجهی برای برنامه F-35 شده است. در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان در ماه دسامبر، نماینده دونالد نورکراس، D-N.J گفت که مشکلات مربوط به TR-3 منجر به افزایش یک میلیارد دلاری هزینه شده است. بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی دولت (GAO)، هزینه تخمینی کامل برنامه F-35، با وجود پایان عمر مورد انتظار آن در دهه 2070، در حال حاضر حدود 1.7 تریلیون دلار است.
هنگامی که توسعه بسته TR-3 کامل شد، این پیشرفت ها همچنان باید در هواپیماهای موجود ادغام شوند. به طور جداگانه، برنامه F-35 به دنبال ارتقاء موتورهای پرت اند ویتنی F135 است که همه انواع جنگنده های حمله مشترک را تامین می کند، و همچنین سیستم های مدیریت قدرت و حرارتی که برای فعال ، قابلیت های بلوک 4 نیز ضروری است. مشکلات موتور F135 تبدیل به یک مشکل شده است. موضوع داغ.
در همین حال، ارتش ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که تا زمانی که مشکل TR-3 حل نشود، هیچ اف-35 جدیدی را نمی پذیرد. ظاهراً به این دلیل است که تا زمانی که سخت افزار و نرم افزار اولیه به درستی کار نکند، نمی توان پروازهای بازرسی لازم را در هواپیما انجام داد.
بنابراین، حداقل برای چند ماه دیگر، هزارمین F-35 و بسیاری از F-35 های دیگر باید منتظر بمانند تا کار بر روی ارتقای هسته TR-3 تکمیل شود.
منبع: https://digiato.com/tech/the-1000th-f-35-has-been-built