اگر نامه قانونی بی اثر بماند، فعالیت تبادل اکسپوتو متوقف خواهد شد

صرافی ارزهای دیجیتال «Exbito» با انتشار بیانیه ای رسمی پایان فعالیت خود را تا 31 آوریل اعلام کرد.

این صرافی که فعالیت خود را از سال 1395 آغاز کرد، محدودیت‌های اعمال شده از سوی مرجع نظارتی بر پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر را دلیل توقف فعالیت خود اعلام کرد. وی همچنین عدم درک صحیح از فضای پیچیده کسب و کار توسط نهادهای قانونگذار و عدم قاطعیت در گفتمان قانونگذاری را از دلایل اصلی پایان فعالیت خود عنوان کرد.

دیجیاتو گفت: «متاسفانه، علی‌رغم تمام تلاش‌های شبانه‌روزی ما در این مدت، ادامه فعالیت و ارائه خدمات به کاربران برای اکسپو غیرممکن شده است… محدودیت‌هایی که در سال‌های اخیر بر پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال اعمال شده است». دولت از نظر نهاد نظارتی و عدم درک صحیح از فضای پیچیده کسب و کار توسط نهادهای قانونگذار و نیز ناکارآمدی گفتمان قانونگذاری، بر وزن مسئولیت ما در قبال اعتماد کاربران نمی افزاید. به عنوان یک ایالت، به این تصمیم رسیده ایم که ادامه خدمات رسانی به کاربران امکان پذیر نیست.

این صرافی گلایه داشت که اگرچه در سال‌های اخیر موضوع قانون‌گذاری در این حوزه برنامه‌ریزی و بررسی شده است، اما روز به روز محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌شود و هنوز شفافیتی در قانون‌گذاری مشاهده نکرده‌ایم. در نهایت، با توجه به وضعیت فعلی و اعتماد کاربران به پلتفرم Exbito، ما تصمیم سختی را برای توقف Exbito گرفته‌ایم.

این بورس در بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که با بهبود شرایط فعالیت خود را از سر گیرد: «مشکلات روزافزون خارج از کنترل ما ادامه فعالیت را با مشکل مواجه کرد و در این راستا در اواخر اردیبهشت 1403 هجری شمسی بر اساس برنامه ریزی های انجام شده. بالا، Expoto دیگر فعال نخواهد بود. ما به آینده امیدواریم وقتی شرایط بهبود یابد، پلت فرم دوباره فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

  استعلام کد دستوری سیم کارت ایرانسل + آموزش تصویری جامع

برنامه خاموش شدن Exbito

بر اساس بیانیه این صرافی، سپرده‌های ریالی و ارزهای دیجیتال از 26 اردیبهشت ماه به حالت تعلیق درآمده و پس از 23 اردیبهشت ماه امکان معامله وجود ندارد و تمامی سفارش‌های باز بسته خواهند شد. امکان برداشت دارایی از طریق اپلیکیشن و وب سایت Exbito تا 31 می وجود دارد و پس از آن روند جدید اعلام خواهد شد. در نهایت، از 31 می، Expoto تمام فعالیت های خود را متوقف می کند.

زمان تعلیق پلت فرم Exbito به شرح زیر اعلام شد:

  • سپرده‌های ریالی و ارزهای دیجیتال از 16 می به حالت تعلیق در می‌آیند.
  • بعد از 23 اردیبهشت امکان معامله وجود ندارد و تمامی سفارشات باز بسته خواهند شد.
  • امکان برداشت دارایی از طریق اپلیکیشن و وب سایت Exbito تا 31 می وجود دارد و پس از آن روند جدید اعلام خواهد شد.
  • از 31 مه، Exbito تمام فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند و مسئولیتی در قبال دارایی‌های کاربر بدون ادعا نخواهد داشت.
    اکسپوتو توصیه کرد: «با توجه به اینکه «برداشت‌های ارزهای دیجیتال آنی هستند» اما «برداشت‌های ریالی تا 48 ساعت بعد به حساب شما واریز می‌شود»، بهتر است موجودی خود را در ارز دیجیتال برداشت کنید.

منبع: https://digiato.com/iran-technology-news/%D9%8Dexbito-to