تشخیص اوتیسم 100 درصد شبکیه چشم کودکان با هوش مصنوعی

محققان با گرفتن عکس از شبکیه چشم کودکان و استفاده از الگوریتم یادگیری عمیق با هوش مصنوعی توانستند اوتیسم را با دقت 100 درصد تشخیص دهند. این تحقیق از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار غربالگری برای تشخیص زودهنگام استفاده می کند، به ویژه زمانی که دسترسی به روانپزشک متخصص کودک محدود است.

بر اساس مقاله ای که در JAMA Network Open منتشر شده است، محققان کالج پزشکی دانشگاه Yonsei در کره جنوبی روشی را برای تشخیص با استفاده از تصاویر شبکیه چشم اسکن شده توسط یک الگوریتم هوش مصنوعی ایجاد کرده اند. اختلال طیف اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم شدت علائم آن در کودکان

در پشت چشم شبکیه و عصب بینایی قرار دارند دیسک نوری یا نقطه کور متصل است. این ساختار که به سیستم عصبی مرکزی می رسد به عنوان دروازه ورود به مغز عمل می کند و محققان می توانند به راحتی و با خیال راحت از این طریق به مغز دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، محققان بریتانیایی اخیرا ابزاری را برای تشخیص سریع ضربه های مغزی با تابش لیزر بی ضرر به شبکیه ایجاد کرده اند.

تشخیص اوتیسم با کمک هوش مصنوعی

محققان 958 شرکت کننده با میانگین سنی 7.8 سال را انتخاب کردند و از شبکیه چشم آنها عکس گرفتند که در مجموع 1890 تصویر به دست آمد. نیمی از شرکت کنندگان به اختلال طیف اوتیسم و ​​نیمی دیگر در گروه کنترل بودند. شدت علائم ASD با استفاده از برنامه مشاهده تشخیصی اوتیسم (ADOS-2) و مقیاس پاسخگویی اجتماعی (SRS-2) ارزیابی شد.

یک شبکه عصبی کانولوشنال (CNN)، یک الگوریتم یادگیری عمیق، با استفاده از 85 درصد از تصاویر شبکیه و نمرات آزمون شدت علائم ASD برای ساخت مدل‌هایی برای بررسی شدت علائم اوتیسم آموزش داده شد. این هوش مصنوعی در نهایت موفق شد بین کودکان سالم و مبتلایان به اوتیسم تمایز قائل شود.

  Microsoft Project 2021 Pro یا Visio 2021 را تنها با 30 دلار با این معامله دریافت کنید

محققان گفتند که مدل‌های هوش مصنوعی عملکرد امیدوارکننده‌ای در تمایز بین اختلال طیف اوتیسم و ​​اختلال حرکتی (معمولاً کودکان در حال رشد) با استفاده از تصاویر شبکیه نشان دادند. این مطالعه نشان می دهد که تغییرات شبکیه در اختلال طیف اوتیسم ممکن است ارزش بالقوه ای به عنوان نشانگرهای زیستی داشته باشد. جالب اینجاست که این هوش مصنوعی تنها با استفاده از 10 درصد از تصویر حاوی دیسک نوری، این تشخیص های دقیق را انجام داده است. این تحقیق همچنین نشان می دهد که این ناحیه از چشم برای تشخیص کودکان مبتلا به اوتیسم از کودکان سالم بسیار مهم است.

از آنجایی که شبکیه چشم کودک تا سن چهار سالگی به رشد خود ادامه می دهد، تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این ابزار می تواند برای شرکت کنندگان قبل از چهار سالگی استفاده شود یا خیر، مورد نیاز است.

منبع: https://digiato.com/health/ai-screened-eye-pics-diagnose-childhood-autism-with-100-accuracy